Nieuw speeltje Samyang 135mm f2

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Bus
    Participant

Zoals het nu lijkt zal het vanavond eens “minder bewolkt” zijn.

Een mooie gelegenheid om mijn nieuwste speeltje (De Samyang 135mm f2) eens uit te proberen.

Ik heb vandaag een lensadapterring ontvangen van ASToptics (77mm – M48 2″) waarmee ik mijn LPF-filter erop kan schroeven. omdat de maan toch best zal storen vanavond ben ik geneigd om dit filter erop te zetten en te kijken wat voor verschil dit gaat maken.

Als ik dan toch bezig ben dan probeer ik ook een vergelijk te maken tussen opnames met en zonder het LPF filter …

In ieder geval weer eens tijd voor een avondje prutsen.

Hautecler
    Participant

Ik ben zeker geïnteresseerd in je bevindingen.

Groenewold
    Moderator

Oh interessant, ik zie al heel lang niks open trekken. Maar staat er geen harde wind vanavond?

Theunissen
    Keymaster

Zie : , kijk eens of je met de Samyang hetzelfde diffractie issue hebt als met de Zeiss (schieten op f2.8 is de oplossing).

• 1 person likes this.

KeesScherer
    Participant

Dit is zoals mijn Samyang 135mm f2 lens Alnitak weergeeft, en dat is het effect waar Marc het over heeft. Maar met een M48 filter voor de lens schiet je op f2.8 dus dan heb je er geen last meer van. (Maar je hebt ook geen f2 meer natuurlijk)

• 1 person likes this.

KeesScherer
    Participant

waarmee ik mijn LPF-filter erop kan schroeven. omdat de maan toch best zal storen vanavond ben ik geneigd om dit filter erop te zetten en te kijken wat voor verschil dit gaat maken.

Een maanspectrum is dusdanig continue dat een LPF filter daarvoor geen verschil zal maken.

Bus
    Participant

Dan zal ik het filter achterwege laten Kees.

Bus
    Participant

Te veel cirrus, te veel wind, te veel maan….De test zal verplaatst moeten worden naar een andere keer.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)

You need to log in or to reply to this topic.