PHD kalibratie richting het Zuiden faalt

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

Groenewold
    Moderator

Even een topic voor het archief van gemaakt, mocht iemand anders dit overkomen;

Ik zou nu iets heel lelijks willen zeggen, maar doe het niet… mijn DEC wilt niet corrigeren. Uh oh RA doet het prima, slewen gaat voor beiden ook prima, maar om de een of andere reden komen de correcties niet door.

Groenewold
    Moderator

@keesscherer wijst mij op de mogelijkheid dat er een probleem is in de connectie richting de Dec aansturing van de montering. Dit zou te controleren zijn middels een handige manuele guide-controle in PHD; http://openphdguiding.org/man-dev/Trouble_shooting.htm

Ik, slim als ik ben, denk dit al getest te hebben door via EQMod op de N (Noord) en E (Oost) knoppen te hebben gedrukt en hiermee inderdaad de montering hoorde bewegen. Echter, dit is natuurlijk een ander circuit. De commando’s gaan in dat geval via de “handcontroller” poort van de montering (in het geval van mijn computer gestuurde montering, middels de usb-naar-seriële kabel die in dezelfde poort gestoken wordt). De manuele regeling in PHD gaat via de “guide” poort van de montering.

Aangezien ik net de hele montering meerdere malen gesloopt en weer in elkaar had gezet, ging ik hiervan uit. Midden in de nacht zat ik nog te priegelen met de backlash, mogelijk had ik deze te straks afgesteld etc. Einde van het verhaal was een beschadigde ST-4 kabel welke van guider naar guide-poort loopt. In de toekomst laat ik deze kabel volledig weg en ga ik volledig over op EQMod pulse-guiding (http://forum.mainsequencesoftware.com/t/switch-to-ascom-guiding-from-st4-port-guiding/2980/5), iets wat ik wist dat kon, maar mij nooit op ingelezen had aangezien de ST-4 kabel prima werkte.

• 1 person likes this.

Groenewold
    Moderator

Ok, nu bleek het dus niet aan de kabel te liggen (vermoedelijk), maar toch aan iets in de montering. Ik heb de DEC nogmaals bekeken en wat vet waar het niet hoorde verwijdert. Het guiden naar het zuiden gaat nu beter, maar is nog steeds moeizaam en ik krijg het redelijk goed met inbalans op de DEC. Aparte is echter dat die inbalans behoorlijk is, als ik de RA horizontaal zet (scoop dus aan oostzijde hangend) en dan horizontaal zet, dan “valt” deze echt naar de spiegelkant. Dat lijkt mij teveel vinden jullie ook niet? Dat zou betekenen dat ik om de een of andere reden dus weerstand heb richting het zuiden.. wat zou dit kunnen zijn? De backlash is minimaal, die heb ik heel strak staan en er “bind” niks.

Groenewold
    Moderator

Nou hehe, vandaag de DEC weer uit elkaar gehad, weer alles goed bekeken en zo goed mogelijk in elkaar gezet. De DEC worm heb ik een klein tikkie vaster gezet (met verbeelding leek daar een piepklein beetje speling op te staan) en we zijn EINDELIJK weer terug bij een goede guiding. Man man man, wat een marathon, maar op zich wel leuk en ontzettend leerzaam. 😉

• 1 person likes this.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)

You need to log in or to reply to this topic.