SH2-91 een zwakke nevel in het zuiden van de Zwaan

Activity Forums Astrofotografie Deepsky SH2-91 een zwakke nevel in het zuiden van de Zwaan

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Posts
  • #6969
    KeesScherer
    Participant

    Nee, dit is niet een deel van de sluiernevel, deze nevel (ook een supernova overblijfsel)  is te vinden in de “staart” van de zwaan nabij de ster Albireo. SH2-91 is veel zwakker dan de sluiernevel, staat verder weg (2500 versus 1500 lichtjaar) , en is veel ouder (30000 versus 7500 jaar). Bij het speuren naar nieuwe doelen in de Interstellarum deep sky atlas vond ik deze nevel. De eerste avond (10 juli) heb ik met de Canon 6Da gewoon RGB geschoten, 43×240 seconden en op de opname waren alleen maar sterren te zien, heel veel sterren. De volgende 2 nachten in totaal 5 uur (20x900sec iso1600) aan Ha met een 12nm Optolong filter verzameld. Daarop komt de nevel naar voren. Via het NBRGB combination script en MorphologicalTransformation is dit resultaat naar voren gekomen. Boven in beeld is een opvallende rode ster te zien, dit is “Campbell’s Hydrogen star” , een “WC” ster, een zeldzame variant van de Wolf-Rayet ster. De ster heeft een planetaire nevel. De foto heb ik ook op Flickr gezet, voor zover ik kan zien is dit de eerste opname van dit object op Flickr.

    #6971
    Groenewold
    Participant

    Superleuk Kees! Ik heb ook echt zin om zaken te gaan fotograferen die niet al te vaak op de korrel worden genomen, gewoon als uitdaging ook (er is een reden waarom mensen deze objecten niet kiezen). Wat ik interessant vindt te weten bij dit object is hoe je de achtegrond hebt bewerkt, want ik neem aan dat enige ruisreductie oid de nevel doet verdwijnen?

    #6973
    KeesScherer
    Participant

    Wat ik interessant vindt te weten bij dit object is hoe je de achtegrond hebt bewerkt, want ik neem aan dat enige ruisreductie oid de nevel doet verdwijnen?

    Ja het is een sport om objecten te vinden die zelden op de foto worden gezet. Dat zijn dan ook meestal ook hele lastige onderwerpen, maar dat maakt het alleen maar uitdagender. Voor de lol zie bijgaand de RGB opname, nu je weet waar de nevel te vinden is kan je hem met moeite terug vinden (en hier is zelfs sterreductie op toegepast) . De achtergrond is niet bewerkt, geen ruisreductie toegepast.

    #6975
    Groenewold
    Participant

    Holy moly, ster-vervuiling! Ik ga een petitie starten.

    #6976
    Theunissen
    Participant

    De achtergrond is niet bewerkt, geen ruisreductie toegepast.

    Ik denk dat een ruis reductie dit soort achtergronden bezaaid met sterren géén goed doen? Mooi en heel leuk om te zien. Ik speelde de afgelopen weken ook met de gedachten om uitsluitend dit soort objecten na te jagen. Ik speelde tevens met de gedachten in hoeverre PI meer wetenschappelijk is in te zetten?

    Het probleem is volgens mij wel dat je postprocessing uitstekend kunt leren (wellicht als randvoorwaarde voor succesvolle bewerking van exotische objecten) met de bekendere objecten?

    #6977
    Musquetier
    Participant

    Ster-vervuiling: waar kan ik een klacht indienen???

    Prachtige plaat weer Kees, dank dat je ons nog steeds van wat astro-inspiratie voorziet, hier nog steeds een en al wolken ;-(

    #6983
    KeesScherer
    Participant

    Lieve help, ik kwam een beschrijving tegen van de ExponentialTransormation funktie (PI).  (The goal of ExponentialTransformation is to increase the contrast in the shadows, avoiding noise amplification and preserving the information in the highlights at the same time. )

    Dit is het resultaat van PIP met 2.1 en 0.0 als settings.

    #6985
    Groenewold
    Participant

    Het duizelt me zo langzamerhand wel van de contrast-tools in PixInsight, is dit niet weer iets wat LHE zou moeten kunnen ook? Dat ging erom om vlakke histogram gedeeltes wat meer uit elkaar te trekken, iets wat je ook hier zou verwachten.

    Mischien leuk een soort klein overzichtje van specifiek deze tools te maken.. super leuk dit steeds voorbij te zien komen namelijk.

    #6986
    KeesScherer
    Participant

    Het duizelt me zo langzamerhand wel van de contrast-tools in PixInsight, is dit niet weer iets wat LHE zou moeten kunnen ook? Dat ging erom om vlakke histogram gedeeltes wat meer uit elkaar te trekken, iets wat je ook hier zou verwachten. .

    Klopt, maar het merkwaardige is dat elke opname weer anders zal reageren op de verschillende tools en de parameters. Bij deze opname hebben zowel LHE als HDRMultiscale geen enkel zichtbaar effect, en tot mijn verrassing werkte ET (Leuk, die afkorting) juist wel erg goed.

    #6989
    Groenewold
    Participant

    Heb je hier dan alleen ET gebeld of toch ook de andere contrast tools erin meegenomen?

    #6990
    KeesScherer
    Participant

    Heb je hier dan alleen ET gebeld of toch ook de andere contrast tools erin meegenomen?

    Van de exotische contrasttools die ik tot nu toe gebruik (ET, LHE en HDRM) alleen ET toegepast.

    #6991
    Theunissen
    Participant

    maar het merkwaardige is dat elke opname weer anders zal reageren op de verschillende tools en de parameters

    Zijn er geen patronen hierin te ontdekken? Nevels, deze en deze tools, sterrenstelsel … die en die … sterrenvelden zoals de afbeeldingen in dit topic … deze en deze tools? Dit zou een interessante exercitie zijn.

    #6993
    Theunissen
    Participant

    Dit is het resultaat van PIP met 2.1 en 0.0 als settings.

    Dit is alles wat je gedaan hebt t.o.v. het eerste image? Ik vind dit een enorm verschil (positief!) en ik kan niet echt negatieve effecten van de bewerking ontdekken (door pixelpeeping).

    #6994
    KeesScherer
    Participant

    Dit is het resultaat van PIP met 2.1 en 0.0 als settings.

    Dit is alles wat je gedaan hebt t.o.v. het eerste image? Ik vind dit een enorm verschil (positief!) en ik kan niet echt negatieve effecten van de bewerking ontdekken (door pixelpeeping).

    Ja, dit is alles, vandaar “lieve help”. Uren druk geweest en net dat laatste beetje helderheid er niet goed in weten te krijgen en hopla, 1 druk op de knop met ET en de frisse kleuren springen je tegemoet.

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top