Schoolproject lichtvervuiling en World Space Week

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 73 total)
  • Author

Grootaerd
    Participant

Nu is het zo dat ik er al een tweetal maanden loop over te piekeren; iets doen met scholen rond lichthinder. Iets zinvols, iets dat een gans schooljaar duurt. En begin nu niet direct over SQMmetingen. Dat kan er bij, ja….

Een tipje van de (s)luier wil ik al even oplichten. Met een drietal mensen hebben ons beraad. Dat is nodig. Goed; ik verklaar mij nader.

• Week 4 tot 10 oktober is er de World Space Week. Tijdens die week gaan er via UNAWE NL vier telescopen naar ‘verre oorden’. Landen (scholen) konden zich via een wedstrijd (uitgeschreven in Columbia) aanmelden voor een kijker uit het project ‘sterren schitteren voor iedereen. Dat is één zaak.
    • Op woensdag 5 oktober willen we in Gent een groot evenement rond scholen organiseren.  er komt die avond:

1. les over werken met LEOWORKS04 , met demonstratie.
    2. Stijn Vanderheyden (AEG Oostende) steekt een volwaardige les ineen, geïllustreerd met recente beelden van het ISS over lichtvervuiling
    3. Door middel van een wedstrijd wordt onder deelnemende scholen een telescoop verloot door middel van een westrijd (een 15cmF8) Ik maak de optiek. Deze telescoop moet voor twee opdrachten worden gebruikt; wat kan je zien in lichtvervuild gebied en wat in donkere gebieden. Neem dezelfde referentie aan de hemel. Doe dit visueel en met een camera. Zaterdag 8 oktober is de Nacht van de Duisternis trouwens.

Dit is heel erg kort uitgelegd, maar er is nog wel meer. Planning moet klaar zijn uiterlijk 18 juli ! Astronomers Without Borders toont alvast meer dan gewone interesse in de combi-schoolproject. Het is dus zaak van dit PERFECT uit te werken. Met hun hulp kan een dergelijk schoolproject ook wereldwijd. We zijn met drieën, dus dat lukt wel. Naderhand kan iedereen dit concept overnemen.

Ziezo ; dit was de ‘opener 🙂 Er is UNAWE en er AWB. Bij beiden is er de IAU. Als je die organisaties achter je hebt staan, dan heb je een mooi project. Ik doe dit wél NIET alleen ! Dat zou gek zijn. EN waardeloos. Met een team sta je zoveel sterker. En is het leuker.

Waarom ik dit nu doe (het is telkens wel mijn idee): iets nalaten..Aantonen wat lichthinder is. Leerkrachten enthousiast maken. Daarvoor moet een LES beschikbaar zijn. Als we wereldwijd gaan : vertalen. Nuttig zijn voor mensen die het moeilijk hebben. Educatie brengen waar het niet zo evident is. Mensen leren samenwerken….En dat is niet eenvoudig; geloof me. Overal lopen de contacten heel goed. Alleen met de werkgroep lichthinder in NL (ja, ik noem namen…) geeft niemand thuis, één keer iemand en dan niets meer.

Groenewold
    Moderator

Klinkt heel goed, het is duidelijk dat je weet aan welke touwtjes je moet trekken en ook hoe en hoe hard! 🙂 Het op gang krijgen van mensen is het meest lastige wat er is, men moet er kostbare tijd in steken en dan komt het er dus op neer hoe belangrijk je het vindt ten opzichte van al het andere in je leven. Wel erg opvallend dat we dan een speciale werkgroep hiervoor hebben en dat niemand hiervan thuis geeft. Heel mooi dat al deze organisaties dit nu steunen, waarom zijn deze organisaties eigenlijk nooit zoiets begonnen?

Groenewold
    Moderator

Heb je het overigens over platform Lichthinder Nederland? Dat is wel een heeeel klein clubje als ik het zo zie.

Grootaerd
    Participant

Wel : dat is inderdaad een kleine groep. Maar zowat iedereen weet intussen wel hoe en waar ze mij kunnen bereiken en waar ik voor sta:-) En inderdaad : het is een heksentoer om mensen (sommigen toch) in  beweging te krijgen. Maar het lukt ! Nu is het tijd om mij te concentreren op het echte werk. Deze morgen contact met prof. Viktor Abalakin. Voormalig directeur van de Pulkowo sterrenwacht in St Petersburg. Hij wil in Rusland een artikel wijden aan het project ‘sterren schitteren voor iedereen’. En hij vraagt meer uitleg over dat schoolproject.

Waarom niemand daar eerder mee begon? geen idee… Het is nochtans allemaal zeer eenvoudig 🙂

Grootaerd
    Participant

Oja : het is natuurlijk ook zo dat dergelijk project NIET de core business is van organisaties zoals AWB en IAU ! Wat zij doen , dat is mensen en verenigingen ondersteunen die waardevolle zaken willen doen. Iemand als ik (wij) kunnen dan van hun netwerk gebruik maken, en zij helpen mee.

Groenewold
    Moderator

Dat is ook weer waar inderdaad, alleen heb je dan wel wat last van een kip en ei effect. Men ondersteunt, maar is afhankelijk van diegenen die wat starten.. en dat gebeurt nauwelijks. 🙂 Op zich wel te snappen in een dergelijk kleine hobby als amateur-astronomie, maar lichthinder zelf raakt veel meer mensen zou je zeggen. Awel, er is nu iets gestart, we zijn super benieuwd!

Grootaerd
    Participant

Wel… dat is het net ! Er zijn DUIZENDEN (vele duizenden) mensen die iets waardevol starten binnen de amateur astronomie. Ik kom er nu mee in contact. Maar het probleem is gewoon de communicatie met de buitenwereld. Daar is nog heel veel werk te doen.

Grootaerd
    Participant

En vandaag contact met prof. Viktor Abakin, voormalig directeur van de Pulkowo sterrenwacht in St. Petersburg. Contact via Ansgar Korte uit Essen (Duitsland). Mogelijk komt een artikel in een populair Russisch astro magazine. Zo zie je maar weer waarvoor een netwerk allemaal goed is !

• 1 person likes this.

Theunissen
    Keymaster

Ik zit ook privé er wat zakelijker “in”. Wat is je doelstelling? Zo simpel dient het te zijn, vanuit de doelstelling kun je je plan(nen) formuleren en gaan werken aan de realisatie. Dat partijen of individuen laat of niet reageren is volgens mij redelijk normaal. Een gezond enthousiasme overkomt deze hindernissen 🙂 …

Groenewold
    Moderator

Oh zeker, als ik iets (project/initiatief) onderneem dan heb ik dezelfde instelling en met name om mensen heel snel links te laten liggen als je er niks mee kan. Klinkt wat hard wellicht, maar als je echt iets onderneemt kom je zo sneller verder.

Grootaerd
    Participant

Mijn doelstelling is heel eenvoudig : zoveel mogelijk mensen enthousiasmeren in sterrenkunde, (wetenschap in het algemeen), techniek en ruimtevaart. Mijn begrenzing is de wereld. Lichthinder is erg in de media de laatste tijd. Ik vind het nodig hier even de aandacht op te vestigen. Daarvoor krijg ik de steun van astronauten en wetenschappers (waaronder prof de Jager en André Kuipers in Nederland bvb).

Omdat een project dat je alleen doet van nul en generlei waarde is (ventje dood-projectje dood meestal…) wil ik dat het breed wordt gedragen. Ik vraag mensen om hun medewerking – samenwerking.  Bij geen request stop ik er ook geen energie meer in. Er zijn anderen… en die vind ik altijd wel op mijn weg ! Zoals gezegd : enthousiasme werkt aanstekelijk !

Zakelijk bekijk ik het nooit : dat moeten anderen maar doen (en die moeten maar zorgen dat ze mij kunnen bijhouden). Indien ik teveel zou overleggen, dan gaat alles gewoon veel te traag !!!! Ik haat traagheid … Ik heb één grote ‘onhebbelijkheid’ : ik vraag bijna nooit. Ik ZEG en ik DOE. ieder mens mag zijn foutje hebben 🙂

Grootaerd
    Participant

Zopas bevestiging gehad van Sterrenwacht Orion Streekbos uit Bovenkarspel : zij stappen mee in dit schoolproject. Overleg op 30 juli. Op 5 oktober skypeverbinding met Gent. We zijn vertrokken zie 🙂

Zo zie je maar ; enthousiasme trekt enthousiaste mensen aan!

• 1 person likes this.

Grootaerd
    Participant

En nu even zo goed als mogelijk uitleggen wat het ‘doel’ is van dergelijk project. Laat ons beginnen met te zeggen dat we nooit te vangen zijn om ons voor de kar te spannen van één enkel initiatief. Hoe mooi dat ook is : dat laten we aan anderen over. De reden : dat is op termijn geen volwaardige oplossing. Je houdt vandaag iets tegen en morgen loopt het vijf km verder weer verkeerd. Ik bedoel : de oplossing van een probleem moet structureel zijn. En mag liefst in wetteksten worden vastgelegd. Zoals iedereen weet : dat gaat niet van vandaag op morgen. Lichthinder is er ook niet van de ene dag op de ander gekomen.

Daarom werken we graag naar het onderwijs toe. Dat is onze toekomst en de toekomst van hun kinderen. Die groep moeten we bewust maken, en hen tonen hoe het beter kan. Niet vergeten : die kinderen hebben leerkrachten ouders, vrienden, familie….Ook die kunnen er iets van opsteken.

Het evenement : Thema lichthinder in Vlaanderen en Nederland is een eerste kleine stap. In twee ‘schotelvodlandjes’. We zijn nu eenmaal erg klein. Maar lichthinder gaat over vele grenzen heen. We beginnen dus ergens : in de twee landen. Gent wordt de hoofdlocatie, en er is een live verbinding met Orion in Bovenkarspel.

even de link : http://www.kijkerbouw.be/nl/content/thema-avond-lichthinder-vlaanderen-en-nederland

Twee hoofdbrokken:

• er is de uiteenzetting over lichthinder door Stijn Vanderheiden (VVS werkgroepleider Lichthinder). Stijn licht toe met satelietbeelden en recente beelden van het ISS.
    • er is de uitreiking van een 15cm F8 Dobsontelescoop aan een school.Een school in Vlaanderen en een schoolin Nederland. Scholen worden aangespoord zich in te schrijven hiervoor. Ze moeten een waarneemproject voorstellen. Waarnemingen uitwerken in een lichtvervuild gebied (stad) en eentje in een donker(der) gebied. Deadline voor indienen wordt 25 september. Aansluitend op die dag is er een kijkavond. Bij helder weer een 3D film. Sterrenwacht Orion heeft ook een nevenprogramma voorzien.
    • alles gaat door tijdens de World Space Week. In Vlaanderen is er in die week de Nacht van de Duisternis. Bij helder weer kan de telescoop worden ingezet.

Zoals iedereen beseft is dit maar een eerste stap. In de loop van het najaar wordt een heus lespakket aan de scholen voorgesteld. Les van 50 minuten over lichthinder, in vormgegoten door dezelfde Stijn Vanderheiden. Samen met enkele ander mensen. Als je de glasschijven op de tafel bekijkt: het zijn er 37. Dat worden dus 37 telescopen in 37 scholen. Daar kan je toch al IETS mee. Maar het blijft natuurlijk kleinschalig.

Daarom is er een extra project op twee scholen simultaan : eentje in Veurne en gelijklopend in Tsjechië. Project loopt drie jaar. Dat is alweer een stap verder. Lespakket wordt vertaald in Duits, Engels en Frans. Er is interesse van Astronomers Without Borders om dit mee te promoten. Dan pas (ik tip op eind 2017) kan ik zowat wereldwijd gaan.

Het is al gezegd; kinderen van nu zijn de ondernemers van morgen. Een groot deel van je opvoeding draag je je leven lang mee. Dat is een beetjej ‘de moraal van het verhaal’ . Dat is (alweer) een project dat ik (persoonlijk dan) ‘even tussendoor’ uit de grond stamp. Toch wat het idee betreft. Dat kan ik ook enkel als ik mensen vond die het kunnen én willen uitwerken. Dat lukt….Maar het was niet evident ! In Vlaanderen gaat dit erg vlot. In Nederland…dat was een ander paar mouwen. ‘geen tijd, te druk’ vakantie’. Lichthinder wordt nog steeds erg stiefmoederlijk behandeld. Mooie jaarlijkse initiatieven, maar dat brengt heel weinig op. Voor veel mensen is het een ‘gezellig uitje’. Mag best…maar het mag iets meer zijn 🙂

En dat ‘iets meer’ willen we graag de komende jaren kunnen aanbieden. Met de hulp van heel veel mensen !!! Op de foto zie je de 37 glasschijven voor de scholen. Bedenk dat dit uiterlijk op 31 januari allemaal telescopen moeten worden. Dit is mijn persoonlijke deadline…reden : donkere periode en dan kan je nog iets aanvangen met de telescoop.

Theunissen
    Keymaster

JP, even uit interesse (jaja, en SQM). Weten jullie al hoe de meet (of observatie) resultaten (door de scholieren etc verricht) gekwantificeerd gaan worden? Bijv. een visuele magnitude betaling? Zie onderstaande artikel of toch SQM?

Inschatten ster magnitudes

Grootaerd
    Participant

Wel: de exacte praktische uitwerking moeten we nog bepalen. Bij ons is het volop vakantie. Zowat de rest van de maand juli zal op de hele campus amper één mens aanwezig zijn. Een onbezoldigd vrijwilliger… Unief is dicht wegens ‘Gentse Feesten’. Ook de scholen hebben nu vakantie tot 1 september.

Op zaterdag 30 juli zie ik de mensen van Orion Bovenkarspel. Dat is één van de punten dat we moeten bespreken. MAAR ; vergeet niet dat de meeste jongeren geen sikkepit van sterrenkunde afweten. Voor hen is ‘magnitudebepaling’ boterhambeleg of zo. In het prille begin (en daar dient die thema avond voor) houden we het basic. En dan leren we hen het verschil tussen waarnemen in een lichtvervuild en donker(der) gebied. En zo gaan we stap voor stap verder. Als er voldoende interesse is, dan schaffen we een paar SQM meters aan. Dat moet kunnen. Maar voor magnitudebepaling….dat is ver weg denk ik. Dat zal stap voor stap moeten gaan.

Eerste zorg is nu de te nemen stappen bepalen én Stijn bijstaan om het lespakket samen te stellen. Die stap is van cruciaal belang. De rest volgt. Onze bedoeling is om het project jarenlang te laten lopen. Hoop dat het concept werkt, want ik persoonlijk blijf er bij : lichthinder wordt erg stiefmoederlijk behandeld. Dat vertelde ik ook aan Esther (petitie lichthinder afsluitdijk). Voor het ogenblik 337 stemmen…. Er wonen meer mensen in ons appartementsblok… Ik bedoel : dat moet allemaal veel beter.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 73 total)

You need to log in or to reply to this topic.