NGC7000 LRGB processing met PSCC

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Bus
    Participant

Ik heb eens een setje data welke ik een paar week terug had opgenomen (30x1min@ISO400 met de 135mm f2 + Sony A6000 op de Star Adventurer) bewerkt via de LRGB methode van Ian Norman (youtube-kanaal van Lonely Speck).

Ik moet zeggen dat de “stack” er beter uit komt dan de stack van DSS, waarbij ik steeds “holle” sterren krijg.

Verder is het met de LRGB-methode mogelijk om wat meer kleur en contrast in de nevels te krijgen. Het verwijderen van gradiënten en kleurzwemen lukt mij nog niet, maar dat doe ik vooralsnog met de nodige aanpassingen via het Lightroom gradientfilter

Ik zit nog in de lerende fase, maar ben in eerste instantie wel tevreden over het resultaat.

Theunissen
    Keymaster

Ik neem aan dat je een filter hebt gebruikt (gezien de halo vorming rond Deneb?). Hier nog wat referenties op 135mm 🙂 :

ngc7000

ook nog steeds in WIP. Vandaag is trouwens mijn Hα clip-in filter (Optolong 7Nm) binnengekomen, o.a. voor NGC7000 in de zomer.

Theunissen
    Keymaster

Ik moet zeggen dat de “stack” er beter uit komt dan de stack van DSS, waarbij ik steeds “holle” sterren krijg.

Ik denk dat de stretch iets te hard is, kijk naar de overgangen in de nevelgebieden (o.a.).

Bus
    Participant

Ik snap je punt Marc….Het zal ook een kwestie zijn van de juiste settings zien te vinden. Uiteindelijk is aan deze afbeelding niet eens heel veel gestreched. Waarschijnlijk is de LRGB processing hier debet aan.

Bus
    Participant

Voor wat betreft de Halo rond Deneb, ik heb geen filter gebruikt. Ik vermoed dat het een fout in de lens is (decentered) maar zeker weten doe ik dat niet. Als jij (of iemand anders) een manier weet om dit daadwerkelijk te testen dan kan ik dit evt uitsluiten of bevestigen. In geval van het ergste senario gaat de lens weer terug naar de leverancier.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)

You need to log in or to reply to this topic.