Nikon D300S NEF vs JPG stacking/bewerking

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Nikon D300S NEF vs JPG stacking/bewerking

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #8281
    Wennmacker
    Participant

    Omdat er de komende weken niet veel terecht zal komen van fotograferen van planeten heb ik gisteren maar eens een poging met deepsky gewaagd.

    Apparatuur:

    Nikon D300S,

    Sigma APO Macro 180mm F2.8 EX DG OS HSM
    gewoon statief, dus neit gevolgd,
    29 opnames:
    3 seconde belichting
    1600 ISO
    F 2,8
    NEF + JPEG normaal (=compressie 1:8)

    Het ziet er wel naar uit dat deze lens bij volle opening niet slecht is. Het is een full-frame lens die ik gebruik op een APS-C formaat.

    Nu heb ik zowel de NEFs als de JPEGs in DSS gestackt en de resultaten zijn nogal verschillend. De JPEGs tonen veel zwakke sterren tegen een nogal witte achtergrond met zelfs een vermoeden van de Noord-Amerika en Pelikaannevels, de NEFs weinig sterren tegen een zwarte achtergrond. Wat moet ik doen om met de gestackte NEFs minstens zoveel details te krijgen als met de JPEGs? De gestackte JPEGs is al wat nabewerkt in Registax (gestretcht).

    #8286
    Theunissen
    Participant

    Hallo Jos,

    De JPEGS zijn al voorgekookt door de camera, inclusief stretch. De NEF’s (Nikon Raws) zijn blijkbaar nauwelijks gestretched in DSS. Het kan niet anders dan dat je wat met de instelling moet stoeien van DSS (met de NEF stack). Ik zou de jpg’s als niet meer dan leidraad gebruiken voor wat er mogelijk is met dit setje aan data.

    Nu zijn er op SN een aantal DSS gebruikers, hier houdt mijn kennis op als niet DSS gebruiker.

    Overigens lijkt mij Registax minder geschikt voor DSO bewerkingen, je hebt waarschijnlijk de wavelets functie gebruikt?

    Groet,

    Marc

    #8298
    KeesScherer
    Participant

    De NEF’s (Nikon Raws) zijn blijkbaar nauwelijks gestretched in DSS. Het kan niet anders dan dat je wat met de instelling moet stoeien van DSS (met de NEF stack)

    DSS stretched niet echt goed, DSS maakt de ruwe stack en het is het beste die stack met een ander programma na te bewerken. De optie die DSS heeft om te stretchen na het stacken kan je beter maar niet gebruiken.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top