PixInsight 1.8.5 en opvallende nieuwe tools

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author

Theunissen
    Keymaster

De binnenkort te verschijnen update van PI versie 1.8.5 belooft een aantal interessante nieuwe en geüpdate functies.

Erg interessant vind ik persoonlijk het nieuwe PhotometricColorCalibration tool:

https://pixinsight.com/forum/index.php?topic=11081.0

en

FrameAdaptation (feitelijk normalization van subs):

https://pixinsight.com/forum/index.php?topic=11063.0

Ik vind het opvallend dat het FrameAdaptation tool (FrameAdaptation will be an optional image preprocessing step between registration and integration.) ongeveer gelijk ontwikkeld/gereleased wordt met het verschijnen van Astro Pixel Processor.

• 3 people like this.

Haverkamp
    Participant

FrameAdaptation (feitelijk normalization van subs): Ze weten duidelijk dat APP dit al kan als je het aan mij vraagt… wel opvallend dat ze er nu mee naar buiten komen. Ze spelen er duidelijk op in denk ik.

Groenewold
    Participant

Oeh, positief effect voor mij als consument dan weer. 😉 Is 1.8.5 een gratis update voor mensen met 1.8 dat je weet Marc?

Groenewold
    Participant

En deze uitspraak is ook echt geen toeval meer: “More warm-ups coming soon, so stay tuned. The next one will probably be a new mosaic blending tool based on… let’s keep this secret for now :) Just two words to describe it: *seamless* mosaics. I’m working on it.”

Theunissen
    Keymaster

1.8.5 is gratis, een eventuele 1.9 ook bij mijn beste weten. Ik geloof dat ze alleen bij major releases bijv: 2.0 opnieuw “aankoop” vragen.

Theunissen
    Keymaster

FrameAdaptation (feitelijk normalization van subs): Ze weten duidelijk dat APP dit al kan als je het aan mij vraagt… wel opvallend dat ze er nu mee naar buiten komen. Ze spelen er duidelijk op in denk ik.

Een compliment en bedreiging tegelijkertijd (die overigens te pareren valt 🙂 ).

Groenewold
    Participant

Die colorcalibration tool is ook zeer interessant, het haakt namelijk in op de vraag die ik mijzelf de laatste tijd vaak stelde… welke ster geeft mij nu een juiste wit-referentie. Lastig en zo te zien hebben ze dat “getackeled”.

Groenewold
    Participant

@bula voor de moziek-functie zijn ze onder andere uitgegaan van dit paper: http://persci.mit.edu/pub_pdfs/spline83.pdf en hebben ze er zelf aanpassingen op toegepast. Voor de SBB blending, whatever dat echt betekent. 🙂

Haverkamp
    Participant

@supernov een artikel uit 1983…? Weet je het zeker?

Groenewold
    Participant

Ja verrassend he. Maar volgens mij gaat het dan om een klein onderdeel van het geheel en hebben ze het dus aangepast. Zie ook; https://pixinsight.com/forum/index.php?topic=11081.0 en dan reply #12.

Ik zie overigens nu ook dat de nieuwe pixel rejection heel goed werkt op komeet-plaatjes. Merendeel van de sterren zijn dan ook goed weg. Het is alsof ze m’n gedachtes lezen. 🙂

Haverkamp
    Participant

FrameAdaptation (feitelijk normalization van subs): Ze weten duidelijk dat APP dit al kan als je het aan mij vraagt… wel opvallend dat ze er nu mee naar buiten komen. Ze spelen er duidelijk op in denk ik.

Een compliment en bedreiging tegelijkertijd (die overigens te pareren valt ).

@mth75, hoe zou jij dit pareren dan? (ik neem aan dat je refereert op prijs)

Mogelijk is het niet onhandig dat ik nog steeds niet de prijs heb duidelijk gemaakt al zal ik dat nu wel snel doen…

Wow, ik kreeg een attack van een SUPER SMILEY ! Heb hem uit je qoute verwijderd…

Haverkamp
    Participant

Ik denk dat ik dus vrij snel mijn LNC en mosaic algo’s verder moet gaan verbeteren als ik dit zo allemaal zie 😉

Het is leuk om te constateren dat ik bijdraag aan ontwikkeling in de markt natuurlijk! Dat is voor alle astrofotografen alleen maar positief 😉

De vraag zal natuurlijk zijn welke implementatie het beste is. Geven ze ook aan dat ze registratie engine verder verbeteren?

Theunissen
    Keymaster

@mth75, hoe zou jij dit pareren dan? (ik neem aan dat je refereert op prijs)

Prijs en patentering waar mogelijk.

Groenewold
    Participant

Ja, staralignment wordt ook aangepakt. Ik had contact gezocht met de ontwikkelaar en kreeg dit antwoord;

You can expect a lot of new tools and improvements for the next version 1.8.5 of PixInsight. This includes the new PhotometricColorCalibration tool, with exciting features that we haven’t disclosed yet, MultiscaleLocalNormalization and PhotometricLocalNormalization algorithm implementations, the already announced large scale pixel rejection feature of ImageIntegration, new pixel rejection normalization algorithms, important improvements to DrizzleIntegration, a completely redesigned distortion correction algorithm for StarAlignment, an astrometry-based mosaic construction tool with multi-band blending (seamless mosaics), a new background modeling tool (DynamicBackground, the successor to DBE), and significant improvements to the PixInsight core application, among many new features. Most of these new tools will be available in the initial 1.8.5 release, some of them will be released as updates during the next months. Along with this, PixInsight is growing considerably as a development platform in the C++ and JavaScript languages. We are very excited with this new version, which is probably the most important release of PixInsight to date.

Haverkamp
    Participant

Prijs en patentering waar mogelijk.

Patentering of octooien is geen beginnen aan, ik heb utigezocht hoe dat werk en wat dat kost…

Je moet dat per land regelen en betalen en je loopt het risico dat je zelfs voor de rechter komt en bij verlies ligt alles auterusrecht gewoon open en bloot op straat. Grootste probleem is de tijd die dti kost, dat is gigantisch… niet te doen voor een eenmanszaak. Daarnaast de kosten. Ik heb nog geen cent verdiend maar wel veel kosten gemaakt en arbeid verricht 😉

Ik zal vandaag met jullie prive gaan over de prijs (ja toch, wil toch er met jullie over praten nu 😉 )

PI is vele jaren voor me met met ontwikkeling, dat kan en mag ik niet onderschatten. De vraag is, hoe kan ik mezelf er bij zetten in de markt op een manier zodat ik wel aan APP kan doorwerken, want ik vind het erg leuk om te doen en heb nog veel ideeen.

• 1 person likes this.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)

You need to log in or to reply to this topic.