NGC6888, 135mm, eerste mosaic ooit.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Theunissen
    Keymaster

Nieuwsgierig geworden naar de Mosaic functie van APP heb ik de 3 Luminosity (extractie van de DSLR data), integratie resultaten van:

1. Sadr, 30x40s/ISO800 van 6 september 2016;
    2. NGC6888, 60x60s/ISO1600 van 19 juni 2017;
    3. en NGC6871, 60x60s/ISO1600 van 22 mei 2017.

door APP getrokken. De bovengenoemde objecten bevinden zich steeds in het centrum van de individuele frames. Het eerste frame is met PI gestacked, de overige 2 met APP.

Stja, dan krijg je de smaak te pakken. Het gemak waarmee dit gaat is verbazingwekkend, op zoek naar documentatie heb ik uiteindelijk met een oudere omschrijving hier door @bula gepost gewerkt.

http://www.starry-night.nl/forums/topic/creating-a-seamless-mosaic/

de Post-Processing bestaat uit niet meer dan een snelle stretch.

• 8 people like this.

Bus
    Participant

Is dit nu een RGB opname geweest waarbij je de kanalen hebt gesplitst en alleen het rode kanaal hebt gestaakt en gestitched, of is dat daadwerkelijk een H-alpha opname?

Theunissen
    Keymaster

Bus Participant posts: 142 (94.212.180.228) Is dit nu een RGB opname geweest waarbij je de kanalen hebt gesplitst en alleen het rode kanaal hebt gestaakt en gestitched, of is dat daadwerkelijk een H-alpha opname?

De L is afgesplitst. Als voorbeeld, een van de panels is (het 1ste en onderste panel) de L van:

http://www.starry-night.nl/forums/topic/sadr-en-omgeving-5-september/

Haverkamp
    Participant

Gefeliciteerd @mth75 😉 met de eerste mosaic !

Waarom een L, en niet gewoon de RGB data ??

En hoe heb je die L gemaakt, is dat luminance of luminosity (leuke vraag vanuit de sterrenkunde) ?

Theunissen
    Keymaster

Dank @bula

Waarom een L, en niet gewoon de RGB data ??

Ik doe meestal, althans sinds ik met PixInsight aan de slag ben gegaan (je kent het pakket wel 🙂 ), met de ChannelExtraction tool een Lumonisity (meer precies: het lightness kanaal) extract maken uit de RGB stack. Op dit extract voer ik een Deconvolution uit en/of een MorphologicalTransformation (ster reductie).

Normaliter voeg ik deze later weer samen met de RGB data.

Ik ben nu aan het experimenteren met korte belichtingstijden zonder filter en zoveel mogelijk subs te maken om een apart Lumonisity frame (haarscherp) te combineren met veel langer belichte subs met CLS filter voor het RGB signaal (met name voor het Hα-signaal maar ook voor contrasten van nevels). Het eerste voorbeeld van deze werkwijze was deze NGC7000: #15850 .

Voorts  ervan uitgaande dat mijn Canon 7D MII sensor van huis uit iets gevoeliger is voor het Hα signaal t.o.v. andere niet gemodificeerde Canon EOS DSLR’s poog ik eigenlijk de kort beschikbare imaging tijd maximaal te benutten. In het algemeen probeer ik op dit moment het maximale uit deze setup te halen, puur om te leren, wat meters te maken etc.

Inzake het Hα filter heb ik een paar nachten geleden het tooltje AlignMaster ingezet om de pooluitlijning te optimaliseren. Ik heb de 20 minuten (met de Zeiss 135mm op F/10 🙂 ) al aangetikt zonder veldrotatie.

In antwoord op je vraag waarom niet op de RGB data, het was mijn eerste mosaic, en wilde even een gevoel krijgen voor de werking.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)

You need to log in or to reply to this topic.