Omegon Minitrack LX2

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

van Overzee
    Participant

De laatste tijd was het toch wel balen met vakantie. Vooral als je weg bent met het vliegtuig en je niet veel bagage mee kan nemen.

Prachtige sterren hemels en geen spullen.

Eindelijk kwam hij vorige week maandag aan de Omegon Mininitrack LX 2

Alles verpakt in een katonnen doosje van LxBxH = 22x19x7 hoog.

Het is eigenlijk een moderne versie van een volgplankje met een opwind mechanisme.

Je kan zo maximaal 1 uur volgen en maximale volgtijd  is 100/focale lengte.

De poolzoeker is  een PVC buisje en het contragewicht is vervangen door een veerconstructie

Samen met een Fotostatief en een Bolhead kan het makkelijk in een koffer.

Mijn fototoestel Canon 600D met een 28-105 mm Telelens kan mee in de hand bagage.

Vorige week ben ik 2 avonden bezig geweest, je moet natuurlijk maar afwachten of het goed zal werken.

Ik had vooral tijd nodig om te begrijpen hoe de veer werkte.

Voorlopig heb ik mijn telelens op 50 mm  en F5,6 gezet en 11 foto’s van 1 minuut gemaakt van een gedeelte van het sterrenbeeld de Zwaan.

De Vlindernevel, de Noord-Amerika nevel en de Sluiernevel zijn hier op te zien en de sterren zijn redelijk als puntjes afgebeeld.

Het resultaat valt me niet tegen

Tevens Bias, Darks en Flats gemaakt en verwerkt in APP.

• 3 people like this.

van Overzee
    Participant

Nog ter aanvulling, de gemeten SQM waarde was 19,2 en ik heb een een LPF filter toegepast

Groenewold
    Moderator

Zeker niet slecht voor zo’n dingetje! Hoe lang kan je er nu maximaal mee opnemen denk je? (oeps, ik las erover heen, 100/28 = 3.5 minuut bijvoorbeeld?). Ik denk dat het stretchen nog wel iets anders moet kunnen, tenzij je na correctie gewoon nog veel ruis over blijft houden.

• This reply was modified 6 days, 21 hours ago by  Groenewold. Reason: Overheen lees actie

van Overzee
    Participant

Bedankt! Ik wil nooit te veel stretchen er komt dan veel te veel ruis op de opname. Het is ook maar 11 minuten opname, dus kan zonder meer veel langer. Als je die lichtsoep bij ons ziet, het is gewoon nooit astronomisch donker, is het dan ook wonderbaarlijk wat je met het LPF filter ziet op je opname.

Binnenkort gaan we naar Virginia en hoop het sterrenbeeld de Schorpioen en mogelijk de melkweg op de korrel te nemen.

• This reply was modified 6 days, 15 hours ago by  van Overzee.
    • 1 person likes this.

van Overzee
    Participant

Je had gelijk Vincent heb het toch maar geprobeerd en het ziet er een stuk beter uit.

• 1 person likes this.

Groenewold
    Moderator

Leuk! Mag ik eens iets proberen? Kan je het bestand sturen?

van Overzee
    Participant

Heel graag zelfs.

Misschien is het het handigste als ik het met wetransfer stuur, alleen heb ik dan wel je email nodig.

Wil je alle bestanden hebben L+D+F+B, of alleen het eindproduct uit APP?

Groenewold
    Moderator

Liefst alllles. 🙂 Ik stuur je een pm met mijn mail.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)

You need to log in or to reply to this topic.