Selecteren van een CCD/CMOS camera voor kleine APO

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 39 total)
  • Author

KeesScherer
    Participant

Oh Mama! Alle onderdelen voor de extra Astrofoto setup zijn zojuist binnengekomen. (QHY16200, Filters,Esprit 80, Autofocusser en heel veel ringen en bussen)

Daar ben ik morgen wel even druk mee. Zoals altijd weer keurig verzorgd door Astromarket.

• 3 people like this.

Groenewold
    Participant

* kwijl *

Musquetier
    Participant

Gaaf. Ik ben erg benieuwd naar je resultaten!!!

Haverkamp
    Participant

dubbel kwijl…

KeesScherer
    Participant

Ik heb op CN in CCD imaging een post gemaakt over het monteren van de 50 mm unmounted filters in het filterwiel. De handleiding zegt daar niets over en je krijgt bij de camera 4 pakketjes (van 2 daarvan de foto in bijlage)met boutjes, ringetjes en moertjes/busjes zonder enige toelichting…… De boutjes mogen niet uitsteken aan de onderkant van de schijf want dan kan het filterwiel niet ronddraaien, en ook niet teveel uitsteken aan de bovenkant.. het is als een IKEA kast zonder tekening. En ik kwam er ook achter dat 50mm unmounted filters een telescoopzijde en een sensorzijde hebben. Dat vindt Baader dan weer niet belangrijk genoeg om op de doosjes te vermelden. Op de zijkant van zo’n filter staat een “v” teken dat aangeeft wat de telescoopzijde is.

• 2 people like this.

KeesScherer
    Participant

Een dag later.. zit alles goed op de plaats met 2.3mm ringdikte en 7.8mm boutjes. Pos 1: Hutech IDAS -P2 (als Luminance), dan R.G.B van Baader en op positie 5 een 7nm Ha van Baader. Ik heb gekozen voor dat Hutech IDAS filter als L filter omdat een L filter het volledige zichtbare spectrum doorlaat en er een prachtig gat tussen G en B zit op de plaats  van de Hg & Na emissielijnen. Dat gat wil ik ook hebben in mijn “L” filter.

• 1 person likes this.

Theunissen
    Keymaster

Een dag later..

Wat een gepriegel. Ik ben benieuwd hoe de hele setup je gaat bevallen, vooral de postprocessing die met een factor 4 toeneemt? De resultaten daarentegen … daar verheug ik me nu al op. Hang je de DSLR volledig aan de wilgen?

KeesScherer
    Participant

Hang je de DSLR volledig aan de wilgen?

Dat denk ik niet, de eenvoud van een astro-gemodificeerde DSLR blijft een groot pluspunt. Alleen al de koppeling aan een telescoop, M48 Canon ring erop en klik, klaar. Maar voordat een CCD camera erop zit ben je een flinke puzzel verder. In mijn geval hou je dan puzzelstukken (ringen) over en kom ik er 1 te kort. SGP werkt goed met de QHY16200, nu nog de juiste offset en gain bepalen. En ja, de processing….. En 32Mb files, dus 96mb voor een enkele 16 Mpixel RGB sub tegenover 23 Mb voor een Canon 6D RAW.

KeesScherer
    Participant

Funktionele test met SGP, een serie darks frames maken. Dat werkt prima. Ik heb 1 bad column in de sensor en dat mogen er 2 zijn voor een classs 2 sensor dus dat is boffen.

• 1 person likes this.

Groenewold
    Participant

Kan APP eigenlijk defecte kolommen wegwerken (vast wel) @bula , ik schat in dat dit met een bad pixel map gebeurt? In PixInsight moet ik dit namelijk handmatig nog extra aangeven (om het efficiënter te maken denk ik).

Prachtig spul hoor Kees, dit ligt nog wat jaartjes sparen in mijn toekomst. 🙂

• 2 people like this.

Haverkamp
    Participant

Het ligt een beetje aan de hoeveelheid van bad columns die er zijn…

Bij class 2 sensoren heb ik het heel erg gezien, veel erger dan de 2 die toegestaan zijn (bij aanschaf lijkt me) zoals Kees aangeeft.

Dat ligt mogelijk aan het feit, dat zo’n CCD in de loop van de tijd blijkbaar meer bad columns krijgt of kan krijgen. Ik heb een class 2 CCD van Atik gezien in bezit van een sterrenwacht, die had er denk ik wel 100 op een aantal van 4000 ofzo  en de kolommen gingen soms van helemaal boven tot onder…

Als er dan veel kolommen heel dicht op elkaar zitten, dan is het soms moeilijk om de BPM goed te maken heb ik gemerkt. Maar goed, dat zijn dus extreme situaties bij oude camera’s.

Met maar enkele bad kolommen, kan de Bad Pixel Map functie in APP dit perfect corrigeren inderdaad 😉

• 1 person likes this.

Groenewold
    Participant

Zou in zo’n geval dan een extra handmatige actie op de BPM handig zijn?

KeesScherer
    Participant

Voor het geval ik er nog aan twijfelde, een CCD gekoeld naar – 20 celcius heeft darks nodig. Als vergelijking neem ik even het verschil in dark signaal tussen een ongekoelde canon 6D bij 20 C met 0.2% dark signaal en de KAF16200 sensor bij -20C met 2.7% dark signaal. Lieve help!

Groenewold
    Participant

Dat kan ik dan toch bijna niet geloven, maar ja… meten is weten. 🙂 Hoe kan een supergekoelde moderne CCD nu minder presteren wat dat betreft dan een 6D? Ik lees eigenlijk altijd “ga je gekoeld, dan heb je darks niet meer zo nodig”.

KeesScherer
    Participant

Dat kan ik dan toch bijna niet geloven, maar ja… meten is weten.  Hoe kan een supergekoelde moderne CCD nu minder presteren wat dat betreft dan een 6D? Ik lees eigenlijk altijd “ga je gekoeld, dan heb je darks niet meer zo nodig”.

Het is even een schok, maar ik meet toch echt voor de 6D bij 18 celcius een gemiddelde van 20 op een 14 bit schaal van 16383 en voor de QHY16200 CCD bij -20 Celcius een waarde van 1800 op een 16 bit schaal van 65535. En dat is 0.122% tegen 2.75%.  Het dark frame van de QHY16200 heb ik gemaakt met standaard instellingen voor Gain (1) en offset (140) en ik ben de camera aan het doormeten volgens een uitgebreide methode om de beste instellingen te vinden. Na afloop ga ik weer darks maken.Voordat ik de camera aan een telescoop hang wil ik de werking goed begrijpen.

• 2 people like this.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 39 total)

You need to log in or to reply to this topic.