Reflecties filter en MPCC

Activity Forums Astrotechniek Camera’s en Accessoires Reflecties filter en MPCC

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #6596
    Groenewold
    Participant

    Let even niet op de kwaliteit van deze sub, het is allemaal heel erg quick-and-dirty, om te zien wat het effect was van een 3mm spacer tussen mijn UHCS en MPCC. Duidelijk is een reflectie nog steeds te zien, wel heb ik het idee dat deze ietsjes kleiner is dan voorheen, is dat het effect van verder weg zetten? Dat zou betekenen dat wanneer ik maar een stuk erbij zet, dat dit het probleem theoretisch kan verhelpen. Met echter wat extra vignettering ervoor terug, klopt dat?

    #6600
    Theunissen
    Participant

    Vind ik moeilijk te beoordelen. Of het effect minder is. Volgens mij klopt de redenering inzake extra vignettering wel.

    #6708
    Groenewold
    Participant

    Ik ben met Teleskop Service in gesprek ook en die raden inderdaad aan om nog meer afstand te creeeren en dan kijken wat het effect is. Dat ik het zonder filters niet zie kan schijnbaar, het is dan een ongelukkige samenloop van de hele trein aan lens-lucht overgangen waardoor er uiteindelijk, wellicht op de sensor een reflectie ontstaat. Vrij complex dus.

    Ik ga het filter ook nog achter de MPCC zetten, dit zou ook effect kunnen hebben alleen heb ik dan een verkeerde afstand MPCC tot sensor. Dus ben benieuwd wat ze dan voorstellen dat ik moet doen. :) Heb weinig zin weer veel geld uit te geven aan andere filters, maar ben bang dat het daar op neer gaat komen. Heeft wellicht iemand een clip-in filter welke ik zou kunnen lenen/testen voor de Canon?

    #6710
    Groenewold
    Participant

    Weet ik JP, doe ik ook met enige regelmaat, geweldige gast. Niet over dit probleem echter, wel over aanschaf telescoop (ik bestel alles daar tegenwoordig). Zal het eens proberen als dit niet lukt.

    #6717
    Groenewold
    Participant

    Ok, ook met Geert (van Astromarket) gechat en daar blijkt eigenlijk ook al uit dat het echt aan vanalles kan liggen. Experimenteren is het enige wat ik kan doen en anders moet ik ermee leven. Ik ga zowel de afstand nog wat vergroten als ook een filter omdraaien (hoewel dit nog veel erger kan zijn maar goed).

    #6787
    Groenewold
    Participant

    Wacht eens even, het is volgens mij mogelijk om aan de hand van het meten van de diameter van de reflectie en het weten van alle andere paramaters in de setup, te bepalen op welke afstand het probleem ontstaat. Heb het ooit eens gelezen, dus dat ga ik eens bekijken aan de hand van mijn test-image hier.

    Gebaseerd op berekeningen die ik hier vond: https://www.optcorp.com/reflections-where-do-halos-come-from-0/

    #6805
    Groenewold
    Participant

    Goed;

    Volledige horizontale resolutie: 5496 pixels
    Diameter reflectie: 75 pixels
    Pixel grootte Canon 6D: 6.54 micron
    Diameter reflectie in mm: 75*0.00654 mm = 0.49 mm

    Afstand tot sensor: (F5) 0.49*5 = 2.45 mm

    Als dit klopt, dan moet het reflecteren net boven de sensor. Nu had ik deze reflectie al bij mijn Full Spectrum modificatie, dus blijkbaar heb ik een erg ongelukkig samenvallen van verwijderen van een glaasje aldaar en mijn filters. Ik heb het full spectrum teruggebracht tot een DAW modificatie bij DDW. Dit glaasje zou anti-reflecterend moeten zijn, maar had niet echt een positief (of negatief) effect. Toch wel gek right?

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top