Scams via PM van fake account

Activity Forums Starry-Night.nl Functionaliteit Scams via PM van fake account

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 22 total)
  • Author
    Posts
  • #18151
    Beetsma
    Participant

    Hallo allemaal,

    Ben vandaag zowel via DM hier op het forum als via mijn prive-emailadres benaderd door zgn Mrs Maureen met een vaag voorstel over geldtransacties – duidelijk een scam. De scammail is het probleem niet zozeer (tenzij je erop ingaat) maar wat wel een probleem is, is dat ze via starry-night privegegevens zoals je emailadres hebben buitgemaakt. Dit staat volgens mij niet op ‘public’, althans ik zie nergens een setting daarvoor, en deze gegevens zouden niet public moeten zijn. Er is dus iets niet in orde hier op de site.

    Ook zie ik dat deze Mrs Maureen inmiddels een ‘deleted user’ is.

    Vraag aan S/N mods: wat is er gebeurd, hoe komen users aan onze emailadressen, en zijn er ook wachtwoorden buitgemaakt?

    #18152
    Groenewold
    Participant

    Klopt, het was een “gebruiker” welke door de anti-spam muur is gekomen, dit is helaas niet altijd te voorkomen. De reden dat je een mail kreeg in je persoonlijke mailbox is omdat deze gebruiker via een DM een bericht naar je kon sturen, iets wat mij wel verbaast (@mth75 Marc?). Starry-Night stuurt DM’s door naar je eigen mailbox (is volgens mij in te stellen) en als het goed is is er verder niks gebeurt maar daar zal Marc even wat onderzoek naar moeten doen.

    #18154
    Beetsma
    Participant

    Ah juist, dat zal het zijn – ik kreeg de DM natuurlijk gewoon geforward via het forum. Dat ben ik niet gewend maar dat klinkt erg logisch. Geen spoofing of databasehack dus, alleen een scammer/spammer. De mail in mijn inbox was dus clean & terecht. Goed te horen!

    Had de boel ook al via email gemeld maar bij deze weet ik dus voldoende hoe de vork in de steel zit denk ik.

    #18155
    Theunissen
    Participant

    Beste Daniel, allereerst dank voor je snelle reactie.

    Er is gelukkig geen sprake van een database hack. Er is eveneens geen sprake van wachtwoorden die zijn buitgemaakt noch andere data van gebruikersprofielen.

    Dit gezegd hebbende, het is uitermate vervelend dat de spammer gebruikt heeft gemaakt van wat voorlopig uitziet als een bug in de interne direct messaging (pm) functionaliteit (buddypress om precies te zijn). SN stuurt een mail van de pm aan de geadresseerde… via SN dus, niet via de spam auteur zelf.

    In ieder geval onze excuses voor dit voorval, helaas kan ik niet beloven (tegenwoordig) dat vergelijkbare gebeurtenissen nooit meer zullen plaatsvinden.

    #18156
    Theunissen
    Participant

    Aanvullend, er is geen bug bekend, nader onderzoek leert dat een spammer zich de moeite heeft genomen om handmatig een PM op te stellen naar een aantal SN leden. Het is dus aan de voordeur een keer misgegaan, dit is helaas niet voor 100% uit te sluiten.

    #18158
    Eelko_Gielis
    Participant

    Hier ook een mailtje, zal hem verwijderen.

    #18163
    Groenewold
    Participant

    Iemand heeft dus daadwerkelijk achter een PC ergens gezeten en is iedereen handmatig een berichtje gaan sturen. Die is nieuw voor mij. :) Vervelend, maar gelukkig is het daarbij gebleven.

    #18164
    Theunissen
    Participant

    Ik zat helaas net aan het avondeten, deze meneer kwam trouwens uit Togo.

    #18170
    Guest
    Participant

    No problem, vroeger kreeg dagelijks van deze rommel uit Afrika en omstreken. In heb een hele groooooote trash.

    Bedankt voor jullie mail.

    Beste wensen alsnog.

    Groeten,

    Wim Engels

    #18172
    Theunissen
    Participant

    Ik krijg deze mailtjes helaas bijna dagelijks (niet via SN!) … het blijft mij verbazen dat vanuit de diepe binnenlanden van Africa er nog steeds dit soort rotzooi verstuurt wordt omdat blijkbaar er nog steeds mensen intrappen.

    #18173
    Groenewold
    Participant

    Jep, je zou het bijna zelf gaan doen. Slechts een fractie van een procent hoeft erop in te gaan en ze verdienen alsnog goud geld. Wat mij met name verbaast is om hoeveel mensen het dan alsnog gaat, op mijn werkplek gaat het ook weleens mis omdat iemand doorklikt.. bizar vind ik dat dan.

    #18174
    Beetsma
    Participant

    Heel adequaat & professioneel opgepakt, heren. Bedankt voor de snelle en duidelijke opheldering! En ja, het kan gebeuren en dat geeft ook niet.

    #18175
    Theunissen
    Participant

    Heel adequaat & professioneel opgepakt, heren. Bedankt voor de snelle en duidelijke opheldering! En ja, het kan gebeuren en dat geeft ook niet.

    Dank Daniel!

    #18180
    Kievits
    Participant

    He jammer, bijna 3 ton rijker en blijkt het niet waar te zijn…

    Goed opgepakt heren, top!!

    #19185
    Bakx
    Participant

    Ik heb d’r ook een !!!

    Hoor ik er nu ook bij? :-))

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 22 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top