Schoolproject lichtvervuiling en World Space Week

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 73 total)
  • Author

Grootaerd
    Participant

De komende dagen en weken worden de pagina’s van de schoolprojecten bijgewerkt.

Deze morgen een aanvang gemaakt met de uitbreiding:

http://www.kijkerbouw.be/nl/content/schoolprojecten-kijkerbouw

en:

http://www.kijkerbouw.be/nl/content/schoolprojecten-2016-2017

Lichthinder komt er de komende dagen nog prominenter op uiteraard !

Grootaerd
    Participant

Vandaag contact met prof de Jager. Project lichthinder doorgestuurd naar hem. Dit van hem teruggekregen :

Toen ik dit las dacht ik: zou dit niet iets voor ons zijn; wij beroemen ons er immers altijd op dat de hemel bijna nergens in Nederland zo mooi zwart is, gezien vanuit onze Texelse volkssterrenwacht. Daar zou ik graag bij willen helpen.”

einde citaat….

Op 5 oktober zal Esther Hanko (we hebben nauw contact) op Orion in Bovenkarspel een praatje houden over waarnemen op de afsluitdijk. En dan mogelijk nog een verbinding met Texel via Skype. Verbinding Gent-Texel-Bovenkarspel. Even bekijken wat mogelijk is….

• 2 people like this.

Theunissen
    Keymaster

Mooie naam (de Jager) die zich achter het initiatief lijkt te scharen.

Grootaerd
    Participant

Mooie naam (de Jager) die zich achter het initiatief lijkt te scharen.

Hij schaart zich er ook effectief achter. Nu even bekijken hoe we het plaatje groter kunnen maken. World Space Week : van 4 tot 10 oktober willen we dit graag in het teken stellen van ‘lichthinder’. Als we dat in samenwerking met velen kunnen doen, OOK met natuurverenigingen en nachtminnenden EN daar ook het onderwijs kunnen bij betrekken, dan bereik je een grote groep. Zo kan je proberen iets los te maken. Of tenminste een discussie op gang proberen te brengen. Het kan een goed begin zijn. Nu nog even bekijken hoe we SN, AF en Spacepage hier ook voor de kar kunnen spannen. Plus VVS en KNVWS. Samenhorigheid en de neuzen in één richting. Het idee is mooi, nu nog de uitwerking. Waar een wil is…. moet kunnen toch?

Grootaerd
    Participant

Ik had vandaag een update beloofd, wel, hier is ie dan:

Deze namiddag twee uur vergadert met An van onze sterrenwacht. ‘Master in Dossiers Maken’ zeg maar. zij is vier weken met vakantie, maar ze blijft één dag per week doorwerken om ondermeer dit project vorm te kunnen geven. En dat wordt voor ons twee heel hard werken ! Wat werd er nu afgesproken:

– tijdens een Skype gesprek van een uur met Mike Simmons van Astronomers Without Borders: , zochten we vooral  de raakpunten , EN vooral de punten waarop we  kunnen verder bouwen, mekaar aanvullen, van faciliteiten gebruik maken. Wat hij noch ikzelf goed vinden is ‘enkel de naam gebruiken’. Dat is mooi, maar NIETS waard.

Er werd overeengekomen dat An een mooi sluitend document samenstellen met wat we willen, hoe we van A naar B kunnen gaan, en hoe dat kan worden ingepast in wat zij doen.

Volgende punt : wereldwijd…Dus ook naar plaatsen waar het niet evident is. Lichthinder willen we zowat in alle landen ter wereld dootrekken. Op veel plaatsen is het wiel al uitgevonden, dus willen we met die wielen iets doen. Velen zijn goed bezig, maar volledig los van mekaar. Kennis delen is cruciaal in ons plan. En dat lijsten we op. Deadline hiervoor is 15 september.

Bedoeling zal zijn een echt partnerschip aan te gaan met Astromomers Without Borders. Maar dan met heel veel landen. Dan is het ook zo dat ik oproepen zal doen naar heel veel mensen. Input zal nodig zijn.

En uiteraard is er ‘sterren schitteren voor iedereen ‘BIS’, die elfjes. Daar zijn ze in de US erg van onder de indruk. Vooral de prijs moet zeer laag worden gehouden : NOOIT meer dan 100 euro. In een aantal gevallen volledig gratis. En bij dit alles scholen en werkplaatsen bij betrekken. Logistiek zal ook belangrijk worden. En overal een juiste aanpak.

Binnen enkele weken moet een heus werkplan op tafel liggen. Het wordt een hete zomer…En er wordt ook volop ingezet op de Zon.

De uiteindelijke plannen publiceren we hier ook nog wel.

• 2 people like this.

Grootaerd
    Participant

OPROEP : Hulp bij strijd tegen lichthinder gevraagd.

Beste mensen : We zijn bezig (Nederlanders en Belgen samen) om ideeën te verzamelen om de strijd tegen lichthinder gezamelijk aan te pakken. Lokaal, regionaal, landelijk én internationaal. In dit laatste geval samen met Astronomers Without Borders. In Nederland en Vlaanderen hebben al een aantal mensen toegezegd te willen helpen. Bij NL zal oa Esther Hanko een aanspreekpunt zijn. Stijn Vanderheiden (Werkgroep lichthinder VVS) en ikzelf dragen het project hier in Vlaanderen samen met nog anderen. Het is altijd goed meerdere invalshoeken te hebben. NIET ALLEEN op sterrenkundig gebied, maar graag veel breder. Mensen die een steentje kunnen en willen bijdragen, graag een berichtje !! Streefdoel ergens ten laatste najaar 2016 de violen te stemmen. Voor Franstalig België komt een oproep op hun lijsten. Hoe diverser hoe beter….

Alvast dank !

jp

Theunissen
    Keymaster

Idee. Betrek Norbert Schmidt erbij met zijn Dark Sky app. Ieder kind heeft een smartphone tegenwoordig. Voor de daadwerkelijk activiteiten, bewustwording etc zie ik de kids al proberen een visuele grensmagnitude te bepalen i.c.m. met een SQM meting mb.v. van de  DarkSky app.

Grootaerd
    Participant

ik neem heel zeker contact op met Norbert. Eerst even een plan opstellen en ‘volk’ vinden om dit uit te voeren. Lukt vast wel !

Grootaerd
    Participant

Norbert laat weten hier graag aan mee te werken. Hij doet meteen een aantal suggesties. Hij liet dit weten op FB :

Globe at Night, Universe awareness, Cities at night en vooral de IDA. Ik ken de mensen goed en heb veel werk gedaan met hen (en doe dat beroepshalve nog steeds). Als we alle tooling goed inzetten dan kan iedereen meten, zelfs als je geen smartphone hebt.

Universe Awareness werk ik ook mee samen, en samen met AWB . Ook die spreken hun netwerk aan. Samen kunnen we er iets heel mooi van maken.

• 1 person likes this.

Musquetier
    Participant

JP, wat ben je toch enorm goed bezig, RESPECT!!!

Grootaerd
    Participant

Maar ik niet alleen hoor 🙂 Laat ons zeggen dat ik wat dirigeer en probeer de juiste mensen bij mekaar te brengen. Er zijn er die veel meer kunnen en weten dan ikzelf.

Grootaerd
    Participant

Een eerste schrijven gooide ik zopas op de VVSmailinglist in ons land. Die gaat de komende dagen ook naar alle mogelijke sterrenkundige verenigingen.Mail wordt aangepast naar natuurverenigingen toe. We zijn vertrokken… Hoop ik toch !

Beste iedereen,

Misschien (ik hoop het althans) is het jullie al opgevallen: er beweegt de laatste weken iets tegen lichthinder. En dat werd tijd….Ik probeer het in dit eerste bericht zo kort mogelijk te houden. Er volgt nog veel meer de komende weken.

Lichthinder houdt niet op aan de stadsgrens, of de provinciegrens of zelfs de landsgrens. Het is een groot probleem in onze contreien en ver daarbuiten. Sterretjes kijken is één zaak, maar er is zoveel meer…. Om die reden besloot ik om samen met de werkgroep Kijkerbouw VSRUG in het verlengde van de schoolprojecten te proberen een een echte uitdaging rond deze problematiek aan te gaan. Releasedatum : tijdens de World Space Week van 4 tot 10 oktober. Kijk even naar deze link en lees vooral de PDF.

Stijn Vanderheiden speelt hier een grote rol in dit verhaal:

http://www.kijkerbouw.be/nl/content/thema-avond-lichthinder-vlaanderen-en-nederland

In Nederland startte Esther Hanko een petitie tegen aankomende lichtvervuiling op de afsluitdijk. Meer in de link hieronder:

Op dit ogenblik tekenden 2350 mensen de petitie. Erg mooi, maar veel te weinig natuurlijk. Toch veel te weinig om op de beleidsmakers een serieuze impact te hebben. MAAR : het zwengelde een discussie aan. Respect voor dit initiatief ! Mensen die nog niet hebben gesigneerd; DOEN !!!

Er is nog heel veel werk aan de winkel, en daar moeten we met ons allen op inzetten. Dat doe je niet alleen, of met een enkele werkgroep.
    Je moet ergens starten, en dat kunnen we in de Lage Landen perfect. Zoals in de eerste link te lezen is :5 oktober is een startdatum. 8 oktober is Nacht vd Duisternis bij ons, 29 oktober is Nacht van de Nacht in Nederland.

Dat is de reden dat op 5 oktober een thema-avond doorgaat in BE en NL (A. Pien Gent met Stijn Vanderheiden en Sterrenwacht Orion Bovenkarspel met Esther Hanko)

Bedoeling is dat we veel verder gaan dan deze avond of zelfs de maand oktober. Samen met werkgroepen lichthinder, Vlaamse sterrenwachten , Nederlandse sterrenwachten, verenigingen, natuurverenigingen…

Hulp werd al toegezegd van oa Astronomers Without Borders. Hun netwerk en knowhow is van grote waarde. De komende weken-maanden worden ook de VVS en KNVWS plus de Franstalige verenigingen aangeschreven. Iedereen krijgt de kans hieraan mee te werken. Maar we moeten wel één en ander coördineren.TOCH moeten lokale initiatieven uiteraard worden ondersteund !

Een heel belangrijke steun betekent ook Norbert Schmidt van sterrenwacht Heerlen (NL). Hij liet dit al online (op FB) weten :

”Ik werk hier graag aan mee, en kom meteen met de suggestie om partijen waarmee ik samenwerk erbij te betrekken. Globe at Night, Universe awareness, Cities at night en vooral de IDA. Ik ken de mensen goed en heb veel werk gedaan met hen (en doe dat beroepshalve nog steeds). Als we alle tooling goed inzetten dan kan iedereen meten, zelfs als je geen smartphone hebt.”

Beste iedereen, hier hou ik het eventjes bij. Veel meer volgt binnenkort. Ik wil graag heel veel mensen inschakelen hiervoor. Waaronder ook de drie fora: Starry-Night.nl, Astroforum.nl en Astroforum.be, Samen staan we sterk…

Beste groeten,

JP

Grootaerd
    Participant

En vandaag 25/7/2016 even wat concreter.

Wat is lichtvervuiling? 

Vooreerst even de definitie van lichthinder (Vlaamse Overheid, Milieurapport MIRA).

”Lichtvervuiling is de verhoogde helderheid van de nachtelijke omgeving door overmatig en verspillend gebruik van kunstlicht.”
    De term lichtvervuiling betekent dus hoegenaamd niet dat het licht vervuild is, maar juist dat het licht vervuiling veroorzaakt.

In deze link hier van de VVS website kan je een pak meer lezen:http://www.vvs.be/werkgroepen/werkgroep-lichthinder/over-lichthinder/lichtvervuiling

En hier nog wat verdere uitleg, waar ook natuurverenigingen in voorkomen. http://www.vvs.be/werkgroepen/werkgroep-lichthinder/over-lichthinder/werkgroep/platform-lichthinder

Zo pakken we het aan:

Hieronder een eerste stap over het werkplan van onze strijd tegen lichthinder dat we graag willen lanceren. De komende dagen en weken wordt ernaar gestreefd om mensen samen te brengen en één groot plan op tafel te brengen. Internationaal: België (Nederlandstalige én Franstalige kant) en Nederland .. Later als de tijd rijp is gaan we verder.

• Starry-Night.nl biedt faciliteiten en ruimte om de strijd tegen lichthinder aan te binden.  Er wordt gestreefd om samen te werken met Astroforum.nl én astroforum.be (Spacepage.be) . Twitter en Facebook plus Franstalige fora zijn een extra hulp om zoveel mogelijk mensen te bereiken en te sensibiliseren.
    • Er wordt contact genomen met alle mogelijke sterrenkundige verenigingen binnen Nederland en België, met de VVS, KNVWS, platformen lichthinder en personen die zich eerder bij mij meldden met de intentie mee te werken.
    • In eerste instantie wordt alles op alles gezet om het te ‘infiltreren’ binnen het onderwijs. KlasCement is een forum met bijna 100.000 leerkrachten in NL en BE. Daarnaast worden ook andere kanalen aangesproken.
    • Stijn Vanderheiden zorgt naast de release op 5 oktober (zie http://www.kijkerbouw.be/nl/content/thema-avond-lichthinder-vlaanderen-en-nederland) voor een lespakket over lichthinder. Een les die door leerkrachten kan worden gegeven op 50 minuten tijd. Deze les zal worden vertaald in het Frans, Engels en Duits.De Space Teachers van Euro Space Society worden eveneens ingeschakeld.
    • Esther Hanko verzorgt op 5 oktober de thema-avond op Sterrenwacht Orion Streekbos. Later worden de volgende stappen besproken. Esther lanceerde de petitie tegen lichtvervuiling op de Afsluitdijk:https://afsluitdijkdonker.petities.nl/
    • Norbert Schmidt spreekt zijn contacten aan bij Globe at Night, Universe awareness, Cities at night en  de IDA.
    • Stijn Vanderheiden spreekt een Duits contact die net als Norbert apps ontwikkeld.
    • Ikzelf schakel waar nodig en gewenst Astronomers Without Borders in voor ondersteuning én om te bekijken wat zij al doen op dit ‘vakgebied’.  In plaats steeds zelf het wiel uit te vinden, is het beter om elkaars ervaring te delen en zo verder te bouwen. Werkgroep Kijkerbouw en AWB gaan in de nabije toekomst een volwaardig partnership aan
    • En finaal wordt er uiteraard naar het Grote Publiek gegaan. Bedoeling is het project over meerdere jaren te laten lopen.
    • We kunnen rekenen op de steun van (onder andere) onze Belgische en Nederlandse astronauten. (Frimout, De Winne, Kuipers en vd Berg)

Ziezo : we laten het hier even bij. Zaak is nu zoveel mogelijk mensen op één lijn te krijgen. Uiteraard elkaars noden en wensen respecterend.

jp

• 2 people like this.

Theunissen
    Keymaster

Er werd overeengekomen dat An een mooi sluitend document samenstellen met wat we willen, hoe we van A naar B kunnen gaan, en hoe dat kan worden ingepast in wat zij doen.

JP, wat zijn nu de de concrete doelstellingen (in concept). Kom me nu niet met “geduld” aanzetten 🙂 🙂 🙂 … in concept.

Ik heb het hele draadje nog eens goed doorgelezen, ik lees uiteraard de verankering in het onderwijs, lange termijn … dat heet bewustwording.

Maar is 1 van de concrete doelstellingen ook een poging om concrete resultaten te bereiken inzake reductie van lichtvervuiling? Dit  mis ik namelijk

Bijvoorbeeld door:

De oplossing lijkt mij voor de hand liggend, een tweede petitie, 1 in Vlaanderen, 1 in NL onder paraplu van het inmiddels bekende initiatief welke opgetuigd wordt. Onderbouwd bij voorkeur met cijfers die de schade voor mens en milieu kwantificeren (met een sterke economische invalshoek).

Het thema op de politieke agenda’s (lokaal/provincies/landelijk) in BE en NL te krijgen en vervolgens beleidsmatig vervat te krijgen?

@mth75 : neen….absoluut GEEN tweede petitie. Althans niet op dit moment. Totaal zinloos! En met cijfers maak je niets wakker, maar jaag je hen weg. Eerst even dan lespakket afwachten, en dan zien we verder. Wat je voorstelt kan in een later stadium, maar zeker niet als begin. keep it simple….

Ik ben trouwens benieuwd waar je je mening op baseert dat concrete cijfers mensen wegjagen, want volgens mij zijn de cijfers de enige manier waarop je mensen (de politiek) in beweging krijgt.

Ik denk, en nogmaals, het is een suggestie dat “en dan zien we verder” iets beter omschreven kan worden door korte/middel- en lange termijn doelstellingen te formuleren. Sterker nog … dit is randvoorwaardelijk als je werkelijk iets wilt bereiken.

Tenslotte, als bovenstaande geen onderdeel van de scope is, dit kan en zeer acceptabel, of gewoon nog niet over nagedacht, kan dit ook een reëel antwoord zijn, hoe dan ook … dit is terugkoppeling waar je om vroeg.

Grootaerd
    Participant

Ik lees het met een glimlach Marc. Zoals sommigen weten : ik laat nooit in mijn kaarten kijken. Ik weiger pertinent van een ‘ambtelijk plan’ op te stellen. Dat laat ik aan de pakweg 25 mensen over die daarmee geholpen zullen zijn 🙂

Een petitie is het domste wat je kan doen op dit moment. Ik heb het voorspeld dat weinigen zouden signeren. 2500 deden dit. Dat is bedroevend weinig….hoe goedbedoeld ook. MAAR : het had om een andere reden zin.

Het ENIGE wat ik nu voor ogen heb is bewustmaking. Je kan geen paard al lopend beslaan. En wees gerust : ik bereik mijn doel… Concrete cijfers : dat interesseert 25 mensen. Al eens naar een lezing geweest waar die dingen met cijfers worden uitgelegd? Ik wel. Niet om te luisteren, maar vooral om te kijken wie met de ogen dicht zit. Of snurkt zelfs 🙂

Dus neen : geen statistieken (in het begin) en zo weinig mogelijk cijfers. Allee: mensen komen een vogelasiel, natuurcentrum of sterrenwacht binnen. Vergezeld met Opoe, kleinkind, minnares(sen) en dergelijke. Dan ga ik geen cijfers voorleggen, maar een begrijpelijk en ook luchtig verhaal vertellen.

dus : eerst de bewustmaking en bewustwording. En geloof me : dit is al een werk van lange adem. Ik ga inderdaad van A naar B : van niets (waar we nu staan) naar bewustmaking. Nog een heleboel lettertjes te gaan achteraf. Maar eerst die ‘B’

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 73 total)

You need to log in or to reply to this topic.