Powerbox – the beginning

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author

Groenewold
    Moderator

Ik vind deze hobby geweldig. En dan niet eens vanwege de prachtige opnames die te maken zijn, maar vooral ook omdat ik zo ontzettend veel nieuwe vaardigheden leer. Alwaar ik, werkzaam zijnde in de wetenschap, nauwelijks meer kan dan pipetteren en op start-knopjes van dure machines drukken.. leer ik nu allerhande daadwerkelijk nuttige zaken. 🙂 De montering heeft alvast geen geheimen meer voor me, idem de automatisering, maar zoals recent fijntjes duidelijk is geworden, electronica aansluiten… dat zit er nog niet in. Dus ik ben begonnen met het leren van circuits bouwen, solderen etc. Leuk voor in de zomer.

Daarnaast wil ik mijn fout van afgelopen week, a 500 Euro totaal, voorkomen door het bouwen van een power-box. Zelf aansluitingen maken in een goede, draagbare doos en alles van duidelijke labeling voorzien. Iedere aansluiting beveiligd door zekeringen. We beginnen met het uitkiezen van een betere spanningsbron. Ik heb deze van Astromarket, maar wil meer kunnen regelen en beter voorbereidt zijn op de toekomst en zit dus te denken aan deze. In plaats van een 13.4V, 5A gereguleerde bron, naar een regelbare, schakelende labvoeding met max. 36V, 10A. Kost wat, maar dat is dan ook de grootste post en, denk ik, meest belangrijke.

Wat vinden jullie van deze bron, zal deze geen ruis op lijnen gaan zetten (ik dacht dat labvoedingen hier vrij goed in waren namelijk)?

• 1 person likes this.

Musquetier
    Participant

Voordeel van de astromarket voeding (die zoiezo goedkoper is) is dat deze niet per ongeluk op een te hoge spanning kan staan. Voor astro is die prima bruikbaar.

De duurdere voeding is ook prima en kan je voor meer zaken inzetten maar wel een stukje duurder…

Groenewold
    Moderator

Die van Astromarket heb ik al eens open gehad en dat zag er niet zozeer super professioneel uit. 🙂 Maar het gaat om de werking inderdaad. Naar aanleiding van de Facebook discussie zit ik nu te twijfelen tussen zo’n schakelende Mean well of een lineaire, gereguleerde dure kast van een voeding.

Van Kleef
    Participant

Ik gebruik een 12v powerbox met XLR pluggen en een Speakon plug (beiden: merk Neutrik) om de powerbox aan de stroombron (accu of netvoeding) aan te sluiten. De XLR pluggen zijn makkelijk te labelen (na het labelen schuif je een plastic doorzichtige beschermring over het label). Deze pluggen bevallen mij zeer goed! Zoals Kees al aangeeft zou ik indien ik ook 5v zou willen gebruiken, hiervoor wel andere pluggen kiezen. Een leesfout is in het donker zo gemaakt.

Groenewold
    Moderator

Welke bron gebruik je precies?

Van Kleef
    Participant

Ik heb me laten adviseren door de leverancier van mijn Powerbox. Mijn eisen toendertijd: voldoende vermogen, redelijk vochtbestendig en betaalbaar) zie:

https://www.reichelt.de/Treiber-fuer-LEDs/MW-CLG-150-12A/3/index.html?&ACTION=3&LA=2&ARTICLE=100632&GROUPID=6581&artnr=MW+CLG-150-12A

Groenewold
    Moderator

Zeer interessant en ook nog eens IP65! Maar begrijp ik nu dat je deze niet direct aansluit op de apparatuur?

Van Kleef
    Participant

Inderdaad, de voeding zelf bevindt zich in een simpele “Gamma” toolbox.  De 12v output kabel sluit ik aan op een aan de driepoot bevestigde powerbox van astroleuchte.de. Veiligheidshalve hang ik er ook nog een aardlekschakelaar aan.

• 1 person likes this.

Groenewold
    Moderator

Interessante setup, is die powerbox maximaal 12V? Hoeveel Ampère maximaal? Ik vraag mij namelijk af of dit niet net te weinig zou zijn voor mijn montering, ik heb nu een 13.4V voeding hiervoor en wil eigenlijk naar 15V.

Van Kleef
    Participant

M.b.t. het aantal aansluitingen: 3 PWM uitgangen voor dauwlinten (afgezekerd op 1,5A) en 3 stuks constant 12V (afgezekerd op 2A). De gehele box is afgezekerd op 10A. De handleiding/specificaties staat op hun website:

http://www.hilmar-heininger.de/catalog/download/Anleitung%20PBX2%20Stand%2020140820.pdf

In mijn “Gamma” toolbox bevindt zich verder nog een aparte voeding 5A 12V voor de montering en ook nog een voeding voor mijn Panasonic Toughbook. Voor de stroomvoorziening van mijn DSLR  gebruik ik op dit moment nog de originele batterijen. Ik hou het graag gescheiden 🙂

De powerbox is nogal stevig geprijsd maar wellicht een leuk DIY projectje voor een handige doehetzelver?

Groenewold
    Moderator

Ja, meerdere stroombronnen lijkt mij ook een betere oplossing. Die voor de montering, is dat ook zo’n LED bron?

Groenewold
    Moderator

Ik krijg de indruk dat dit ook een hele mooie oplossing zou zijn: http://pegasusastro.com/products/ultimate-powerbox/
    Dan zet ik de montering op een eigen switched DC power-supply en de powerbox montering achter de Newton op diens Losmandy plaat met een adapter die ze erbij verkopen.

Ziet iemand hier nadelen aan?

Musquetier
    Participant

Ziet er goed uit!

Toch blijf ik huiverig voor het gebruik van schakelende voedingen voor de telescoop setup ivm mogelijk storingen…

Groenewold
    Moderator

Ja, op zich zou dit niet tot schade moeten leiden denk ik en de moderne schakelende voedingen zijn best goed. Maar ik ziet dat ik de montering ook op deze box kan aansluiten. Volgens mij, maar zeker weet ik dit niet, maakt de box er een stabieler signaal van. Ga ik eens navragen denk ik.

Groenewold
    Moderator

Ai, bij navraag bleek dat deze box niet 450, maar 600 gaat kosten. Dat is mij dan weer net te gortig. Terug naar het leren fabriceren van mijn eigen circuits. 🙂

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)

You need to log in or to reply to this topic.