NGC6823

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 22 total)
  • Author

Musquetier
    Participant

Work in progress n.a.v. een onaangekondigde heldere nacht afgelopen nacht van NGC6823.

Apparatuur:  TS 130/910mm en 0,8x reducer, Baader filters en ZWO ASI 1600 mm – Cool camera.
    Data: 9x 300 sec. Ha @ gain 250

• This topic was modified 2 weeks, 6 days ago by  Musquetier.
    • 5 people like this.

KeesScherer
    Participant

Ben benieuwd wat het einddoel hiervan is, zou een prima HaRGB opname kunnen worden. Hij staat op mijn todo list om de combinatie van het Ha gebied met de rijkdom aan sterren (sterkleuren) weer te geven. NGC6823 is de open sterrenhoop en NGC6820 is de aanduiding voor de nevel.

Musquetier
    Participant

Dank voor de verduidelijking Kees, ik ga er zeker nog meer Ha en RGB aan toevoegen zodra het weer even helder is!

• This reply was modified 2 weeks, 6 days ago by  Musquetier.

Musquetier
    Participant

Inmiddels zit ik op 50x 300 sec. Ha subs:

• 1 person likes this.

Groenewold
    Keymaster

Very nice, nog geen bias frames?

Musquetier
    Participant

Ja hoor, die zijn gewoon meegenomen (in de Lights).

Groenewold
    Keymaster

Interessant dan dat de ruis nog zo te zien is, ook in de duidelijke signaal-gebieden.

Musquetier
    Participant

Wellicht heb ik het BIAS frame een keer te veel meegenomen. Hij zit nu in mijn FLATs en LIGHTs.

Musquetier
    Participant

Ik heb net een rerun gedaan zonder de BIAS in de LIGHTs en dat ziet er idd veel beter uit. Daar moet ik toch beter op letten! Dank voor het hierop wijzen! Ik plaats later vandaag de versie zonder de extra BIAS in de LIGHTs…

• 1 person likes this.

KeesScherer
    Participant

Welke software gebruik je Rob? In APP laad ik voor Ha altijd een BPM, Master Bias, Master Flat en Master dark en dat werkt goed want APP staat geen “sub optimal calibration” toe. Maar dan is het wel zaak om deze regels te volgen:  Data Calibration Principles van APP . En je hebt in APP de simpele optie om de calibratie stap voor stap te visualiseren door een vinkje aan of uit te zetten bij het selecteren van de calibrated versie optie (bovenin)

• This reply was modified 1 week, 5 days ago by  KeesScherer.

Musquetier
    Participant

In afstemming met Mabula heb ik de volgende basis set met APP gegenereerd:

Master BIAS (100 subs)
    Master DARK (50 stuks per belichtingstijd @ -20C)
    Master FLATs (1 per filter, incl. BIAS, 50 subs)

Vervolgens kalibreer ik de subs met BPM, DARK en FLAT (ik had in bovenstaande foto de 35 subs per ongeluk ook met BIAS frame gekalibreerd).

• This reply was modified 1 week, 5 days ago by  Musquetier.

Musquetier
    Participant

Mmm, ik zie in die guidelines dat ik wel een nieuwe BIAS en DARK moet maken met de toegepaste gain/offset voor Ha (hiervoor gebruikte ik nog de BIAS @ unity gain/offset)…

Musquetier
    Participant

Nu zonder BIAS toegepast op de lights:

Groenewold
    Keymaster

Zeker een stuk beter, mooi signaal ook. Persoonlijk zou mij de ruis echter toch wat irriteren (persoonlijk he 🙂 ). Ik zou verwachten dat dat minder een punt zou moeten zijn met de ASI1600. Voel je er wat voor om wat van je bestanden eens te delen? Ik ben benieuwd, ook omdat ik zelf voorzichtig aan het rondkijken ben naar camera’s.

Musquetier
    Participant

Dit zijn wel subs gemaakt met een gain van 300 ipv de standaard 139 (unity gain) waarde en slechts van 300 sec per sub. Ik wil er nog een stuk of 50 toevoegen en dan verwacht ik dat de ruis een stuk acceptabeler zal zijn.

Ook moet ik nog een master BIAS en DARK maken met dezelfde gain want nu heb ik de masters met een gain van 139 gebruikt en dat zal de ruis ook niet ten goede komen…

Daarnaast had ik de koeling op -10C graden staan. Ik zal deze weer eens terug zetten op -20C, dat zal wellicht ook nog iets schelen.

• This reply was modified 1 week, 4 days ago by  Musquetier.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 22 total)

You need to log in or to reply to this topic.