Sequence Generator Pro perikel.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

KeesScherer
    Participant

Nog geen meervoud, maar lieve help, er ging iets goed mis.  Na een aantal goed verlopen sessies met 2 objecten na elkaar in SGP was het tijd voor een sessie met een derde object. De volgende morgen…….. De koepel staat open en de telescoop/montering niet in de parkeerstand. Sessie 3 is volledig mislukt, er is wel een slew gedaan, maar gelijk daarna is de montering blijven staan. In de logfile de melding: “Caught exception in CanPierFlipNow : Object reference not set to an instance of an object.” Eeh? Google is not my friend vandaag, verder dan een paar bugmeldingen voor SGP kom ik niet. Er was geen meridiaanflip nodig, object opnametijd in SGP 3 stopte voor het bereiken van de meridiaan. Eerst maar eens de parkeervolgorde aangepast, voortaan eerst de koepel dicht en naar de parkeerstand, dan pas de telescoop. Vandaag testsessies gedaan met objecten op de zelfde posities overdag als de objecten van vannacht, tot 3 maal toe alles foutloos afgewerkt. Dus een rare bug.

Groenewold
    Moderator

“Caught exception in CanPierFlipNow : Object reference not set to an instance of an object.” komt mij heel bekend voor als een foutmelding vanuit de C# taal. Maar waarschijnlijk is het hetzelfde in meerdere talen. Dat is een echte programma-fout dus, heel irritant want niet zomaar op te lossen volgens mij. Iets voor het SGP forum?

• 1 person likes this.

KeesScherer
    Participant

Musquetier
    Participant

Mmm, niet zo mooi. Ik vond vanochtend ook een foutmelding, iets in de trant van Couldn’t perform mediaan flip. Ander probleem, net zo vervelend, kostte netto een halve nacht belichtingstijd… Gelukkig was hij wel gestopt met volgen anders was hij zeker tegen de paal aan gelopen.

KeesScherer
    Participant

Ja dit blijft nog even lastig, je zal maar een echt remote systeem hebben ergens ver weg op een berg. Dan is dit soort kinderziektes funest. 50 meter is voorlopig remote genoeg voor mij.

Haverkamp
    Participant

Ik sta op het punt om SGP aan te schaffen (ivm aansturen nieuwe AS1600 mono met filterwiel), maar ik hoor zoveel bugs om me heen vallen vanuit SGP dat ik aarzel… Is deze zorg terecht volgens jullie, of heeft SGP zoveel meer te bieden wat heerlijk en goed werkt en heb je slechts af en toe een bug?. Ik heb iemand anders horen zeggen dat de hoeveelheid bugs exponentieel toenemen in SGP naarmate er meer feautures worden geimplementeerd… Terecht of onterecht? Mijn nieuwe camera komt over een paar dagen dus ik kan nog even wachten met beslissen… 😉

KeesScherer
    Participant

Ik werk pas een week met SGP, dus ik ben geen maatstaf. Maar de mogelijkheden van SGP sluiten prachtig aan bij mijn spullen (Dome, Montering, focuser, camera met dithering zonder autoguiding) De ondersteuning voor Canon 6D liveview is er nog niet en daarom gebruik ik hiervoor Backyard EOS, ook voor simpele opname series. Mijn filosofie is om wanneer alles werkt niets meer te updaten. Ik gebruik Windows 7 op een PC zonder internet toegang.

Musquetier
    Participant

SQP is een prachtige tool, als al je apparatuur betrouwbaar werkt (en geen USB errors of andere problemen optreden) werkt het werkelijk fenominaal. De fout afhandeling in SGP is echter wel een zwak punt. Als er echter iets niet goed gaat kan de software daar heel slecht mee omgaan en is de rest van de nacht vaak verloren (als je er ten minste niet de hele nacht naast zit). Wel had ik erg veel problemen met de auto focus icm de ATIK 383L+ (veel ruis), nu met de ZWO ASI1600mm – cool (weinig ruis) werkt dit echter iedere keer perfect!

Groenewold
    Moderator

Ik zit dan op 10 meter, maar ook dat vind ik ver zat. Sowieso leuker ook, anders wordt het zo’n computerspelletje bijna. Persoonlijke mening overigens! 🙂

KeesScherer
    Participant

Ondertussen heeft Ken (SGP founder and developer) een analyse van de logfile gedaan en daaruit komt een beeld naar voren van het correct functioneren van SGP, maar een fout in de ASCOM driver van de 10 Micron GM2000  HPS II montering. En dat lijkt te kloppen met mijn nog beperkte begrip hiervan. De ASCOM driver is geschreven door de inmiddels overleden Per Frejvall en in de bijbehorende beschrijving wordt gerept over “throwing exceptions” bij problemen met het bepalen aan welke kant van de pier de montering in een gegeven situatie zal komen te staan. En dat sluit weer aan met de discussie die ik de dag ervoor had met de Scopedome ASCOM driver programmeur uit Polen. De oplossing voor het niet precies juist richten/synchroniseren van de dome opneming was om in die betreffende ASCOM driver te funktie  “inverse side of pier” te activeren” (zie screenprint) waarna dat perfect werkte. Maar zoals zo vaak kan “elk voordeel se nadeel hebbe”…….Ik was helaas vergeten om de ASCOM log funktie voor die GM2000 aan te zetten dus ik moet zien dat ik de fout reproduceer.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)

You need to log in or to reply to this topic.