Orion 72 paneel mozaiek in Ha (sept-dec 2017)

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Posts
  • #17231

    KeesScherer
    Participant
    posts: 943

    Met dezelfde methodiek als gebruikt voor het “Cygnus 70 paneel mozaiek” ben ik nu bezig met het 72 (9×8) paneel mozaiek van Orion met een weergave van 21 bij 15 graden . Voor elk paneel ga ik tenminste 6 Ha subs van 600 seconden gebruiken en op dit moment is er data binnen van 40 panelen. Bijgaande opname geeft een indruk van 12 panelen uit het centrum, de volgorde van opnamen is zodanig dat eerst de stroken rond Betelgeuze en Bellatrix worden verzameld en als laatste rond Rigel en Saiph om zo alles tussen 30 en 50 graden boven de horizon op te kunnen nemen. gestart is op 12 september met 2 uur per nacht, inmiddels kan ik 3.5 uur per nacht toevoegen. Het is een heel leuk project om aan te werken en met wat puzzelen met de APP instellingen zit ik nu op een RMS registratienauwkeurigheid van 0.05 pixels voor deze 12 panelen. Ik heb ook panelen opgenomen over de 2 diagonalen totaal, maar daar verslikt APP zich nog in met registreren dus eerst zorgen voor mooiere rechthoekige secties….

    • This topic was modified 2 weeks, 3 days ago by  Theunissen.
    • 7 people like this.
    #17232

    Schreurs
    Participant
    posts: 46

    Kees je blijft ons verbazen.

    Mvg Paul

    • 2 people like this.
    #17233

    Groenewold
    Keymaster
    posts: 882

    Er is er 1 onderweg naar een APOD, kan bijna niet anders.

    #17234

    KeesScherer
    Participant
    posts: 943

    Het wordt geen bijzonder moeilijk plaatje, het is alleen een boel werk. Ik heb een grote lege plek aan de muur naast dat Zwaan mozaiek, dat is de beloning straks 😉

    #17244

    Defesche
    Participant
    posts: 130

    Niet normaal. Wat een plaatje van een plaat ! Er is zo veel te zien.

    • 1 person likes this.
    #17246

    Frank_Teunissen
    Participant
    posts: 58

    Good Heavens! Zou ook wel zoiets willen fabriceren… succes

    • 2 people like this.
    #17264

    Haverkamp
    Participant
    posts: 637

    😉 ik zie dit nu pas ! Super

    Kan je precieser aangeven waar APP zich verslikt met die diagonale panelen waaraan je refereert? eventueel per email?

    Mabuka

    #17280

    KeesScherer
    Participant
    posts: 943

    ik zie dit nu pas ! Super Kan je precieser aangeven waar APP zich verslikt met die diagonale panelen waaraan je refereert?

    @bula  Zie bijgaande tussenstand van het mozaiekschema. Wanneer ik de middensectie neem (p32-p54), de rechter 3 rijen en ook linksonder p 68,69,59,60 dan gebeuren er rare dingen met registratie terwijl er voldoende overlap is. De console schermprint laat dat b.v. zien tussen iteratie 51 en 52 waar de RMS van 138 naar 8662 pixels springt.

    • This reply was modified 2 weeks, 1 day ago by  KeesScherer.
    #17302

    Haverkamp
    Participant
    posts: 637

    Hoi @KeesScherer,

    Hartelijk dank, ik ben dit nu op het spoor.

    Als 1 of meerdere frames niet een registratie pad kunnen vinden naar de referentie frame, omdat APP geen overlap ergens vind, dan kan dit probleem ontstaan. En vanwege een onvolkomenheid in de mosaic formulering krijg je dan dit rare gedrag. Ik zag dit zelf afgelopen dagen ook door het falen van een mosaic van WISE data die ik van Judy Schmidt heb ontvangen. Dat is hoge kwaliteit infrarood data en APP had moeite om genoeg sterren te vinden en dus kon er een paneel niet geregistreerd worden met dit probleem als gevolg.

    De onvolkomenheid is nu opgelost en APP kan nu in hoge kwaliteit data meer en beter sterren vinden. Dat zou jouw mosaic hier ook moeten helpen. APP vond eerst in een bepaald WISE paneel maar 500 sterren, dat zijn er nu 2500. En bij visuele inspectie van de starmap tov de data zie ik ook dat APP nu vrijwel alle sterren die er zijn kan detecteren zonder ze te mixen met signalen van nevels en dergelijk 😉 Dus dat is weer een grote verbetering die dit soort werk robuuster zal maken in APP.

    • 1 person likes this.
    #17303

    Haverkamp
    Participant
    posts: 637

    En @KeesScherer,

    Door de WISE data wordt ik nu ook gedwongen bijna om de LNC module te herschrijven (lees up te graden). De WISE data heeft voor het mosaicen echt maar 5% overlap ofzo en de data normalisatie wordt nu heel lastig…. de LNC module corrigeert alleen de hemelachtergrond lokaal, het veranderd niks aan de spreiding/dispersie van de data lokaal. De WISE data toont dat we dat ook moeten gaan doen, want daar zit veel kwaliteit verschil in per mosaic paneel… Bovendien moet de LNC veel zwaarder gaan wegen op de gebieden van overlap. Met maar 5-10% overlap werkt het eigenlijk niet voldoende.

    • 1 person likes this.
    #17308

    KeesScherer
    Participant
    posts: 943

    De registratie van deze 30 panelen ( 6×600 sec per paneel) gaat prima (RMS: 0.05 pixel). Deze weergave is op 12.5% schaal zonder MBB en LNC om de paneel aansluitingen goed te kunnen zien. Er komt nog 1 rij links hiervan en 2 rijen onderaan. (en dan de open plekken invullen….) De halo verschijnselen rond Betelgeuze zijn het gevolg van diffractie/refecties tussen de microlensjes boven de pixels en het glas boven de sensor (Hier een discussie over dit verschijnsel op Cloudy Nights) . Een deel van Barnards loop is al te zien met zelfs de Boogie man.

    • This reply was modified 1 week, 3 days ago by  KeesScherer.
    • 3 people like this.
    #17312

    Theunissen
    Keymaster
    posts: 799

    Wow … absoluut wow … hier zal overigens wel geen kleurenversie van verschijnen (gezien de enorme hoeveelheid tijd en benodigde rekenkracht?)

    #17313

    KeesScherer
    Participant
    posts: 943

    Wow … absoluut wow … hier zal overigens wel geen kleurenversie van verschijnen (gezien de enorme hoeveelheid tijd en benodigde rekenkracht?)

    Mooie vondst Marc! (Hoeveeltijd). De kleuren HaRGB versie zal verschijnen in (R: 2018, G:2019, B:2020) 2020 !

    • 1 person likes this.
    #17314

    Theunissen
    Keymaster
    posts: 799

    Vreemde fout inderdaad 🙂

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)

You need to log in or to reply to this topic.