Schoolproject lichtvervuiling en World Space Week

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 73 total)
  • Author

Theunissen
    Keymaster

minnares(sen)

Die zien vaak beter uit dan de vrouw?

Dank voor het “beantwoorden” van mijn vragen 🙂

Grootaerd
    Participant

Oh, ja: eens je stap B hebt, dan is het inderdaad de bedoeling dat je naar reductie gaat. Hier bij ons is dit al bezig. En dat gaat dan ook de politiek aan. Maar je moet eerst zorgen dat je een stevig fundament hebt. Dat fundament, dat zijn mensen. Mensen die een stem hebben. Ik heb weinig met petities eigenlijk. Tenzij om mensen tot nadenken aan te zetten. Deze petitie ging ten dele over Roosegaarde. Bedenk wel dat dit een bondgenoot is hee, geen vijand. Die man denkt na over wat hij doet.
    En inderdaad: vragen beantwoorden, dat doe ik zeer zelden. Dingen doen: dat dan wel weer -:)

Grootaerd
    Participant

En zo doet klaas Jobse het in Oostkapelle. Al jarenlang. Ik citeer even een klein deel uit de mail :

Ik heb in de 50 jaar dat ik in Oostkapelle astronomisch actief ben de hemelhelderheid zien toenemen nu halen we tijdens goede nachten toch nog SQM 21+ in het zenit.
    Bijgesloten mijn laatste opzet voor een groot poster bord dat wordt geplaatst op tentoonstellingen in Oostkapelle en omgeving.

De steun die we de laatste jaren van natuurorganisaties krijgen helpt wel veel, want dat is een veel grotere massa mensen dan de amateur astronomen.
    Ook daar heb ik lokaal contact mee.
    Ik probeer 10% van mijn hobby tijd aan ( lokale ) lichthinder te besteden, zou verplicht moeten zijn voor elke amateur astronoom…

En verder:
    Ik heb bij omwonenden van de sterrenwachten buitenlampen aan mogen passen,
    en een aantal straat lantarens  zijn door de Gemeente beter afgeschermd en sommigen worden na 23:00 uur gedoofd.
    Beste mensen : dergelijke initiatieven zijn vele malen beter dan eender welke petitie. De man is er tien jaar intensief mee bezig.

Groenewold
    Participant

Super! Enige jammere is dan wel te lezen dat, ondanks zijn inzet, de helderheid is toegenomen. Dus ook in zijn geval, hij kan erbij betrokken worden om het geheel breder te trekken.

Grootaerd
    Participant

Wat ik vooral meeneem is dat ook hij stelt dat de steun van natuurorganisaties heel veel meehelpt. We zijn als amateur astronomen gewoon met veel te weinig om dit probleem aan te pakken.

• 1 person likes this.

Grootaerd
    Participant

Gisteren wat stiller geweest wegens ‘brainstormen’. Ik wilde vooral even op een rij zetten waar ik in de eerste plaats NIET (of toch veel minder) wil voor gaan.

• een soort ‘uitdovingsbeleid’ voeren wat verlichting betreft. wegens geen zin hebbend.
    • mij per definitie afzetten tegen lichtkunst (behalve als deze lichtvervuilend zijn). Er zijn mensen die dit (terecht) mooi vinden.
    • kaart van het ‘economisch aspect’ trekken. Zie ik als een beetje onzinnig. Je bereikt er een veel te kleine groep mee.
    • enkel de kaart van de astronomie of amateur-astronomie trekken. Het leven is meer dan dat.

Wat dan wel in het pakket zou moeten zitten:

• efficiënter verlichten
    • fauna en flora: gezondheid voor mens, dier en plant
    • even kijken wat anderen (bvb Klaas Jobse uit Oostkapelle) doen op gebied van beperken van lichthinder
    • IN KAART BRENGEN waar het wél nog goed waarnemen is. Dit gaat dan wel de amateur-astronoom aan. Voor het ogenblik heb ik hier Erik Bryssinck bij me (spiegeltje aan het slijpen). Hij woont omgeving Antwerpen en als hij zes km verder rijdt zit hij al in een goed aanvaardbaar gebied.

Meer volgt…

Groenewold
    Participant
    • mij per definitie afzetten tegen lichtkunst (behalve als deze lichtvervuilend zijn). Er zijn mensen die dit (terecht) mooi vinden.

Eens, er zijn zat kunst-projecten die hartstikke mooi zijn en maar tijdelijk overlast veroorzaken. Juist spelen met tijdelijke kunst-projecten en lichthinder in het algemeen lijkt mij een mooie insteek om mensen te trekken. Ook die kunst zal last hebben, hoe grappig ook, van lichthinder. Is gewoon minder mooi en daar kan je iets leuks mee doen bijvoorbeeld. Die kunstenaar van de afsluitdijk, die kan je inzetten juist om dat publiek te trekken.

• kaart van het ‘economisch aspect’ trekken. Zie ik als een beetje onzinnig. Je bereikt er een veel te kleine groep mee.

Dat weet ik zo net nog niet. Het kan een onderdeel zijn van de aanpak, juist omdat bedrijven e.d. de grootste lichtvervuilers zijn. Kijk alleen al naar de kassen. Enige reden dat dat niet wordt afgeschermd is.. economie. Als je dit uitwerkt en berekend, dan kan je goed aan het publiek laten zien dat die kosten met z’n allen gedragen kunnen worden (stelt denk ik niet eens veel voor). Dit samen met de bewustwording van het algemene probleem lichthinder, kan iets bewerkstelligen. Als wij als mensen ertegen boxen, hiermee misschien de politiek bereiken, dan nog moet je een goed economisch argument hebben ook. Dan krijg je zowel links als rechts politiek Nederland mee.

• Wat dan wel in het pakket zou moeten zitten:
    • efficiënter verlichten

Hele goede, en ook dit raakt de bedrijven. Voorbeeld van de kassen is dan een hele goede.

• IN KAART BRENGEN waar het wél nog goed waarnemen is. Dit gaat dan wel de amateur-astronoom aan. Vor het ogenblik heb ik hier Erik Bryssinck bij me (spiegeltje aan het slijpen). Hij woont omgeving Antwerpen en als hij zes km verder rijdt zit hij al in een goed aanvaardbaar gebied.

Wat goed aanvaardbaar is is heel erg afhankelijk van de persoon. Als ik in Afrika een weekje ga zitten en dan weer terugkom, denk ik dat ik de hobby vaarwel zeg. Dus doe ik dat niet. 🙂 Je hebt in de hobby dan ook nog flinke verschillen tussen de visuele- en fotografische eisen e.d. Voor mij is mijn tuin aanvaardbaar, omdat ik niks beters weet.

Je zal dus moeten definieren wat wel goed waarnemen inhoudt. En dan zou ik dat doen voor de gewone Mensch, waar kan je nog wat meer zien dan alleen de meest heldere sterren met het blote oog. Dit kan je, denk ik, prima doen aan de hand van een goede lichtvervuilings-kaart (en welke dan goed is, dat kunnen we onderzoeken met onze eigen SQM metingen bijv.) hierop projecteer je dan simpele icoontjes met “dit hele gebied, daar zie je nog wat van de melkweg”, “en hier allemaal niet”. En uiteraard laat je dat pas zien als je aangeeft waarom dat uberhaupt belangrijk is (flora en fauna, eigen gezondheid, wat het aandeel van bedrijven hierin is)

Grootaerd
    Participant

Voor dat laatste punt wil ik graag zoveel mogelijk amateurs bijeensprokkelen. Het is niet zo dat je (zoals zoveel wordt verteld) bijna nergens nog de melkweg kan zien. Volledig zien is iets anders natuurlijk ! Maar….hoeveel mensen willen die melkweg zien ? Dat is voor het grotoste deel ook beperkt door de ’25 sterrenkijkertjes’ onder ons. Dat is niet de massa. Laat ons zeggen : voor de scholen trek ik zeker die kaart (ook gedeeltelijk het economisch aspect inderdaad). Naar het grote publiek toe heb ik het maar terloops even over de astronomie. Net voldoende om de nieuwsgierigheid te wekken. Waar ik erg achter sta : ‘leer je eigensterrenhemel waarderen’. En als de openbare verlichting en deze van de gebouwen accentueren beter wordt : dan wordt die sterrenhemel per definitie ook beter. Het hoeft zeker niet ‘Afrikaans Donker’ te worden hier 🙂

Theunissen
    Keymaster

Het is niet zo dat je (zoals zoveel wordt verteld) bijna nergens nog de melkweg kan zien.

Tuurlijk is dit waar. Lichtvervuiling is hier voor 80% verantwoordelijk voor. Vorig jaar om deze tijd had ik een feestje in Geleen, recht onder de rook van Sabic/DSM. Het was in principe een mooie heldere avond, in Geleen een “mooie” oranje gloed zichtbaar, Grote Beer, Cassiopeia, de helderste sterren waren zichtbaar. Eenmaal thuisgekomen, de melkweg duidelijk zichtbaar.

Op avonden waarop de melkweg zichtbaar is in landelijke gebieden, is deze niet zichtbaar in zwaar lichtvervuilde gebieden, dit lijkt mij evident.

Maar….hoeveel mensen willen die melkweg zien ?

Wat heeft dit ermee te maken 🙂 ?

Waar ik erg achter sta : ‘leer je eigensterrenhemel waarderen’

Ik zou je toch adviseren te zoeken naar de gemene deler, niet waar jij (alleen) achter staat. Waar staat de amateur astronomie gemeenschap achter (bijv.)?

Grootaerd
    Participant

De astronomiegemeenschap is één zaak. Daar alleen wordt niet op gefixeerd. Ik besef dat mensen niet graag horen dat het ‘mijn’ project is. Weet wel dat ik het doe in onderling overleg. En dat hier was een concensus hoor. enkel en alleen fixeren op de astronomie moet je met die lichtvervuiling absoluut niet doen en zal ik ook niet doen. Anderen mogen dit wel natuurlijk !!! Maar als we met dit project (ik vraag me eigenlijk af waarom er de afgelopen 30 jaar zo weinig van deze initiatieven werden opgestart…) een betere verlichting kunnen krijgen zullen de amateur astronomen daar zeker profijt uit halen toch ?

Ik ben hier bezig met iemand die in Aalst en in Antwerpen woont. Op enkele km van de deur zien zij de melkweg. (kan altijd beter natuurlijk). Dat zaken beter zichtbaar zijn in donkere dan in lichtere gebieden is duidelijk. Maakt ook deel uit van het schoolproject  en de avond van 5 oktober.

en als je mensen wil warm maken voor iets moet je dingen vertellen waar zij interesse voor hebben. De ‘trappistenweg’ spreekt dan meer aan dan de ‘melkweg’ (figuurlijk bedoeld)

Grootaerd
    Participant

één van de zoektochten vandaag was : donkertegebieden vinden in onze contreien. En die zijn er gelukkig nog ook. Vlaanderen is één van de dichts bevolkte gebieden. En toch… één van de schoolopdrachten (voor de verloting van een telescoop) zal zijn : stel een project voor waarbij je objecten zal vergelijken via waarnemingen in een lichtvervuild en donker(der) gebied. Binnen een straal van 30km vaan Oostende vond ik er twee. Astrolab in Ieper (net buiten Ieper ) en deze hier : (kreeg ik niet toegespeeld)

In “Finding a Million-Star Hotel” van Bob Mizon, uitgegeven bij Patrick Moore’s Practical Astronomy Series staat voor België onder andere:

In Belgium’s Flemish region is an island of relative darkness: the Blankaart Nature Reserve in West Flanders about 25 minutes’ drive northwards from Ypres (Ieper). Located southeast of Diksmuide, in the village of Woumen, the Blankaart Reserve is on the right bank of the River Yser. It is among the oldest protected natural sites in Belgium, and a stopover for countless migratory waterfowl. Its fenland
    terrain is not conducive to rambling, and much of its area can flood over in the winter, but find some firm ground and clear horizons, and you will see the stars, weather permitting.

Als we ook deze gebieden bekend maken kunnen de mensen ook effectief vergelijken. Duizend keer beter dan eender welke statistiek volgens mij.

• 1 person likes this.

Grootaerd
    Participant

Wat ook goed is om weten: mensen hebben blijkbaar geen zin om in het openbaar in discussie te gaan over wat te doen. Eigenlijk weten mensen wel wat ze kunnen doen. Privé daarentegen puilt mijn mailbox zowat uit. Mails van zowel sterrenkundige verenigingen als natuurverenigingen. Soms ook beiden samen omdat ze al samenwerken of van elkaar ruimtes gebruik maken. PRIMA.

Ook dit opgevangen :

in Zeeland zijn ook heel goede plaatsen. tussen Domburg en Grijpskerke SQMs op een minder goede nacht van 21,0.

Altijd goed om weten…in de eerste plaats moet worden gezorgd dat het daar niet slechter wordt. Plan is ook om volgende week (als het weer het toelaat) een over en weer naat Texel te vliegen (letterlijk dan) voor oa een gesprek met prof de Jager.

Grootaerd
    Participant

Even verduidelijken : als ik stel’ mensen hebben geen zin om te discusiëren over dit onderwerp’ dan bedoel ik: mensen hebben er blijkbaar geen behoefte aan om openbaar (op fora of werkgroepen) te gaan overleggen. Een aantal mensen en groepen legt persoonlijk contact en gooit op tafel wat ze al hebben. Dat vind ik prima: hoeft veel minder te worden overlegd en kan je veel sneller tot gerichte acties overgaan.

Grootaerd
    Participant

Nog een goed stukje hemel gevonden. Volkssterrenwacht Ieper. Ben er een paar keer per jaar te gast. https://www.facebook.com/astrolabiris/photos/pcb.595454103961642/595451337295252/?type=3

Ben aan het kijken om een aantal van die betere gebieden even te bekijken en mensen te vragen hoe ze het doen/deden om dit donker te houden. Kan iedereen veel van leren denk ik.

• 1 person likes this.

Grootaerd
    Participant

Zopas een aantal mails verstuurd naar een pak mensen en sterrenwachten in ons land en Nederland. Geert Vandenbulcke maildeik ook even (astrofotografen kennen die wel). Bij hem thuis haalt hij een SQM waarde van 19,8 en kan hij vaag de melkweg zien. Op zeven km van zijn huis tussen Zoetenaaie en Eggewaartskapelle is het stukken beter. Op die paar weken dat ik intensief bezig hoor ik toch ook positieve geluiden: in Vlaanderen zijn er gebieden die er op vooruitgaan, en ook in Nederland zou dit zo zijn. De komende dagen post ik even een interview dat hierover werd gedaan. Ook in Nederland zullen de nieuwe kassen minder naar boven stralen. Ook voor de oude zou dit gelden. Ook even in het buitenland wat prospectie gedaan: Tsjechië bvb is een voorbeeld in deze materie. Strenge regels voor land- en tuinbouw. Daar hebben we hier een school uit Veurne die samenwerkt met een Tsjechische school. HET uitgelezen moment om dit gezamenlijk aan te kaarten.

wat als een paal boven water staat : sterrenkundige verenigingen, natuurverenigingen en scholen worden de doelgroep om dingen voor te stellen en proberen uit te werken. Het Grote Publiek : met alle respect, maar die hebben andere prioriteiten. Dat publiek wordt uiteraard ook geïnformeerd. Het wordt een werk van lange adem, maar het is zeker haalbaar !

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 73 total)

You need to log in or to reply to this topic.