SKYWATCHER EQ6-R PRO track nauwkeurigheid

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Sneyers
    Participant

Ik heb pas de EQ6-R gekocht en vraag me af hoe nauwkeurig deze montering kan tracken zonder autoguider. Tot nu toe slaag ik er niet in om met een Newton 1480 mm (16cm spiegel) langer dan 20 seconden te belichten zonder dat de sterren uitlopen. Ik heb nog geen PEC-training geprobeerd.  Ik woon te Brecht (België) en als timezone geef ik +00:48 in (ik zit in tijdzone 1 maar als ik 1 ingeef dan krijg ik een andere uur voor de poolster dan wat Poolfinder aangeeft. Met +00:48 komt het wel overeen en via een kaart met de tijdzones kwam ik op dit meer gedetailleerd cijfer.

Het go to systeem werkt voor sterren, maar als ik de maan vraag, dan stuurt hij de telescoop meer dan 10 graden verkeerd. Wat daar de reden van is weet ik niet. (‘Daylight saving’ geef ik NO in gezien we nog in het winteruur zitten)

Wat is nu de nauwkeurigheid dat ik mag verwachten van deze montering ? Bedankt voor alle hulpvaardige uitleg.

KeesScherer
    Participant

De EQ6-R zal rond de 6 boogseconden periodieke fout hebben (bij 479 seconden worm cyclus), om dit te vertalen naar de effecten op de telescoop/camera combinatie hebben we de brandpuntafstand van de telescoop nodig (1480 mm) en de pixelgrootte in mu van de camera (niet door jou opgegeven). Met deze gegevens kunnen we de afbeeldingsmaatstaf uitrekenen via de formule : (206.3 * camerapixelmaat) / brandpuntsafstand = Afbeeldingsmaatstaf. Zie ook dit artikel.  Stel dat de gebruikte camera 6 mu pixels heeft dan is de afbeeldingsmaatstaf 206.3*6/1480=0.83 boogseconden. Dat houdt dus in dat sterbeelden een streepje worden van 7 pixels lang bij een belichtingstijd van 479 seconden. En dat is bij perfecte pooluitlijning.

Sneyers
    Participant

Dank u Kees voor deze uiteenzetting. Ik fotografeer meestal met een Nikon D5100 16,9 MP, hoeveel micron de
    pixels zijn, staat niet in de handleiding. maar ik Google en vind pixelpitch 4,77 micron. Is dat voldoende om die
    theoretische berekening te maken ?
    In de handleiding van de Skywatcher spreekt men ook van “current local time” en “local sidereal time” . Wat bedoelt men
    daar mee ? Als de Skywatcher initialiseert dan vraagt hij timezone: ik vul dan +00:48 in omdat mijn locatie (Brecht België)
    gelegen in tijdzone +1 ligt en ik dit heb opgemeten van een kaart met de tijdzones.

KeesScherer
    Participant

Met 4.77 mu pixels is je afbeeldingsmaatstaf 0.66 boogseconden per pixel. Daarmee zal je toch echt autoguiding moeten gaan toepassen, daar ontkom je alleen aan wanneer je een extreem goede montering gebruikt zoals die van 10 Micron (denk aan 8000-13000 euro).

Vergeet de “local sidereal time”, zo te zien ben je daardoor in de war geraakt (Die tijd heeft te maken met de exacte lokatie op aarde) Gebruik de Current local time met +01:00 als tijdzone en daylight saving time=no.

Wat heel handig en nauwkeurig is; gebruik een GPS van Skywatcher die in de Synscan geplugd wordt, het met de hand invoeren van de tijd kan maar tot 1 seconde nauwkeurig en dat is een afwijking van 15 boogseconden in Ra. De GPS maakt alles stukker naukeuriger.

Verder is de uitlijnprocedure voor mijn Skywatcher montering met Synscan handset dan: Grof uitlijnen via poolkijker, 3-ster uitlijning, pooluitlijning met de synscan, weer 3-ster uitlijning en dan de fout die nog over is beoordelen. (Mel en Maz binnen een paar boogminuten is ok, anders weer pool uit lijnen enzovoort)

• This reply was modified 8 months ago by  KeesScherer.

Sneyers
    Participant

Beste Kees, voor mij is de goto-functie heel handig, maar moet niet absoluut haarjuist zijn. Als ik het object in mijn zoeker vindt, ben ik tevreden. Ik centreer het wel manueel. Bij de initialisatie van de Skywatcher, krijg ik enkel een zelfde uitkomst als dat “Polarfinder” me geeft, indien ik als tijdzone 00:48 ingeef. Als ik +1 ingeef dan krijg ik een andere instelling voor de pool dan die van Polarfinder.

Ik ga alleszins de poolinstelling ook verfijnen met de extra “polar alignment without polarscope”.
    Ook de PEC-training ga ik proberen. Als ik tot 2 minuten zou kunnen belichten, dan ben ik tevreden. Maar er zijn nog heel wat problemen op te lossen.

Met veel doorzettingsvermogen bereikte de slak de ark.

KeesScherer
    Participant

Als ik tot 2 minuten zou kunnen belichten, dan ben ik tevreden.

De essentie van mijn antwoorden is nu juist dat je die 2 minuten niet gaat halen zonder autoguiding………

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)

You need to log in or to reply to this topic.