Pooluitlijning

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author

Defesche
    Participant

Gewoon even een gedachtengang…

Ik heb een neq6-montering met goto en stel altijd via de polefinder de zaak in.
    Natuurlijk zit er altijd een foutje in en ik bedenk me het volgende;
    bij gebruik van een hulpmiddel (in mijn geval AstroPhotographyTools, APT) met mogelijkheid mbt plate solve stel ik mij het volgende voor;

1. via poolzoeker ongeveer uitlijnen.
    2. dan een opname maken van een gebied in de buurt van het ‘doel’ en de coördinaten van het midden van het veld laten platesolven en synchen met de mount.
    3. Na de sync slewen naar een heldere ster.
    4. Deze zal nu natuurlijk meestal niet exact gecentreerd zijn in het beeldveld maar door nu de azimuth en hoogte instellingen van de mount te gebruiken kunnen dat wel bereiken.
    5. Hierna zou de zaak toch redelijk goed moeten zijn uitgelijnd?

Natuurlijk zijn er meer methoden die in de software zoals Ekos etc ingebakken zijn, maar dit als gedachtengang en mogelijk logisch gevolg van de beschikbare en beperktere mogelijkheden die je evt zou hebben…

Toch ?

KeesScherer
    Participant

Uitlijnen op de pool en goto zijn 2 verschillende zaken. Je bent alleen bezig met de pooluitlijning hier? (Ik zie geen 3 ster uitlijning in jouw methode langskomen) Normaal gesproken doe je een grove pooluitlijning, een 3 ster uitlijning, een software pooluitlijning en dan weer een 3 ster uitlijning.

Groenewold
    Moderator

In theorie zou dat kunnen, echter is het model van de montering bij 1 platesolve bij lange na niet precies genoeg. Programma’s welke op de wijze die je beschrijft werken, gebruiken minimaal 2 sterren hiervoor. Een aardig voorbeeld is AlignMaster wat ik helemaal in het begin van de hobby gebruikte: http://www.alignmaster.de/Alignmaster.aspx

Het al hebben van een grove uitlijning zoals Kees aangeeft helpt je dan wel enorm (sowieso altijd). In het geval van AlignMaster zet je de 2 sterren met de handcontroller (of computer) in het midden van je beeldveld, het programma rekent dan de offset uit en beweegt de montering met die fout van de ster weg, waarna je met de knoppen de boel in het midden zet. Echter, als de fout dusdanig groot is dat de ster uit beeld vliegt, wordt het heel lastig.

Op zich makkelijk, snel, maar niet heel precies. De PoleMaster methode welke ook te vinden is in gratis software in combinatie met een guidescope, werkt veel beter.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)

You need to log in or to reply to this topic.