Ontmoeting tussen Neowise en Talitha op 17-18 juli 2020

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author

InFINNity Deck
    Participant

Afgelopen nacht hadden Talitha (iota Ursa Major) en C/2020 F3 NEOWISE een niet zo heel erg stiekeme ontmoeting. Waarschijnlijk door honderden wereldwijd gadegeslagen kwamen de twee afgelopen nacht tot dichte nadering. Net als eergisteren stond InFINNity Deck weer open en de montering snorde weer vrolijk met Neowise mee. Ditmaal had ik zowel de 150ED Esprit als de GTT60 van camera’s voorzien. Die eerste in de bekende configuratie met de ZWO ASI1600MM Cool Pro, de tweede met de ZWO ASI290MC afocaal gemonteerd achter een -200mm plano-concaaf oculair. De GTT60 stond volledig open, dus niet gediafragmeerd.

De opnames met de Esprit zijn qua opname en (post-)processing een kopie van gisteren, al heb ik wegens een vliegtuigspoor 1 lum niet verwerkt, in totaal dus 238s aan data. Met de GTT60  heb ik een filmpje van 2 minuten opgenomen bij een belichtingstijd van 2s en daarvan 18 frames met AutoStakkert gestacked en in PSP het beeldformaat tot origineel hersteld (opname met een ROI van circa 300px x 300px). Door de afbeelding naar het originele beeldformaat terug te brengen krijg je een beter beeld van wat je ziet door een dergelijke telescoop. Had Galilei een dergelijke komeet gezien, dan was dit het beeld geweest dat hij had gezien.

Nicolàs

• 3 people like this.

van Overzee
    Participant

Je hebt echt geluk gehad. In Haarlem was de horizon helaas bewolkt. Mooie foto’s !

• 1 person likes this.

InFINNity Deck
    Participant

Dank! Ja, het was flink mazzel hebben. Aanvankelijk zat het ook hier potdicht. Zo rond tienen begon het open te trekken en heb ik de GTT60 van camera voorzien en de montering voorbereid voor het komeet-tracken. Vervolgens was het af en aan bewolkt en helder, maar uiteindelijk was het zo rond half twaalf was er een flinke opklaring en begon het donker genoeg te worden voor de eerste opnames. Eerst twee series gemaakt met de GTT60, meteen gevolgd door de serie met de Esprit, en daarna nog twee series met de GTT60. Inmiddels was het nog wat donkerder geworden en die laatste serie is dan ook degene die ik toonde.

Daarna wilde ik nog wat foto’s focaal maken met de GTT60, dus camera gewisseld (en 90 graden gedraaid) en een heldere ster (Dubhe) opgezocht om te focussen. Uiteraard kwam er weer wat bewolking voorbij, maar om kwart over een viel er dan toch weer een gaatje en kon ik nog twee keer een poging doen. Belichtingstijd moest naar 20 seconden en van de 8 frames die ik kon schieten mislukte er 7 door de bewolking. Onderstaande is degene die overbleef.

Nicolàs

• 2 people like this.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)

You need to log in or to reply to this topic.