Reflectie-volle-Maan eind maart 2020

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author

InFINNity Deck
    Participant

Ik vroeg me al een hele tijd af of de Maan een beetje te fotograferen is als die slechts een dag of paar dagen oud is. Het ging me daarbij vooral om het grote verschil in contrast tussen het oppervlak dat door gereflecteerd zonlicht van de Aarde belicht wordt en het stukje dat rechtstreeks zonlicht ontvangt. Voor ons menselijk oog is dat geen probleem om te zien, zelfs als de Maan al een dag of vier oud is. Eerdere pogingen mislukte doordat de Maan op dat moment al te fel scheen, maar vandaag had ik meer geluk. De Maan is vandaag 1 dag oud (4%), maar jammer genoeg had ik het wat laat in de gaten: het was al half negen voordat ik de kijker op de Maan had staan, deze stond daardoor net geen 6 graden boven de horizon. De scherpte is dus niet geweldig, maar daar ging het me in de eerste plaats niet om. Morgen zal ik nog een poging doen…

SkyWatcher Esprit 150ED, ZWO ASI1600MM Cool Pro, lum-filter. Opname in FireCapture (1148 frames), processing in AutoStakkert! (400 frames gestacked), daarna in IMPPG voor de niet-lineaire stretch en tot slot in PSP voor wat extra contrast en scherpte.

Nicolàs

• This topic was modified 4 months, 1 week ago by  InFINNity Deck. Reason: Grijze rand van de foto verwijderd
    • 3 people like this.

InFINNity Deck
    Participant

Goed, een dag later is de Maan dan 9% verlicht. Voor het blote oog is de hele schijf nog steeds zichtbaar, maar voor de camera wordt het al een heel stuk lastiger. Alleen met extreem niet-lineair stretchen lukt het nog wat detail van het oppervalk te krijgen. Het gevolg is wel dat langs de terminator een donkere schaduw loopt en dat langs de rechter rand een flinke ghost-rand zit. De opname was wat eerder genomen, zo rond 20:20 en op een hoogte van circa 18 graden en is daardoor een stuk scherper. Filmpje van 1464 frames, waarvan 445 gestacked in AutoStakkert!, daarna tot 2000px breed geschaald om hier te kunnen plaatsen.

Nicolàs

• 2 people like this.
Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)

You need to log in or to reply to this topic.