Ruis en darks i APP

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken Ruis en darks i APP

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • Author
    Posts
  • #21268
    Dekker
    Participant

    Geachte geleerden,

    Gezien met een opname van de Cygnus Wall in H-Alpa dat veel details verlies als ik de masterdark gebruik in APP.

    Zonder dark heb ik veel meer details maar wel AMP Glow met de ASI294MC Pro

    Doe ik iets verkeerd? Ik had gezien  de lage stand en aanrukkende bewolking slecht 19 frames van 120 seconden tot mijn beschikking met de 30cm F3

    #21270
    InFINNityDeck
    Participant

    ik weet niet of ik me aangesproken moet voelen, maar ik reageer toch maar even… ;-)

    Kan je wat meer laten zien? Dus een ruwe stack, je dark en de stack met toegepaste dark. Hoe lang is de opname van de dark? Gebruik je dithering?

    Ik weet niet of ik je verder kan helpen (ga in ieder geval een poging doen), maar een ieder die er wat zinnigs over zou willen/kunnen zeggen, zal met dezelfde vragen komen.

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #21271
    KeesScherer
    Participant

    Eerst even: “Attachments, no images” staat bij de upload optie links. Rechts staat het foto icoontje om fotos te uploaden. (Was die attachments optie niet vervallen Marc?)

    Nu inhoudelijk, dit is een Ha opname gemaakt met een kleurencamera en dan bevatten de G en B kanalen alleen maar ruis dus alleen het R kanaal bewerken om te beginnen. Het is overigens best weinig data ook al is het met f3 opgenomen (1/4 van de pixels wordt gebruikt bij RGGB).

    #21273
    Haverkamp
    Participant

    Beste Hans,

    Als dit enkel H-alpha data is geschoten met de OSC camera, dan heeft Kees een goed punt, groen en blauw is niks waard en toont daarom veel ruis ;-) Veel beter om je data te verwerken met het H-alpha debayer algortihme ( 0) RAW/FITS) ) dat levert je meteen de monochrome H-alpha data op zonder resolutie verlies en zonder injectie van de ruis uit de groene en blauwe kanalen.

    Daarnaast, 19 frames x 2min is op zich niet zoveel, zeker niet voor H-alpha data. De vraag is echter wat voor een MasterDark je hebt gemaakt. Een correct gemaakte MasterDark moet de Amp-Glow er volledig uithalen bij de ASI294MC Pro. Er kunnen mijns inziens 3 problemen zijn

    1. de darks zijn niet gemaakt op dezelfde temperatuur, dan wel belichtingstijd dan wel gain, dan wel offset als de lights. Al deze 4 parameters moeten voor de darks hetzelfde zijn als voor je lights bij deze cmos camera’s om de amp-glow weg te krijgen. Dat komt omdat de amp-glow niet-linear gedrag heeft.
    2. Omdat je H-alpha hebt met een belichtingstijd van slechts 2 minuten is de kans heel groot dat de data niet afdoende belicht is. Na aftrek van de dark krijg je dan serieus clipping van het histogram op zwart/de linkerkant. Dit kan je oplossen met de Adpative Pedestal functie in 2) calibrate.
    3.  Je hebt een masterdark gemaakt van slechts enkele darks, dat injecteert dan zichtbaar ruis.

    Je probleem kan door deze 3 factoren allemaal worden bepaald in meer of mindere mate. Daarnaast raad ik je sterk aan om zeker gebruik te maken van APP’s Bad Pixel Map functie om in ieder geval alle niet-lineaire pixels (hot/cold) beter te corrigeren. Darks zijn niet heel geschikt daarvoor want de niet-lineaire pixels laten zich niet goed weg calibreren door subtractie van een masterdark. Een camera zoals de ASI294MC Pro heeft veel ! niet-lineaire pixels (dat is heel normaal voor deze cmos camera’s, mijn asi1600 heeft er ook veel) , dus een Bad Pixel Map alleen maakt de data al veel beter ;-)

    Mabula

    #21275
    Haverkamp
    Participant

    Even een visueel voorbeeld met mijn asi1600mm-c:

    H-alpha exposure van 900 sec = 15min met een 3nm Astrodon H-a filter, Takahashi TSA102 @ F/5.6, M101

    Uncalibrated opname, zoom in en wees verbaasd over de ruis en het aantal niet-lineaire (hot) pixels ! Juist met een smalband opname filter zie dit extreem goed. Ook de asi 1600mm-c heeft amp-glow…

    #21278
    Haverkamp
    Participant

    Calibrated met matching masterdark, BPM en MasterFlat:

    #21282
    Haverkamp
    Participant

    Om de ruis beter te tonen zijn hier 3 ingezoomde screenshots uit APP, eerste is niet-gecalibreerd, 2de alleen gecalibreerd met een Bad Pixel Map, de derde volledig gecalirbeerd (MD, MF, BPM).

    Dit toont extreem goed dat een BPM heel veel kleinschalige ruis er al meteen uithaalt bij deze cmos camera’s bij gebruik van narrowband filters. Er is geen enkele reden om niet een BPM te gebruiken ;-) en het verbetert je resultaten snel, sterk en makkelijk.

    #21283
    han.k
    Participant

    Darks zijn niet heel geschikt daarvoor want de niet-lineaire pixels laten zich niet goed weg calibreren door subtractie van een masterdark

    Mabula,

    Als ik darks gebruik met de zelfde belichtingstijd en temperatuur als de lights, over welk restprobleem praat je dan?  Ik neem aan dat de niet- lineaire pixels een kleine ruis in het lichtsignaal veroorzaken maar dat kan je redelijk weg krijgen met ditheren.

    Han

    #21284
    InFINNityDeck
    Participant

    Wat wellicht nog goed is te vermelden, is, dat wanneer je H-alpha schiet met een kleurencamera en H-alpha filter, de processing ook alleen in H-alpha moet geschieden als je flats wilt toepassen. Zoals Kees al meldde zit er in G en B in principe geen data, alleen ruis. Als je nu een kleuren flat hebt en die gebruikt in de processing, dan ga je de flat geïnverteerd toevoegen aan het G en B kanaal. Deze kanalen hebben immers geen data, maar de flat wordt ervan afgetrokken, waardoor je eindigt met een G en B kanaal waar de negatieve flat in staat (en wat ruis). Uiteraard zou dit probleem weer kleiner zijn als de flat door het H-alpha filter gemaakt was.

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #21285
    han.k
    Participant

    Ja,  vooraf aan het stacken is het zaak om het rode kanaal van de lights, darks, flats en flatdarks (bias) te scheiden. Je houdt dan alleen het roodgevoelige kanaal van de opnames over met de halve pixel hoogte en breedte van het origineel. Het werkt goed en kan mooie fotos opleveren. De flats maak je natuurlijk met het H-alpha filter. Deze wijkt naar mijn ervaring significant af van een luminance flat.

    #21290
    Groenewold
    Participant

    Ik lees ergens anders dat het om een verkeerde masterdark ging…

    #21292
    Bakx
    Participant

    Dat las ik ook. . . . . . Dan is het probleem opgelost.

    #21293
    InFINNityDeck
    Participant

    Dat klopt, Johannes Jan vroeg zich af waarom zijn plaat er beter uit zag zonder dark dan met. Verder was er te weinig informatie om op af te gaan. Ik realiseerde me na de opmerking van Kees dat, omdat hij darks gebruikt, hij wellicht ook flats zou gebruiken. Aangezien er een kleurencamera gebruikt werd, leek het mij zinnig even te melden dat het gebruik van een kleurenflat, opgenomen zonder het H-alpha filter, ook averechts zou kunnen werken, hetgeen door Han bevestigd werd. En zo kwamen we van darks in flats terecht…

    Han gaf terecht aan dat de flats wel door de H-alpha filter genomen moeten worden, omdat deze flats significant kunnen afwijken. Dit laatste is iets waar ik ook tegen aan gelopen ben met mijn Esprit 150ED en momenteel samen met de fabrikant van de filters aan het oplossen ben. Voor het significante verschil tussen LRGB flats en smalband flats, zie onderstaande afbeelding. Er zijn momenteel wat spullen onderweg waarmee ik het hoop op te lossen, zodra ik die heb kunnen testen, zal ik dit in een nieuw draadje bespreken.

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #21296
    InFINNityDeck
    Participant

    Ah, begrijp nu pas dat jullie verwezen naar het AstroForum, zullen mijn grijze haren wel zijn… ;-)

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #21297
    KeesScherer
    Participant

    Wanneer de vraagsteller ooit weer eens komt kijken of er antwoorden zijn gegeven op zijn vraag dan heeft hij wat te lezen zullen we maar zeggen……

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top