NGC6888 (Crescent) & PN G75.5+7.1 (Soap nebula)

Activity Forums Astrofotografie Deepsky NGC6888 (Crescent) & PN G75.5+7.1 (Soap nebula)

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #21738
    van der Hoeven
    Participant

    De “soap bubble nebula” is de bekende naam voor de planetaire nevel pn g75.5+1.7. Deze nevel werd pas ontdekt door amateur astronoom Dave Jurasevich op 6 juli 2008. De ontdekking werd onafhankelijk bevestigd en gemeld door Keith Quattrocchi en Mel Helm op 17 juli 2008.

    Pn g75.5+1.7 is gelegen in het sterrenbeeld cygnus, zeer dicht bij de crescent nevel (ngc 6888). De nevel is ingebed in een grote diffuse nevel die, in combinatie met zijn lage oppervlaktehelderheid, de reden is dat deze pas recent werd ontdekt.

    Ngc 6888, ook wel bekend als de crescent nebula, is een kosmische bubbel van 25 lichtjaar doorsnede, ontstaan door de sterrenwind van de centrale, heldere, enorme ster. Deze afbeelding maakt gebruik van smalband data die licht zichtbaar maakt van waterstof en zuurstof atomen in de nevel. De zuurstof atomen produceren de blauw-groene tint die de gedetailleerde plooien en filamenten lijken te bedekken. Zichtbaar binnen de nevel, is de centrale ster van ngc 6888 geclassificeerd als een wolf-rayet ster (wr 136). De ster schudt zijn buitenste lagen af, waardoor het equivalent van de massa van de zon elke 10,000 jaar wordt verwijderd. De complexe structuren van de nevel zijn waarschijnlijk het resultaat van deze sterke wind die interactie heeft met materiaal dat in een eerdere fase is uitgeworpen. Met de snelheid waarmee deze ster door zijn brandstofvoorraad ploegt moet deze ster uiteindelijk zijn leven eindigen met een knal in een spectaculaire supernova explosie. (bron: apod)

    Ik heb in 2015 besloten dat ik wilde zien of ik de zeer zwakke soapbubbel nevel kon vangen met mijn 9.2 cm refractor. Ik ben begonnen met opnamen maken in 2015, maar toen kreeg ik maar 4 beelden voordat het weer dwars ging liggen. In 2016 heb ik meer opnamen van deze regio kunnen vangen om te zien wat er uit zou komen. In augustus 2016 nam ik 5 dagen op rij foto’s van deze nevel in Ha en OIII. In 2018/2019 heb ik besloten om de Ha gegevensset verder uit te breiden en in de loop van deze twee jaar is het gelukt om veel meer Ha-data te verzamelen.

    Apparatuur:

    Telescoop: TMB92ss
    Camera: QSI583ws
    Montering: skywatcher neq6

    Belichtingen:

    H-alpha: 115 x900s (29 u)
    OIII: 32 uur (11 uur)

    Totaal: 40 uur

    #21741
    KeesScherer
    Participant

    Wat mij opvalt bij vergelijking met de 2017 versie is dat er nu extra Ha signaal bij is gekomen, maar dat het aandeel OIII lijkt te zijn toegenomen in de weergave.

    #21742
    van der Hoeven
    Participant

    Ik heb de hele opname van de grond af aan opnieuw bewerkt. Andere inzichten etc :) Ik ben echt van 0 begonnen. Is wel leuk om te zien hoe zo toch weer een nieuw plaatje kan ontstaan. Ook heb ik drizzle gebruikt tijdens het verwerken om de resolutie te ‘verdubbelen’.

    #21745
    KeesScherer
    Participant

    De 2x drizzle werkt inderdaad erg goed met deze data. Het is nu een kompleet andere bewerking, ik zie in de 2017 versie dat er ook OIII in het rood kanaal is gebruikt? (Zie schermprint, links 2017, rechts 2019 met de rood en blauw kanalen onder de normale weergave.) De 2019 versie laat zodoende een mooi doorschijnende blauwe zeepbel zien, maar dat kan ook een afweging geweest bij de uiteindelijke sterkte van het rood kanaal denk ik?

    #21746
    van der Hoeven
    Participant

    Zou heel goed kunnen dat ik toen OIII in het rood-kanaal had gemengd :) Dat is al best een tijd geleden. Ik heb nu niet OIII in het rood-kanaal gemengd. Dat is zeker :)

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top