Sluiernevel 17-8-2017

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

van Overzee
    Participant

Gisterenavond 17-8ย  heb ik toch maar de zaak opgesteld, de 200 mm telelens op de CGEM.

Eerst leek het tegen alle voorspellingen in helder te worden. Uiteindelijk heb ik maar 8 opnames van 2 minuten ISOn 800 met LPF filter kunnen maken tussen de bewolking door. Heb een hoop opnames moeten weggooien omdat ik de 2 minuten niet kon halen.

Tot dat het om ca 1,00u totaal dicht trok.

Natuurlijk is de integratietijd veel te kort, maar ja het is te minste iets met al dat bagger weer.

Zucht!! Wanneer zou het nu toch eens helder worden.

Als het helder wordt ga ik dit object zeker langer opnemen

Verwerkt met APP en DPP.

• 4 people like this.

Defesche
    Participant

Heb je de zaak toch niet helemaal voor niets buiten gezet. Staat er toch maar op. En ja, het is al (te) lang hommeles met het weer alhier. Ik zet pas mijn spullen weer buiten als de kans op enigszins helder weer zo groot mogelijk is. Als je geen vaste opstelling hebt en je moet een zwaar geval buiten zetten met uitrichten etc…. enfin. Gelukkig degenen met een dak boven hun scope ๐Ÿ™‚

In wat voor een omgeving moet jij je behelpen, ik zie toch een grote hoeveelheid aan sterren.

• 1 person likes this.

Theunissen
    Keymaster

In wat voor een omgeving moet jij je behelpen, ik zie toch een grote hoeveelheid aan sterren.

http://www.starry-night.nl/members/hansvanoverzee/profile/

Groenewold
    Participant

Toch zeer geslaagd Hans voor zo weinig aan opnames. Niet te hard bewerkt ook, best leuk om zo even mee te pakken.
    Ik heb hetzelfde wat betreft het weer, ik doe nog 1 grotere uitgave (coma corrector) en dan was dat het voorlopig. In de tussentijd ga ik dan aan de slag met een astro-box/huisje en wordt dat meer de hobby.

• 1 person likes this.

van Overzee
    Participant

Inderdaad Vincent. Zelf heb ik nog een flat panel op mijn lijstje staan, hierna ga ik de situatie maar even aanzien. Een soort vaste opstelling lijkt me ook een goed idee, vaak wordt het toch nog later helder ‘s nachts.

Iets van een uitneembare kist lijkt me wel wat, de directie moet er natuurlijk wel mee instemmen!

Ga hier wel over nadenken.

van Overzee
    Participant

Bedankt Ed.

De situatie waar ik woon (Haarlem-Noord) is verre van ideaal. In het noorden ligt Tata Steel, in het oosten Schiphol en in het zuiden het centrum van Haarlem. De melkweg is hier gewoon nooit te zien. Als je een opname maakt hoger dan 60 gr boven de horizon en een “light pollution filter” toepast gaat het toch nog wel redelijk. Met het programma van Mabula kan je met de tools de zaak toch nog behoorlijk verbeteren. Dat programma werkt werkelijk fantastisch!

Groenewold
    Participant

De directie hier vindt het prima, aangezien ze merkt dat dit is waar ik helemaal enthousiast van wordt en dat komt niet zo gek vaak meer voor op mijn leeftijd. Vindt ze leuk te zien. ๐Ÿ™‚
    Precies, die grote box die ik wil maken wil ik een eigen weerstation geven, met detectie van wolken en dan een automatische sequence af laten spelen mocht er ergens een gaatje vallen. Nadeel is.. dat wordt wel heel erg automatisch allemaal, ik maak er dan steeds minder echt live van mee, maar alhier is ieder gaatje meepakken nog de enige mogelijkheid tot wat data.

van Overzee
    Participant

Ach ja je hebt helemaal gelijk. misschien wat te sterk gesteld. Uit eindelijk was zij het die me er toe overgehaald heeft om mijn nieuwe teleskoop te kopen.

Trouwens jou optie klinkt erg interessant. Steeds neem ik waar uit het zolderraam, dat het vaak later in de nacht helder wordt.

Een oplossing zo als jij wilt zou een goede uitkomst zijn

Theunissen
    Keymaster

op mijn leeftijd.

Op jouw leeftijd ๐Ÿ™‚ …

• 1 person likes this.

Defesche
    Participant

ik moet alles in mijn achtertuintje installeren waarbij ik niet bang hoef te zijn om in het donker ergens over te struikelen; de buren hebben overal voldoende verlichting in de tuin ๐Ÿ™

De buitenwijk waar ik woon is slechts 3km verwijderd van het centrum van Maastricht en de straatlantaarns hier doen ook al hun best om mijn opnamen te verzieken alsmede de steeds hoger wordende bomen in de achtertuintjes. Toch ben ik niet al te ontevreden want met app / pi en een lp-filter (zolang alles niet overschakelt naar ledverlichting) is toch nog รญets zinnigs te behalen. Ik kan van hieruit ook naar de Botrange in de Ardennen rijden, op plm 40min rijden, en zit dan op 600mtr hoogte. De melkweg is daar zeer goed zichtbaar, alleen moet je daar niet ‘s nachts in je eentje gaan staan. Zucht… ik houd het maar op mijn achtertuintje en neem genoegen met minder. Ook gezien mijn, bijna AOW- leeftijd en gewrichtsklachten. Als er eindelijk eens wat betere weersomstandigheden zijn hoop ik toch nog eens wat nieuws op te kunnen nemen. Hoofdzaak is dat je een hobby hebt en er zelf genoegen in hebt.

• 2 people like this.

Groenewold
    Participant

@ed-defesche Ik heb wat dat betreft nog een beetje geluk hier, mijn tuintje zit verscholen achter het huis van lantaarnpalen verwijdert en de buren met hun achtertuin aan de overkant houden weliswaar van licht, maar het meeste gaat gelukkig nog steeds uit in de nacht. De wijk hier ligt naar het Noorden en Oosten gezien nog redelijk donker, er zijn geen enorme steden die kant op. Het Zuiden is helaas richting Maarssen centrum en Utrecht, dus die kant is minder. Maar het valt me allemaal best mee als ik mijn spaarzame resultaten soms zie, ik ga expres niet naar donkere gebieden omdat ik dan pas echt zie hoe slecht het hier is en dat zal de hobby thuis denk ik wel schaden. Ik zie het meer als een uitdaging er toch nog iets moois van te maken.
    We zitten hier stiekem te denken aan een sabbatical van een jaartje naar Nieuw-Zeeland, mijn vrouw kan daar makkelijk als huisarts in de rimboe beginnen. Of dat ook echt gaat gebeuren is nog een enorme vraag, maar het zou weleens een hele mooie donkere plek kunnen worden..

Zo, we kunnen niet meer off-topic gaan he!? ๐Ÿ™‚

• 2 people like this.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)

You need to log in or to reply to this topic.