Saturnus, Jupiter, Ganimedes en Europa op 20 december 2020

• This topic contains 1 voice and has 0 replies.
Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author

InFINNity Deck
    Participant

Als ik het goed bekeken heb in Stellarium, dan zijn Saturnus en Jupiter dit jaar drie dagen lang met de combinatie van C11 met ZWO ASI174MM (zonder Barlow, maar met ADC) op één plaat te vangen. Vanavond was de eerste kans, de twee anderen volgen de komende twee dagen. Het weer zat niet mee: veel bewolking, maar gelukkig ook met de nodige gaatjes.

In plaats van mijn gebruikelijke 4 x 120s script te gebruiken, heb ik FireCapture zo ingesteld dat deze SER-filmpjes van 30 seconden op afroep zou maken. Vervolgens tussen de wolken door van 17:05 tot 17:15 MET diverse opnames gemaakt in LRGB en daarbij constant de belichting handmatig aangepast aan de sluierbewolking. Op deze manier per filter meerdere filmpjes opgenomen, waarbij het merendeel ruim voor de 30 seconden grens gestopt moesten worden. Van het restant stacks gemaakt, meestal met niet meer dan een paar duizend frames.

Uiteindelijk de RGB-stacks gecombineerd tot een kleurenplaat en de L-stack als luminance gebruikt. Tot slot in PSP nog de kleuren wat gecorrigeerd en helderheid opgetrokken, waarbij plaat constant als één geheel verwerkt is om het verschil in helderheid tussen Saturnus (altitude 11°13′) en Jupiter (altitude 11°04′) te behouden. Van Jupiter zijn ook de maantjes Ganimedes (links) en Europa te zien. Io zat ten tijde van de opname voor Jupiter, in de luminance-plaat is de schaduw ervan nog net te zien.

Nicolàs

• This topic was modified 3 months, 4 weeks ago by  InFINNity Deck. Reason: Extra foto met witte zijkanten toegevoegd om deze duidelijker te tonen
Viewing 1 post (of 1 total)

You need to log in or to reply to this topic.