Saturnus 22 juli 2019

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • Author

InFINNity Deck
    Participant

De afgelopen maanden ben ik vooral bezig geweest de planeetfotografie onder de knie te krijgen. Ik kan niet anders zeggen dat ik dit bijzonder lastig vind, deep-sky gaat me veel makkelijker af. Gisteravond wederom een poging gedaan met zowel de SkyWatcher Esprit 150ED met 2 x PowerMate en met de Celestron C11 EdgeHD (ex. @musquetier). De resultaten vielen voor het eerst niet tegen. Er zijn wel duidelijke verschillen en ik denk dat die voornamelijk door de seeing in combinatie met de grote diameter van de C11 veroorzaakt worden.

De afgelopen tijd heb ik veel hulp gehad van leden van AF en ik vroeg me af of op SN ook leden actief zijn met planeetfotografie. Ik hoor dat dus graag.

De eerste foto is met de Esprit, bij de andere foto staat het er onder.

Nicolàs

• 5 people like this.

Theunissen
    Keymaster

Ik vind het geen slecht eindresultaat, integendeel. Ik geloof dat vooral @frankt met planeten actief is/was.

KeesScherer
    Participant

Prima resultaat hoor gezien de 15 graden maximaal boven de horizon in Nederland. Hier in Portugal is dat alweer 28 graden en dat scheelt een hoop. Ik ben met de Maksutov 180 / ZWO290mm aan het testen en kom nog niet verder dan wat vage Jupitertjes want dat scherpstellen krijg ik nog niet onder de knie. De laatste poging zelfs met autofocus in Sequence generator pro waarbij ik een mooie V-curve had en daarna 70 Gigabyte aan onscherpe filmpjes…. Met de centrale obstructie van de Mak is het zaak om met de hand zo goed mogelijk scherp te stellen en dan de autofocus  fijnafstelling en dat leek goed te gaan. En  ik was al van een OSC camera (290mc) naar een mono camera gegaan met nabij IR filter en geisoleerde OTA en dan nog blijft het moeilijk.

• 1 person likes this.

InFINNity Deck
    Participant

Hoi Kees, ik herken je verhaal. Ook ik had voornamelijk wazige plaatjes, onderstaande was het beste tot zover. Daarbij flink lopen spelen met de filmlengte en stack size. Vervolgens de collimatie onder handen genomen en die kan nog wel een fractie beter.

De laatste verandering die ik heb toegepast, is het inbouwen van een dubbele ventilator (zie foto’s). De ene zuigt de lucht uit de OTA, de andere zorgt voor een werveling binnen de OTA zodat de lucht goed gemengd blijft. Het zijn 25mm diameter exemplaren, lopen op 12V en zijn volledig geruisloos en trillingsvrij. Ze geven niet heel veel luchtverplaatsing, maar het ziet ernaar uit dat het net genoeg is.

Vanavond ga ik nogmaals de collimatie proberen te verbeteren, hopelijk daarna nog een paar plaatjes schieten. Voor morgen en overmorgen wordt heel goede seeing verwacht, al vraag ik me af wat de enorme warmte gaat doen.

Nicolàs

• 5 people like this.

InFINNity Deck
    Participant

Kees, gebruik jij ook een ADC? Ook bij het fotograferen in monochroom heeft een ADC nog effect, simpelweg omdat de bandbreedtes van de filters nog vrij groot zijn en daarbinnen dus nog verschuivingen optreden (en die maken het beeld dus onscherp). Tot nog toe gebruikte ik voor het afstellen van de ADC de ADC-tool in FireCapture, maar vond het altijd een drama om de twee cirkels op elkaar te leggen. Hun onderlinge stand bleek mede afhankelijk te zijn van de positie van het object op de beeldchip, iets dat ik maar moeilijk kon verklaren.

Gisteravond heb ik eerst met ASICAP de collimatie gecontroleerd en zag daarbij dat ook ASICAP (uiteraard zou ik bijna zeggen) een ADC-tool heeft. Het verschil met de FireCapture ADC-tool is enorm. Ongeacht waar de planeet op de beeldchip staat, werkt deze tool naar behoren en het afstellen gaat nu in een fractie van de tijd dan wanneer ik FireCapture gebruik. Voortaan regel ik mijn ADC met ASICAP en stap daarna over oop FireCapture voor de opnames.

Als je in monochroom op wilt nemen, dan kan je de 290MC gebruiken om de ADC af te regelen en daarna eenvoudig omschakelen naar een monochroom camera.

De belangrijkste invloed blijft toch de seeing, vooral als de kijker een wat grotere diameter heeft. Het resultaat van afgelopen nacht waren weer een hoop fuzzies van Jupiter en een paar redelijke opnames van Saturnus, de beste daarvan zijn bijgesloten.

Nicolàs

• 2 people like this.

Groenewold
    Participant

Erg mooi allemaal al hoor! Ik denk dat je simpelweg niet om de seeing heen komt als de stand zo laag is. Gebruikt iemand in de hobby overigens uberhaupt Adaptive Optics?

• 1 person likes this.

Frank_Teunissen
    Participant

Hallo Nicolàs, Geen slecht resultaat mag ik zeggen. Ik heb ook geprobeerd de gasreuzen rond de oppositie vast te leggen. Door de lage stand van J&S is het zeer lastig om fatsoenlijk scherp te stellen. Zelf moet ik over de daken van de Ooij opnemen. Nou daar komt wat warmte van af! De C11 EdgeHD icm de PowerMate 2.5x is qua resolutie beter in vergelijking de Esprit 150ED + PM 2.5x. Toch wil ik ook volgende week een poging met de Esprit ondernemen. Ik zal de hele verzameling hier posten. Grappig dat jij het zelfde instrumentarium gebruikt als ik 😉 . succes verder!
    mvg

Frank_Teunissen
    Participant

Een oud lid van SN had zo’n ding. Nooit in bedrijf gezien.

• 1 person likes this.

Guest
    Participant

Ja. Bij lage stand van de planeten werkt het erg goed. Ik heb de ADC van Herman ten Haaf (laatste versie met M42 draad). Herman is helaas  gestopt met de fabricage. Een goed alternatief (en goedkoper, een reden waarom Herman is gestopt) is die van ZWO.

InFINNity Deck
    Participant

@frankt: je schrijft dat je ook bij je C11 een Barlow gebruikt. Ik heb dat ook geprobeerd, maar tot nog toe zonder goed resultaat, bovenstaande afbeeldingen met de C11 zijn zonder Barlow gemaakt. Welke camera gebruikte je daarbij en heb je platen weten te schieten waar je tevreden over was?

@wimengels: Ik gebruik een ZWO ADC. Deze heeft aan beide kanten M42 draad. De constructie is echter niet heel geweldig. De wiggen hebben voor het mooie net te veel ruimte, daar wil ik binnenkort nog even naar kijken of dat te verbeteren is. Ook de pallen waarmee de wiggen verdraaid worden hebben te veel speling, ook dat kon beter. Het grootste nadeel van de beschikbare ADC’s is dat ze, zover ik weet, allemaal 1.25″ zijn, terwijl ik alleen 2″ oculairs heb. Het visuele werk moet dus zonder ADC.

Nicolàs

PS: er zijn dus wel 2″ ADC’s, slechts een weinig duurder dan de 1.25″ versies: http://www.gutekunst-optiksysteme.com/

• This reply was modified 1 year ago by  InFINNity Deck. Reason: link naar 2" ADC toegevoegd

Guest
    Participant

Verbaast me niks dat die van ZWO verschillend zijn in kwaliteit. De genoemde 2″ ADC’s zijn behoorlijk aan de prijs.

KeesScherer
    Participant

Kees, gebruik jij ook een ADC? Ook bij het fotograferen in monochroom heeft een ADC nog effect,

Nee, ik heb/gebruik nog geen ADC, dit draadje op CN geeft een mooie uitleg over het gebruik van een ADC met mono camera. Ik heb wel een mooie Tele Vue 2x Barlow, maar daar ben ik nog niet aan toe.

InFINNity Deck
    Participant

Dank voor de link. Als je nog tijd hebt voor wat leeswerk, dan zijn de volgende links interessant:

http://www.skyinspector.co.uk/atm-dispersion-corrector–adc
    http://www.skyinspector.co.uk/adcs-part2

De eerste staat ook als pdf on-line:

https://www.pierro-astro.com/images/fichiers/ADC.pdf

Over het gebruik van een barlow zijn de meningen nogal verdeeld. Op AF kreeg ik te horen dat je je camera/telescoop/barlow combinatie precies goed moet kiezen om under- en oversampling te voorkomen. Naar mijn mening is undersampling inderdaad niet wenselijk (tenminste, bij planeten, bij widefield is het bijna onontkoombaar), maar oversampling kan geen kwaad. Oversampling levert niet perse scherpere afbeeldingen of meer details op, maar reduceren is altijd mogelijk, iets dat omgekeerd bij undersampling geen zin heeft. Maar misschien dat ik dit mis heb… (en dan hoor ik dat graag :-)).

Interessante link over sampling:

https://www.cloudynights.com/topic/300919-undersampled-oversampling-an-image/#entry3839980

Nicolàs

Bakx
    Participant

Niolàs,

Ik heb nog wel een 2″ Televue Powermate 2x liggen. Als je er eens mee wil spelen . . . . . . . .

Vriendjes onder elkaar ..:-)

• This reply was modified 1 year ago by  Bakx.
    • 1 person likes this.

InFINNity Deck
    Participant

Hoi Arie, vriend!

dank voor het aanbod. Ik ben echter op zoek naar een 2″ ADC, een 2x PowerMate heb ik reeds in gebruik (is de foto van Saturnus met de Esprit mee gemaakt). Daarnaast heb ik hier ook nog een TeleVue 4 x PowerMate liggen voor als er echt een keer perfecte seeing komt… Met de aanschaf van de ASI290MC (2.9u pixel size) is die echter alleen nog nuttig inzetbaar bij de Esprit (0.57″ per pixel), bij de C11 wordt de oversampling dan wel heel erg ruig (0.21″ per pixel)…

Nicolàs

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)

You need to log in or to reply to this topic.