Pixinsight Arcsinh stretch

Activity Forums Astrosoftware PixInsight Pixinsight Arcsinh stretch

Tagged: 

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #18888
    KeesScherer
    Participant

    M35 en NGC2158, twee open sterhopen met totaal verschillende ster populaties, M35 bestaat uit jonge, blauwe sterren, NGC2158 is veel ouder waardoor de blauwe sterren weg zijn zodat er nu geel-rode over zijn gebleven. Nu ben ik niet zo dol op open sterhopen, maar hier is de uitdaging natuurlijk om de blauwe en rood-oranje kleuren te laten zien. Om dat zo goed mogelijk uit de verf te laten komen gebruikte ik een HDR van 2 stacks met 30 en 120 seconden belichting. Inmiddels al 4 dagen aan het ploeteren om de blauwe kleur weer te geven…… Kortom dit pakte heel anders uit dan ik van tevoren dacht. Uiteindelijk terecht gekomen bij de Inverse Hyperbolische Sinus stretch funktie in PI, het Arcsinhstretch tool. Hierbij wordt de kleur informatie van de helderste pixel even goed bewaard als die van de donkerste pixel. Maar het is niet een heel simpel instrument om te gebruiken….  Links het beste resultaat met de standaard handmatige histogram stretch in kleine stappen met telkens gemaskerde kleurverzadiging stap. Rechts het Arcsinh resultaat in 3 stappen. De sterkleur wordt beter bewaard, alleen hebben de sterbeelden nu een andere halo. Ik zie duidelijk voordelen van arcsinh en waardeer zelfs de sterbeelden…

    #18889
    Frank_Teunissen
    Participant

    De tool ben ik nog niet tegengekomen. Ziet er bijzonder uit.

    #18892
    Groenewold
    Participant

    Super om weer zo’n (ook voor mij) nieuwe tool te zien! Zelf vind ik het effect van de halo’s wat te sterk, maar neem aan dat je beiden stretches ook kan mengen zeg maar, of wellicht zelfs deels via maskers. Geen idee of je daarmee de voordelen van beiden kan combineren, ik denk even hardop. :) Ik ben sinds mijn Andromeda bewerking nogal fan geworden van mengen van technieken en maskers.

    #18893
    KeesScherer
    Participant

    Geen idee of je daarmee de voordelen van beiden kan combineren

    Ik kan de opgeblazen, uitgebeten sterren niet echt een voordeel noemen van de normale histogram stretch, welk voordeel bedoel je?

    #18896
    Groenewold
    Participant

    Voordeel is wat verkeerd gesteld. Meer wat ik persoonlijk fijn vind aan het eerste beeld, misschien ben ik meer gewend aan iets opgeblazen sterren het oogt om de een of andere reden wat rustiger voor mij persoonlijk.

    #18898
    KeesScherer
    Participant

    Nog een ArcsinhStretch voorbeeld, M57, de Ringnevel in Lier. M57 is enorm helder zoals te zien is aan het ongestretchte beeld links (wacht wat? Ja, een nevel die al zichtbaar is in de ongestretchte ruwe stack….). Een normale histogramstretch tot achtergrond 0.01 (dus nog met een hele donkere achtergrond) laat zien dat de kleur al aan het verdwijnen is, maar een arcsinh stretch tot dezelfde waarde heeft alle kleur nog. De stack is al een 2x Drizzle stack, de weergave is 300%, dus 600% totaal opgeblazen.

    #18908
    Groenewold
    Participant

    Ok, dit is voor mij al overtuigender. Wel heel apart dat de tool zo onbekend is dan, is het nieuw? Wordt volgens mij ook nergens in de “usual” guides behandelt.

    #18909
    KeesScherer
    Participant

    Ok, dit is voor mij al overtuigender. Wel heel apart dat de tool zo onbekend is dan, is het nieuw? Wordt volgens mij ook nergens in de “usual” guides behandelt.

    ArcsinhStretch is onderdeel van Pixinsight sinds de update naar 01.08.05 ergens in 2017. Maar veel mensen zien arcsinhstretch niet omdat het tooltje “verdwijnt“. Ik moest het ook handmatig weer activeren (Via “Process”,”modules”, “Install modules”).

    #18914
    Musquetier
    Participant

    Ik was mij niet eens bewust dat ik nog additionele modules kon installeren. Je blijft je verbazen in de omvang en mogelijkheden van PixInsight…

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top