NGC7129 augustus-september 2019

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author

InFINNity Deck
    Participant

Dezelfde avond dat ik de laatste subs geschoten had voor Cygnus Wall, ben ik ook begonnen aan NGC7129, een kleurrijke reflectienevel in het sterrenbeeld Cepheus op circa 3300 lichtjaar afstand. Die eerste avond kwam ik tot een kleine drie uur data in RGB. Twee avonden later was er weer een helder moment en kwam daar wat lum en nog meer RGB bij, in totaal een kleine 5 uur die avond en nacht. Vervolgens werkte het weer niet mee en moest ik geduld hebben. Afgelopen avond was het weer even helder en kon ik er nog 2 uur en 40 minuten R en G bij schieten, na de tweede sub B trok het weer dicht, waardoor er geen blauw meer bij geschoten is.

In totaal 8 uur en 40 minuten integratietijd:

L: 40 x 120s
    R: 65 x 120s
    G: 79 x 120s
    B: 76 x 120s

Opgenomen met de Esprit 150ED in combinatie met ZWO EFW, ZWO filters en ZWO ASI1600MM Cool @ -20°C.

Vanavond zal ik nogmaals naar de data kijken, overdag processen geeft altijd minder kwaliteit dan ‘s avonds… 🙂 Ik denk dat er op zich nog wel wat data bij mag, graag hoor ik jullie mening hierover en ervaringen hiermee!

Nicolàs

PS nog een nabewerking gedaan, iets meer contrast en een klein beetje donkerder.

• This topic was modified 7 months ago by  InFINNity Deck. Reason: Nieuwe versie met extra contrast toegevoegd
    • 2 people like this.

KeesScherer
    Participant

Wanneer ik naar opnamen van dit gebied (met finke integratietijden gemaakt) kijk dan valt op dat er nog heel wat bruine en rode nevels omheen te vinden zijn, dus er zou nog data bij kunnen. Voor het bepalen van de lengte van subs met ASI1600mm zijn deze tabellen misschien heel handig. (SQM, lichtsterkte en gain)

• 1 person likes this.

InFINNity Deck
    Participant

Hoi Kees,

ik was al van plan de totale belichting door de duwen naar meer dan 10 uur (afgelopen nacht gingen de geplande 80 minuten blauw al niet door doordat de bewolking eerder arriveerde dan verwacht). Die opname van Oleg Bryzgalov die je vond, laat goed zien wat er dan mogelijk wordt, een indrukwekkende plaat wel! Op naar de 16 uur dan maar! 🙂

Dank voor die nuttige tabellen, ik zal die post eens goed bestuderen en dan komende winter eens experimenteren. Wat ik niet verwacht had, is dat langere subs contraproductief zijn bij lichtvervuiling. Uiteraard pak je meer airglow op, maar je zou denken ook meer licht van de objecten (en dat in verhouding), dus ik begrijp nog niet zo goed waarom het beter is korter te belichten as er meer airglow is. Zeer interessant dus en weer iets om in te verdiepen!

Nicolàs

PS: Ik zie dat Olav met een 10″ f3.8 kijker werkt, ik zal dus wat meer uurtjes dan zijn 16 nodig hebben… maar dat houdt me van de straat!

• This reply was modified 7 months ago by  InFINNity Deck. Reason: PS

InFINNity Deck
    Participant

We moesten wat geduld hebben, maar dan werd het toch weer helder. De afgelopen nacht weer wat data geschoten op NGC7129. In totaal staat de teller nu op 80m lum, 270m R, 298m G, 248m B en 420m H-alpha, alles bij elkaar bijna 22 uur integratietijd. Toch lijkt het dat er nog meer uit te halen is. Er zijn nu duidelijk stofwolken aanwezig en gekleurde structuren buiten de crop die hier getoond wordt. Het valt echter niet mee alles netjes te processen, misschien toch nog maar een extra nachtje data aan vast knopen, nu voornamelijk RGB…

Nicolàs

• 5 people like this.

Bakx
    Participant

Knap hoor!

Het wordt na komende nacht weer bagger-weer. Dus weer hopen tijd om het processen verder uit te diepen.

En de darks-en flats- bibliotheek weer up-to-date te brengen…….

• 1 person likes this.

InFINNity Deck
    Participant

Dank!

Het valt hier nog mee met de bewolking, ben nog snel wat RGB data aan het verzamelen voor mijn Tulpje, maar de koepel gaat zo inderdaad dicht voordat het echt bagger wordt…

Nicolàs

InFINNity Deck
    Participant

Op 4 december niet alleen de Maan op de plaat gezet, maar ook NGC7129 verder van data voorzien. De teller staat nu op 26h34m:

L : 40 x 120s
    R : 170 x 120s
    G : 194 x 120s
    B : 183 x 120s
    H-alpha : 84 x 300s

De verbeteringen zijn marginaal, dus ik vraag me af of het heel veel zin heeft meer data te verzamelen. Wellicht dat een van jullie hier iets zinnigs over kan zeggen?

Bijgaand is een crop, de volledige versie staat op mijn website.

Nicolàs

• 3 people like this.

KeesScherer
    Participant

dus ik vraag me af of het heel veel zin heeft meer data te verzamelen. Wellicht dat een van jullie hier iets zinnigs over kan zeggen?  Nicolàs

Ja, dat heeft heel veel zin. Geen Ha, want er is hier geen Ha te vinden denk ik, NGC7129 is een reflectienevel, geen emissienevel. Ook heb  je in de bewerking iets geks gedaan, want het blauwe kanaal is links geclipped, zie screenshot met histogram. Het screenshot met groen preview-venster laat zien dat er een heel mooi gebied met donkere structuren naast de nevel te vinden is (ik heb de achtergrond lichter gemaakt). Het derde screenshot laat zien wat het verschil in visuele SNR is tussen 1 t/m 4096 subs integratie.

• 1 person likes this.

InFINNity Deck
    Participant

Hoi Kees,

dank voor je analyse. Met het blauwe kanaal is inderdaad iets mis gegaan, vandaag nog maar een keer bekijken. Dat ik H-alpha mee heb genomen was voornamelijk in de hoop die rode gebieden (jets naar ik begrepen heb) iets beter te krijgen, maar dat had ik al in een van de eerste sessies gedaan, tijdens de laatste heb ik alleen RGB bijgeschoten. Die donkere gebieden waren mij ook opgevallen, erg fraai, er zit er ook een bij HIP107166 (die heldere ster met halo op circa 01:00 van de nevel).

Momenteel zit ik op een kleine 200 subs per kanaal, ik zal die tenminste moeten verdubbelen om zichtbaar verbetering aan te brengen. Bij elkaar wordt dat 1200 minuten RGB, dus nog een 20 uur. Op zich moet dat momenteel in 2 nachten te doen zijn, maar vind die maar eens….

Nicolàs

KeesScherer
    Participant

Het kan een prachtige plaat worden Nicolàs! Na herbewerking kom je nu denk ik al een heel eind, deze stond nog niet op mijn to do list, nu wel. Er is ook Ha vlak bij aanwezig zag ik op deze opname, dus daar zat ik naast.

InFINNity Deck
    Participant

Hoi Kees,

ja, die opname van Oleg, dat is me wat, pffff…. Hij maakt gebruik van f/3.8 telescoop, waar ik een f/7 gebruik en heeft een pixelgrootte van 5.4um tegen 3.8um van mijn ZWO ASI1600MM Cool. De 16 uur die hij nodig had, worden dan voor mij een veelvoud.

Afijn, ik heb opnieuw de RGB-combine gedaan in APP en daarna de post-processing herhaald met bijgaand resultaat.

De volledige versie staat wederom op mijn website.

Nicolàs

• 1 person likes this.

InFINNity Deck
    Participant

Er is een nieuwe versie van APP uit (versie 1.077). Deze heeft een verbeterde versie van de Combine RGB tool met daarin diverse presets voor het combineren van LRGB, LHaRGB, Hubble, etc. Ik heb mijn oude data er even snel doorheen getrokken en moet zeggen dat ik met veel meer gemak er nog meer kleur uit weet te halen, zie hieronder. Ik heb nu opeens een paar oranje gebieden in de nevel, die waren voorheen nog blauw. Ik denk wel dat er nog verbetering mogelijk is, hij is nu wat te licht (en daardoor te veel ruis), maar eerst maar eens die heldere nachten laten komen waar ik al drie maanden op wacht…

De volledige plaat staat op mijn server.

Nicolàs

• 6 people like this.

InFINNity Deck
    Participant

De afgelopen weken nog wat lum bijgeschoten, in totaal zit ik nu op 1731 subs:

Lum: 1060 x 60s = 63600s
    Lum: 40 x 120s = 4800s
    Rood: 170 x 120s = 20400s
    Groen: 194 x 120s = 23280s
    Blauw: 183 x 120s = 21960s
    H-alpha: 84 x 300s = 25200s

Totaal 159140s, oftewel 44 uur, 12 minuten en 20 seconden, denk dat ik nu wel een beetje op de grens zit wat nog redelijkerwijs haalbaar is…

Verwerking met APP 1.078, m’n NUC heeft er net geen 12 uur op staan rekenen, de volledige plaat staat op mijn server.

Nicolàs

• 5 people like this.

Groenewold
    Participant

Super, welke lokatie zit je ook alweer? Weken aan data, dat heb ik lang niet gehoord.

InFINNity Deck
    Participant

Ik zit in Castricum. Ook hier uiteraard de nodige last van lichtvervuiling. Voor al met objecten als de Hamburger Galaxy merk ik dat, dan is de bovenkant (gezien ten opzichte van de horizon) donkerder dan de onderkant. Bij die Hamburger Galaxy is dat relatief eenvoudig te corrigeren met APP, bij NGC7129 is dit vrijwel onmogelijk door de sterk wisselende achtergrond. Wat je hier ziet is dus de normale stack die alleen gestretcht is. Er is dus in APP geen LPC, CBG en CSC op losgelaten.

Nicolàs

• 1 person likes this.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)

You need to log in or to reply to this topic.