Sluiernevel

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Sluiernevel

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author
    Posts
  • #22087
    van Overzee
    Participant

    Nog een laatste foto van de Sluiernevel gemaakt op 1 augustus.

    De locatie was wederom Saint-Sever-Calvados in Normandie.

    Voorlopig geen Dark Skies meer.

    Wachten op eind oktober Wateren en november East Linton Schotland.

    Toch denk ik, dat ik het van de week weer ga proberen, de maan gaat weer later onder.

    De SQM bedroeg die avond ca 21,2. Er was die avond veel vochtigheid in de lucht.

    De dauwlinten had ik niet bij me, zodat de helft van de Lights zijn mislukt.

    Totaal maar 4 x 10 min ISO 800 zonder filters

    Gestapeld in APP en bewerkt in APP en DPP van Canon met Darks en Bias.

    Set up:

    –              Canon EF 70-200 mm f/4L USM

    –              Montering CGEM

    –              ZWO volgkijker 60 mm F4,6

    –              Lacerta MGEN V2 autoguider

    –              Canon 600D (mod)

    #22100
    InFINNityDeck
    Participant

    Hans, het is een lastige nevel om duidelijk in kaart te brengen, vooral vanwege de overvloed van sterren er omheen. Nu zag ik laatst dat je met StarNet++, een plugin voor PI, de sterren er uit kan filteren. Een voorbeeld staat op de download-site van StarNet++. Persoonlijk hou ik er niet van, mij veel te ‘bloot’ (de sterren horen er nu eenmaal bij), maar wellicht voor dit soort zwakke objecten een manier om ze wat meer naar voren te halen, al zou ik persoonlijk de sterren niet helemaal er uit filteren. Ik heb geen idee of dat met de plugin kan overigens (dus alleen deels verminderen), dat is niet geheel duidelijk, maar in PSP kon ik wel simpelweg met het combineren van twee lagen (één met en één zonder sterren) de intensiteit van de sterren wat terugdringen (ik heb de voorbeelden van de site hiervoor gebruikt). De bovenste laag is daarbij het origineel en de onderste de met StarNet++ ‘uitgeklede’ versie. De bovenste heb ik vervolgens een transparantie van 40% gegeven (100% is niet transparant).

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top