Sequence Generator Pro

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 35 total)
  • Author

Groenewold
    Moderator

Nou, al dat spelen met servers, clients, Linux, INDI etc. heeft geen windeieren gelegd. 😉 Mijn kennis begint weer aardig up-to-date te raken en het omtoveren van de Raspberry PI naar een simpel USB doorgeef-luikje op afstand werkt inmiddels. Dus maar weer eens Windows geïnstalleerd, het veel te oude ASCOM erop gezet (wordt dat nog uberhaupt van updates voorzien?) en SGP eens geprobeerd. Nou dat werkt en wat een heerlijke extra opties zie ik al zeg! Enige wat ik mij nog afvroeg, welk programma gebruiken jullie hiermee voor de telescoop te pinpointen.. in Kstars heb ik nog zo’n mooi stellarium-achtig geheel erbij zitten.

Musquetier
    Participant

In SGP zit Pinpoint (deze hoef je dus niet apart te installeren). Die gebruik ik icm blind solven als pinpoint er niet uitkomt…

KeesScherer
    Participant

Enige wat ik mij nog afvroeg, welk programma gebruiken jullie hiermee om de telescoop te pinpointen.. in Kstars heb ik nog zo’n mooi stellarium-achtig geheel erbij zitten.

Definieer “pinpointen”. in SGP is er onderscheid tussen “slew to” (meestal nog niet nauwkeurig genoeg, behalve bij b.v. een 10 Micron mount 😉 ) en “center on” waarbij een platesolver nodig is. Ik gebruik een apart spreadsheet met objecten en haal daar de Az en Dec uit en vul die van tevoren in. Je kan ook de DSO browser daarvoor gebruiken

Groenewold
    Moderator

Ik doel op de gewone slew inderdaad, platesolven heb ik al aan de praat middels offline Astrometry. Wat ik fijn vind aan iets als KStars is dat ik objecten kan bekijken in het stellarium gedeelte en zo makkelijk kan zien waar deze staat, hoe lang het duurt voor deze door de meridiaan gaat, etc. Ik moet mijn workflow iets aanpassen, dus vroeg mij af wat jullie doen, wat is handig en snel. Gewoon middels de DSO browser site bijv?

edit: Sorry, het is nog vroeg en ik las over je laatste zin heen. haha Ok, vindt je dat niet wat omslachtig in vergelijking met een stellarium gebeuren?

Groenewold
    Moderator

Wat ik ook heel fijn vindt van SGP, is de duidelijkheid. Iets simpels als “Minutes past the meridian” is heerlijk, in andere programma’s moet ik eerst uitzoeken wat nu precies die “hour angle” inhoudt en hoeveel ik daar dan vanaf moet zitten etc. Duidelijke tooltips overal en toch veel meer opties die oh zo fijn zijn tijdens een sessie. Ik begin overtuigd te raken. 😉

KeesScherer
    Participant

Sorry, het is nog vroeg en ik las over je laatste zin heen. haha Ok, vindt je dat niet wat omslachtig in vergelijking met een stellarium gebeuren?

Nee hoor, helemaal niet omslachtig ik werk aan 3 objecten maximaal tegelijkertijd, die 6  velden vul ik graag even met de hand in.

Groenewold
    Moderator

Ja, dat valt eigenlijk ook wel mee inderdaad, zoveel per avond kan je toch ook weer niet doen. 🙂 Ik moet wel zeggen dat ik Linux 10x prettiger vindt voor afstands-besturing, wat een gedoe met oude drivers e.d. onder Windows. Alles werkt, behalve m’n auto-focuser, geen beweging in te krijgen. Ben benieuwd of ik Linux kan inzetten, tegelijkertijd, om dat voor zijn rekening te houden. Zou toch wel bizar zijn, 2 OS-en nodig om de boel te laten lopen. 🙂 SGP better be worth it!

KeesScherer
    Participant

Ik moet wel zeggen dat ik Linux 10x prettiger vindt voor afstands-besturing, wat een gedoe met oude drivers e.d. onder Windows.

Linux is niet altijd fijner, ik krijg b.v. geen van de Gigabit netwerk aansluitingen onder Linux Mint 17 in mijn laptops op gigabit snelheid. Dezelfde laptops onder Windows 7 hebben daar geen moeite mee maar ik ben al dagen aan het zoeken om de snelheid van 100Mbps naar 1000 Mbps te krijgen.

Groenewold
    Moderator

Ja, het is altijd een mengelmoes aan voor- en nadelen. Maar het opzetten van het geheel ging met Linux, in mijn situatie, meteen goed en ik zit nu alweer een dag te klooien met Windows. Anyway, ik probeer te focussen met Linux en aangezien de focus de hele sessie, tot nu toe, goed blijft, ga ik met Windows en SGP verder. 🙂

• 1 person likes this.

Groenewold
    Moderator

YES! 3 dagen lopen klooien, maar alles lijkt te werken! Ik had alleen nog last van een autofocuser welke maar niet wilde werken. Bleek uiteindelijk te gaan om te weinig stroom op de USB poorten van de Raspberry Pi. Moet je maar net achterkomen, want het levert niet direct duidelijke symptomen op. Uiteindelijk merkte ik dat de driver de boel wel herkende, maar vervolgens niks actief werd. Na wat gepruts met de drivers kwam ik een stapje verder, maar knalde de Raspberry eruit (iets wat niet snel gebeurd met Linux). En toen herinnerde ik me dit van de installatie met INDI. Et presto, laat de volgende heldere nacht maar komen. 🙂

• 1 person likes this.

KeesScherer
    Participant

Wat heb je nu gedaan dan, externe USB hub met stroomvoorziening?

Groenewold
    Moderator

Die had ik al, die gebruik ik om de PI van stroom te voorzien (verder niet interessant want USB3 wilt niet echt met de PI). De PI kan je forceren om ipv 600mA, naar ongeveer 1 a 1,2 A te zetten middels een simpel commando tijdens het opstarten (/boot/config.txt en dan usb_max_current=1 onderaan plaatsen). Dit zal denk ik nog wel een probleempje zijn als ik zwaar spul aan de focuser ga zetten, maar dat is weer een probleem voor de toekomst.

Groot voordeel van Windows in deze, ondanks alle oude drivers e.d., is wel dat het werkt.. uiteindelijk. 🙂 KStars met INDI vind ik nog steeds erg prettig, daar werkt iets of wel of niet en valt er meer te puzzelen als er iets mis gaat, maar het mist zeker een aantal zeer handige zaken die SGP wel heeft en de GPhoto driver voor DSLR’s is gewoon niet je van het, te onstabiel. Wat ik ook erg prettig vind van SGP is dat het gewoon met RAW bestanden om kan gaan, ook voor previews en focus e.d. Kstars wilde hier FITS bestanden voor hebben. Dit betekent dus minder data om over te pompen en geen enkele aanpassing aan de oorspronkelijke data.

KeesScherer
    Participant

Heb je jouw Canon 6D al getest met SGP? Ik kwam achter een paar problemen en heb daar “work arounds” voor:

1) Op de camera moet je de selector op “B” hebben staan anders krijg je een foutmelding.

2) De “mirror settle time” moet op 0 staan. (is een bug in SGP)

3) Live view werkt niet. Ik gebruik Backyard EOS voor live view bij b.v. ster-uitlijning.

• 1 person likes this.

Groenewold
    Moderator

Ja, was eerste wat ik deed en dat ging goed. Heb echter nog geen sessie geprobeerd, wel staat de mirror settle time op 3 seconden, ik zal het eens testen, maar dan weet ik dat meteen. Thanks! 🙂

Groenewold
    Moderator

Oh wauw, eerste test vandaag met SGP en wat is dat geweldig zeg. Die autofocus routine alleen al is bijna de aankoop waard. Verder het werken met alleen raw files, zo snel is de data nog nooit binnengekomen. De ontwikkelaar van INDI is super actief en probeert mij echt verder te helpen (hij messaged mij nu persoonlijk toen hij wist dat ik nu SGP even gebruikte). Maar ik moet zeggen, als Windows zich nu goed houdt dan is dit toch wel zeer mooi.

• 1 person likes this.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 35 total)

You need to log in or to reply to this topic.