Planeet fotografie telescoop/camera opties

Viewing 5 posts - 16 through 20 (of 20 total)
  • Author

KeesScherer
    Participant

Scherpstellen gaat nu goed met de focusmotor via FWHM in Sharpcap in Windows op een ster in de buurt van de maan. Daarna plug ik de camera in een Linux laptop met Firecapture (De Linux laptop heeft een SSD drive/ USB3 om de video op hoge snelheid weg te schrijven). In een uur tijd 47 GigaByte binnengehaald. Nu kan ik pas echt gaan oefenen met Autostakkert/Registax/Pixinsight.

• 2 people like this.

Frank_Teunissen
    Participant

staat hoog op mijn verlanglijst!

• 1 person likes this.

KeesScherer
    Participant

De ASI290MC kleurencamera is toch niet de goede keuze voor de eerste paar jaar met de lage stand van Jupiter en Saturnus (Daar ga ik een ander project mee doen) en daarom de monochrome variant gekocht (ASI290MM) met #15 donkergeel, #25 Rood en Proplanet 642 nabij infrarood filter. Met rood en infrarood is er veel minder beeldverstoring bij slechte seeing door b.v. lage stand aan de hemel van maan en planeten. Daarom wordt voor maanfoto’s ook vaak een Ha filter gebruikt.

• 2 people like this.

han.k
    Participant

Dat ziet er goed uit!

Ook voor deep sky is een monochrome camera beter.  De bayer matrix van kleurencamera sensor is niet ideaal voor kleine details en leidt vaak tot kleurenfouten.

KeesScherer
    Participant

Dat ziet er goed uit! Ook voor deep sky is een monochrome camera beter. De bayer matrix van kleurencamera sensor is niet ideaal voor kleine details en leidt vaak tot kleurenfouten.

Klopt, daar gebruik ik de QHY16200 CCD voor.

• 2 people like this.
Viewing 5 posts - 16 through 20 (of 20 total)

You need to log in or to reply to this topic.