raspberry met kstars/ekos/indi

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken raspberry met kstars/ekos/indi

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #17988
    Defesche
    Participant

    Beste allemaal, al lang niet meer actief geweest wegens de bar langdurige slechte weersomstandigheden (tenminste hier in Maastricht).Heb daarom mijn tijd gestoken in het installeren van kstars / ekos / indi op mijn raspberi 3 in afwachting van betere tijden teneinde deze te kunnen gaan inzetten. Heb natuurlijk dankbaar gebruik gemaakt van de nodige tips op onze site (waarvoor hartelijke dank voor de uitstekende verzorging en de vele uren die daar ongetwijfeld aan besteed zijn). Tot nu als resultaat een werkend systeem waarmee ik mijn neq6 prima kan besturen en het maken van opnamen en het guiden (intern) zou nu moeten lukken.

    Ik heb er bewust voor gekozen om het gehele pakket, inclusief bijna alle index-files tbv astrometry plate-solve en passend op een 16gb sd-kaartje, hierop te draaien en dus niet de rpi als server te gebruiken want volgens mij heb ik dan weiniger kans op missers ivm verbindingsfouten. Gaat er bij de verbinding (lekker binnen zittend achter de pc / tv) iets mis, dan gaar de rpi buiten gewoon door met het uitvoeren van het ingegeven schema :-). Ik kan met vnc-viewer onder windows gewoon draadloos contact maken met de rpi buiten.

    Ik heb echter een vraag voor een van de collega’s alhier die er misschien al langer mee werken; kan ik autofocus mogelijkheden instellen op mijn eos voorzien van een tamron 150-600mm telelens?. Je kunt binnen ekos een focuser definieren en wellicht is er ook een mogelijkheid hierin voor toepassing op een telelens. Ik heb het echter (nog) niet kunnen ontdekken.

    Nu maar afwachten op betere tijden zodat ik hopelijk met positief resultaat de zaak eens buiten kan gaan uitproberen. Ik kan me haast niet herinneren in 50 jaren zo’n lange slechte periode te hebben meegemaakt. ZUCHT…..

    #17991
    Groenewold
    Participant

    Je vraagt of autofocus van een lens werkt met INDI? Volgens mij kan dat, maar heb het nog nooit bekeken. Het zou dan echt in de GPhoto instrument overview moeten staan (waar je alle apparatuur instelt), je kan even zoeken naar tools daarin. Maar ik zou er niet echt op vertrouwen, autofocus van een lens is niet gemaakt voor een goede en nauwkeurige focus op sterren.

    #17992
    Defesche
    Participant

    Uiteraard bedoel ik niet de camerafunctie auto-scherpstellen maar in ekos zit een focusmodule die een telescoop voorzien van een motorfocuser  kan aansturen (als deze een interface heeft uiteraard).

    Mogelijk kan die focusmodule binnen ekos ook de tamron aan?

    De canon-driver herkent de eos niet en heb dus inderdaad de gphoto-driver gebruikt en deze werkt naar behoren. Ik weet het niet zeker maar ik denk dat de apparatuur fysiek opgestart moet zijn door indi om parameters aan te passen, hetgeen wel jammer is.

    #17996
    Van den Broek
    Participant

    Hmmm gaat niet lukken buiten APT ken ik geen enkele software die de focus motor van de lens kan gebruiken. Je zal een stappen motor met bvb eem riem om de focus band heem moeten zetten en dan een indi compliant bordje voor de stapper motor moeten vinden om die also te kunnen aansturen …

    #17999
    KeesScherer
    Participant

    Hmmm gaat niet lukken buiten APT ken ik geen enkele software die de focus motor van de lens kan gebruiken.

    Via Backyard EOS kan ik de focusmotor van de Canon Lenzen gebruiken. Weliswaar alleen nog handmatig, maar dat is al een hele stap omdat je vanaf een laptop kan scherpstellen zonder de lens aan te raken.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top