Nut van Hα schieten op F7 met een Canon D60a

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken Nut van Hα schieten op F7 met een Canon D60a

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author
    Posts
  • #17137
    Frank_Teunissen
    Participant

    Kan iemand mij advies geven? Wil Hα met een D60a gaan schieten bij F7. Is dit onbegonnen werk door de lange belichtingstijden of is er nog hoop? Ik begrijp dat ik maar een kwart van elke pixel kan benutten.

    Of is het beter om voor een bw astrocamera te gaan met de bijbehorende investering? Tips en advies welkom.

    Dank en groet!

    #17138
    KeesScherer
    Participant

    F7 is op zich geen probleem, maar je zal dan wel belichtingstijden van 15-30 minuten moeten gebruiken. Maar ik zou gewoon eerst een trappetje maken van 5,10,15,20 minuten om te kijken wanneer “de piek goed loskomt van de y-as”, oftwel wanneer je het signaal voldoende boven de ruis hebt gebracht.

    #17139
    Frank_Teunissen
    Participant

    Dank Kees. Afgelopen zaterdagnacht 10 subs gemaakt van elk 15min van M31 bij iso1600. Omdat ik graag een vlot resultaat wilde zien, heb ik dss gebruikt. Het resultaat van 1h30m intergratie viel bar tegen. Alleen van de kern valt wat te zien…

    #17141
    KeesScherer
    Participant

    Dit is een enkele 15 minuten ruwe 6nm Ha sub links en 20x 15 min rechts. Op f5.6 met CCD op -20C

    #17148
    KeesScherer
    Participant

    Even in mijn archief gedoken voor ander vergelijkingsmateriaal, dit is opgenomen met dezelfde Esprit 100 f5.5 maar met een clip in Ha filter in de Canon 6Da. Links een sub van 360 seconde iso1600 en rechts een stack van 38 subs.

    #17149
    Groenewold
    Participant

    Dat moet haast een dingetje in de verwerking zijn denk ik Frank, ik heb een heleboel subs gecombineerd van 30 seconden voor de sterkleuren met 5 min voor het diepere signaal en daar kreeg ik een prachtplaat uit. Nu was dat op F4, maar dan nog zou 15 min op F7 een uitgebrande kern geven in gewone RGB

    edit: sorry ik ben net thuis en blijkbaar raak ik daar van in de war. ;) 15 min op Ha dus.. dat zou op zich prima moeten lukken, maar je pakt dus gebieden met Ha-signaal in het stelsel, het merendeel haal je eruit in gewone RGB. Een combinatie daarvan is erg mooi btw, dus hou de data paraat.

    #17151
    Frank_Teunissen
    Participant

    Nogmaals dank voor jullie commentaar en beelden. Hierbij screendump van een enkele sub (CR2) in camera-raw van photoshop. De belichtingstijd van dit plaatje is 20 minuten (dus niet 15min zoals ik eerder beweerde) bij iso1600 en F7.0.

    #17162
    KeesScherer
    Participant

    Die sub ziet er goed uit Frank, de piek mooi los van de ruis. Nu nog voldoende subs stacken voor het beste resultaat. (en alleen het rode kanaal er uit halen natuurlijk)

    #17167
    Frank_Teunissen
    Participant

    Super Kees. Dank voor je commentaar. Dat wat tussen haakjes staat begrijp ik niet zo. Wil je mij aub een toelichting geven of verwijzen naar een tutorial? Groet Frank

    #17169
    KeesScherer
    Participant

    Super Kees. Dank voor je commentaar. Dat wat tussen haakjes staat begrijp ik niet zo. Wil je mij aub een toelichting geven of verwijzen naar een tutorial? Groet Frank

    Het Ha signaal zal alleen in het rode kanaal te vinden zijn, de G en B kanalen bevatten alleen ruis en daarom heeft het niet zoveel zin om daarmee te werken. In de verdere verwerking tot b.v. een HaRGB opname zal je 4 kanalen gaan combineren en zal Ha worden toegevoegd aan het R kanaal van RGB. Daarom wil je het Ha signaal als een mono kanaal hebben en moet dat eerst via b.v. channelExtraction gescheiden worden.

    #17172
    Groenewold
    Participant

    Indeed en APP instellen op H-Alpha is echt heerlijk voor DSLR H-alpha opnamen, die regelt alles dan automatisch voor je en behoudt de resolutie.

    #17257
    Frank_Teunissen
    Participant

    Het wil helaas niet lukken met de Ha. Hierbij de STF plaatjes:

    Het blijkt dat een enkele gekalibreerde sub(iso1600-t=600s) in Ha maar weinig overblijft. Ruis overheerst nog. Afb.3

    Afb.2. is de ongekalibreerde Ha sub

    Afb.1. is het RGB beeld met iso1600 en t=300s

    Wat gaat hier nu mis? Ik volg het kalibratie-stappenproces van de PI tutorial.

    dank en groet

    #17285
    Frank_Teunissen
    Participant

    @keesscherer, wil jij mij advies geven?

    #17286
    Groenewold
    Participant

    Ik zou echt APP ook even ernaast proberen, middels de Trial versie. Dat werkt zo eenvoudig voor DSLR opnames en narrow-band. Dat 600 seconden zoveel ruis laat zien als je echt een rode kanaal te pakken hebt (dubbelcheck dat nog) vind ik wel wat verbazingwekkend. Kan je je subs niet delen via wetransfer bijv? Dan denk ik dat Kees of anderen sneller een conclusie kan trekken.

    #17288
    KeesScherer
    Participant

    @keesscherer, wil jij mij advies geven?

    Best wel, maar ik snap nog niet goed welke afbeelding nu de ongekalibreerde sub is en welke de gekalibreerde sub. Het ruizige ding is de gekalibreerde?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top