Rosettenevel – opname door mijn zoon

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Rosettenevel – opname door mijn zoon

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #20734
    van der Hoeven
    Participant
    Davy, mijn zoon van 11, deed vorig jaar mee aan de astrophotographer of the year competitie en wilde dit jaar graag weer meedoen. Hij wilde nu echter graag een deepsky opname maken, dus in november zijn we samen eens gaan kijken of we een leuk project konden vinden waar hij mee aan de gang kon. Hij is gaan zoeken op internet om te kijken welk object hij wilde fotograferen en kwam met de Rosettenevel. Hij bestudeerde verschillende foto’s en toen heb ik heb hem vervolgens de astroplanner software gegeven en hem laten bepalen hoe hij de nevel in beeld wilde zetten.
    Vervolgens zijn we in november aan de slag gegaan en hebben we toen samen 3 nachten opnamen gemaakt van deze nevel in Ha, OIII en SII. Het voordeel van SGP is dat zelfs een kind het werk kan doen :) Als alles goed is ingevoerd loopt SGP gewoon zijn programma af en heb je in de ochtend een mooie folder met opnamen.
    Deze data had ik zelf al eens eerder bewerkt om te kijken of de kwaliteit ok was, maar nu wilde ik dat hij het zelf deed. Daarom heb ik hem toen eerst met een andere opname laten zien hoe je een foto kunt maken in APP en dan combineren naar een RGB opname. Vervolgens hoe je met PS dan nog wat kleurcorrecties kunt doen om tot een eindresultaat te komen. Daarna heb ik hem de dataset gegeven (lights, flats, bpm en bias) en hem vervolgens zijn gang laten gaan. Dit is wat er uit kwam…
    Soms kun je als vader toch zo trots zijn :)
    #20737
    Bakx
    Participant

    Goed voorbeeld doet goed volgen.

    Een beter voorbeeld kun je je niet wensen.

    Chapeau voor de knul. (of “baseball petje af”)

    #22300
    van der Hoeven
    Participant

    Gisteren teruggekomen uit Londen van de prijsuitreiking van de astronomy photographer of the year 2019 competitie. Ik ben nu wel supertrots, omdat Davy ‘young astronomy photographer of the year’ is geworden. Met deze foto heeft hij de eerste prijs gehaald. En dan kun je als vader toch alleen maar genieten? Hij was zelfs in het jeugdjournaal. (vanaf 09:18)

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top