Nieuw speeltje

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Musquetier
    Participant

Gisteren kwam Sinterklaas in Limmen langs en bezorgde een bijzonder fraaie Moonlite NightCrawler in onze nationale kleur oranje (of zoals ze dit bij MoonLite noemen goud) en een scala van montage- en verloopringen! Wat een prachtig instrument, bulky, loodzwaar en ultra precies!

Gisteren de focuser gelijk op de 130/910mm APO gemonteerd. Een aandachtspuntje hierbij op dat je genoeg kabellengte reserveert om alles zonder problemen te kunnen laten roteren zodat je er kabels beschadigen.

Omdat het redelijk helder was heb ik de NightCrawler gelijk kunnen testen met Sequence Generator Pro (onder helder maanverlichte condities). Het apparaat werkt werkelijk excellent: Rotatie binnen 0,1 graad precies gebruikmakend van een ge-place-solvde referentie foto en het auto focussen gaat werkelijk met super precisie. Enige minpuntje is dat de rotatiesnelheid erg laag is waardoor het soms minuten kan duren voordat een rotatie is afgerond.

Installatie van de benodigde ASCOM drivers was recht toe, recht aan. ASCOM driver downloaden van de Moonlite site en deze installeren (in Windows 10) en de juiste COM poort opzoeken, instellen en klaar is Rob. Wel kwam ik er na enige tijd achter dat ik de rotatierichting moest “reversen” voordat dit goed werkte.

In SGP kostte het me wat moeite om de connect functie voor de rotator te vinden (je moet de connect-panel naar onder uitklappen voordat deze optie zichtbaar en aanklikbaar is).

De SGP auto-focus-instellingen die ik gebruikte voor Auto Focus Data Points 7 en een Step Size van 500.

Ook kwam ik er proefondervindelijk achter dat ik i.p.v. de functie Center on Target voortaan de functie Center Target & Rotate Camera moest gebruiken als ik de rotatie ook wil laten uitvoeren…

Als laatste moest ik de Re-calibrate auto guider when target changes optie aanzetten in de SGP guiding opties zodat wanneer je naar een nieuw target gaat (en de (volg)kamera dus weer roteert) de auto guider zich opnieuw kalibreert.

Voor zover mijn bevindingen op de eerste avond…

• 3 people like this.

KeesScherer
    Participant

Prachtig speeltje Rob! In onderstaande Youtube video een mooie demonstratie. Dat was een gulle Sint, zoals aan het eind van de video te zien is 🙂

• This reply was modified 1 week, 1 day ago by  Theunissen. Reason: YouTube link vrijgemaakt

Groenewold
    Moderator

Damn, dat ziet er goed uit! Kende ik niet eens, dus dit zorgt tevens voor auto-rotatie.. kwijl. 🙂 Nu heb ik daar zelf weinig last van omdat ik altijd de boel hetzelfde monteer (bijna dan). En dit is in APP dan goed te corrigeren, maar iedere verbetering in de oorspronkelijke data waar geen software trucage voor nodig is juich ik toe. Ik geef alleen even niks meer aan mijn setup uit, veel te weinig goede momenten en denk dat we toch gaan verhuizen naar misschien betere omstandigheden.

Theunissen
    Keymaster

Dat is een indrukwekkende dubbele opstelling Rob, kun je eens een foto maken van de gehele opstelling?

Musquetier
    Participant

Bij deze:

• 4 people like this.

Musquetier
    Participant

De TS 130/910mm met Moonlite NiteCrawler, 0,8x reducer/corrector. ATIK EW2 filter wheel met 36mm unmounted Baader filters en ZWO ASI 1600mm – Cool camera en de Celestron C11 EdgeHD met Moonlite focuser samen op de SkyWatcher EQ8 montering.

• This reply was modified 4 days, 11 hours ago by  Musquetier.

Theunissen
    Keymaster

Dank voor het plaatsen!

Frank_Teunissen
    Participant

Prachtige set-up , Rob!

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)

You need to log in or to reply to this topic.