SH2-132, de Leeuw Nevel in Cepheus.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

KeesScherer
    Participant

Sh2-132 in Cepheus wordt ook wel de Leeuw nevel genoemd. Het is een bijzonder zwakke emissienevel, vandaar dat 10 uur H-alpha nodig was om de Leeuw vorm goed zichtbaar te krijgen. Voor de kleurenversie is verder 41×300 sec R, 31x 300 sec G en 54x300sec B gebruikt, in totaal zo’n 20 uur verzameld tussen 4 en 24 augustus 2017.

Het verwerken valt niet mee en daarom is dit toch een leuk object geworden waar ik nu alweer 5 complete bewerkingen mee heb gedaan. De hele achtergrond bestaat uit waterstofnevels, linksonder zien we de vreemde planetaire nevel Abell 79  waar ik een andere post aan gewijd heb. Nog helemaal niet tevreden, maar even pauze….

(QHY16200/ Esprit 100 f5.5/ GM2000-HPS)

• 4 people like this.

Groenewold
    Participant

Weer zo’n topper, ik ken ook deze niet (men kiest in NL toch bijzonder vaak de meest heldere zaken wat niet altijd nodig is volgens mij). Ge-wel-dige sterkleuren tot in de kern! Hoe krijg je dat voor elkaar met 5 min op R, G en B? Als ik dat doe met de DSLR dan is dat meestal overbelicht.

KeesScherer
    Participant

Ge-wel-dige sterkleuren tot in de kern! Hoe krijg je dat voor elkaar met 5 min op R, G en B? Als ik dat doe met de DSLR dan is dat meestal overbelicht.

Dank je Vincent. Het sleutelwoord is hier denk ik “well depth”.  Ik ben een beetje aan het aftasten welke RGB tijden goed bruikbaar zijn voor sterkleuren en 300 seconden gaat beter dan de 600 seconden die ik tot nu gebruikte.

• 1 person likes this.

Theunissen
    Keymaster

Prachtig, inderdaad, vergeet niet de platesolve versie nog te posten!

• 1 person likes this.

KeesScherer
    Participant

Prachtig, inderdaad, vergeet niet de platesolve versie nog te posten!

Zal ik doen Marc, maar ik wil ook laten zien hoe hard het Ha signaal nodig was voor deze opname:

Theunissen
    Keymaster

Zal ik doen Marc, maar ik wil ook laten zien hoe hard het Ha signaal nodig was voor deze opname:

Het belang van het Ha signaal is inderdaad duidelijk zichtbaar, dank hiervoor.

KeesScherer
    Participant

De Platesolve versie in geinverteerde zwart-wit weergave. Er zit in deze regio zoveel stof en gas dat er zelfs geen enkel sterrenstelsel uit NGC/PGC te zien is.

• 3 people like this.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)

You need to log in or to reply to this topic.