Rrrrrroest

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author

Groenewold
    Moderator

Ik probeer mijzelf te dwingen te gaan solderen en zagen e.d. voor ik weer “mag” kijken, maar toch maar eens de montering opgesteld voor de komende paar nachten. Ik ga er niet vanuit dat ik aan het fotograferen sla, het is met name om alles eens aan te zetten, te controleren etc. De montering zit in een kist, in principe bedoelt voor buiten, en heeft daar nu wat maanden gelegen. Echter, ik begin wat roest-plekjes te zien, dus heel vochtvrij is het niet. Nog meer reden die kist te gaan bouwen. Hoe krijg ik dit op een mooie manier schoon en kan ik een middeltje gebruiken wat deze plekjes beschermd tegen roest? Dank!

KeesScherer
    Participant

Beetje koperpoets op een doekje, even poetsen, schoonmaken en een likje zuurvrije vaseline erop. En dan fo-to-gra-feren, want Utrecht is helder volgens Meteoblue!

• 1 person likes this.

Groenewold
    Moderator

Dank je! Ik zit overigens nog eens goed te kijken en zoals je wellicht weet schroef ik tegenwoordig de camera op de focuser. Echter, mijn DSLR hangt dan aan het filter wat ik op de coma-corrector heb zitten. Daar komt toch best wat kracht op en zo’n filter-behuizing is van aluminium. Niet dat ik daar op dit moment enorme problemen mee heb, maar soms komen ze er heel lastig weer af, mogelijk door toch ietwat minimale vervorming. Is dit nu een normale manier van doen eigenlijk?

KeesScherer
    Participant

Wanneer de boel er lastig vanaf gaat dan denk ik dat je te hard hebt aangedraaid. Zeker met de grote(re) diameters als 3 inch is vast al snel te vast. Ik maakte mij ook b.v. zorgen over wat speling in de M48 canon connector maar heb er nooit praktisch last van gehad. Ik gebruik als referentie de “rotatie” informatie van het registratieprocess van de lights en zolang dat in een run op 0.001 graad blijf zal ik mij maar geen zorgen maken. Die aluminium filter behuizing zal het gewicht prima aankunnen (Disclaimer: “ongezien”, “ongevoeld”).

Groenewold
    Moderator

Het heeft ook nog nooit tot een echte breuk/verbuiging of wat dan ook geleid, maar als het ooit zwaarder wordt heb ik toch een ander systeem nodig. Het filterwiel zelf zal dan de oplossing zijn denk ik zo. Het zit inderdaad wel heel snel te vast, maar te los is ook weer zo wat, niet dat de camera er dan afvalt, maar je wilt geen ander beeldveld midden in de nacht ergens. πŸ™‚

Groenewold
    Moderator

In ieder geval, het geheel werkt nog steeds uitstekend. Data transer is stabieler en sneller sinds ik binnen op draad over ben, de draad naar buiten komt nog, maar dit helpt al duidelijk.

Biertje voor diegene welke zo kan zien welk object ik op de korrel heb (allebei worden ze gezien als sterren). πŸ™‚

KeesScherer
    Participant

Feli! Mijn onderwerp(en) zijn simpeler te raden, deze set loopt voor de 6e sessie op rij…

• 1 person likes this.

Groenewold
    Moderator

Oei, bijna dan. Windows 10 krijgt mijn steeds ouder wordende Starshoot guidecam niet meer in het vizier. Linux echter? No problemo, beetje jammer voor SGP op het moment maar dat gebruiken we maar even alleen voor de perfecte focus.

Groenewold
    Moderator

En hoe simpel ook, dit polar alignment tooltje in Linux vind ik ook wel fijn, gewoon hoever sta ik verkeerd, klaar. πŸ™‚

• 1 person likes this.

Verstraaten
    Participant

Jemig wat een hoop focuspunten. Wat zonde van je tijd! (of staat ie op dynamisch toevallig?)

KeesScherer
    Participant

Jemig wat een hoop focuspunten. Wat zonde van je tijd! (of staat ie op dynamisch toevallig?)

Bedoel je mijn focuspunten Marco? Dat neemt 90 seconden in beslag elke 100 minuten (dus 1.5%)

• 1 person likes this.

Verstraaten
    Participant

Dat valt wel mee (D810 heeft behoorlijk wat power nodig), maar ik vraag me af wat je nog toevoegt boven de 5.

En je focust iedere 100 minuten? Dat vind ik dan weer lang. Hoef je met een FSQ106 niet te proberen! πŸ™‚

Musquetier
    Participant

En hoe simpel ook, dit polar alignment tooltje in Linux vind ik ook wel fijn, gewoon hoever sta ik verkeerd, klaar.

ik heb sinds kort de polemaster en deze gelijk op de EQ8 geprobeerd, die heb ik mooi nog scherper op de pool gezet (guiding gaat nog strakker nu)! Werkt er gemakkelijk en zeer preceis. Hiervoor gebruikte ik de Alignmaster die ook aardig werkt maar Polemaster is nog veel gebruikersvriendelijker, sneller en door de eenvoud van gebruik veel nauwkeuriger. Wel moet je vrij zicht op de poolster hebben vanaf de as van de montering…

Groenewold
    Moderator

Klopt ja, dat zou ook heel fijn zijn zo’n optie. Veel mensen hebben deze wens naar de Kstars ontwikkelaar geuit, kans is dat het erin komt maar dan gewoon middels de guidescope.

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)

You need to log in or to reply to this topic.