SNR G65.3+5.7 een vrij onbekende supernova restant in Cygnus

Activity Forums Astrofotografie Deepsky SNR G65.3+5.7 een vrij onbekende supernova restant in Cygnus

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #19661
    van der Hoeven
    Participant

    Werk in uitvoering  De afgelopen nachten heb ik ha en oiii data van sh2- 91 in cygnus geschoten. Dit is een deel van een supernova-overblijfsel, gelijk in grootte aan de veel beroemdere sluiernevel in cygnus. Het is een vrij zwak object dat diepe belichtingen nodig heeft om de details zichtbaar te maken. Het eerste resultaat (het detail beeld) ziet er zeer veelbelovend uit. Deze bestaat uit 13 ha en 13 oiii beelden van 20 minuten per stuk.

    Toen ik het eerste deel had gemaakt ontdekte ik de veel grotere structuur en gisteravond maakte ik een test in oiii om te zien of ik de filamenten zou kunnen vangen. In het overzicht is het resultaat te zien van die eerste (bestaande uit enkele afbeeldingen) mozaïek poging bestaande uit 9 afzonderlijke afbeeldingen.

    Ik ontdekte dat mijn keuze van het gezichtsveld van het eerste beeld niet erg handig was voor het totale overzicht, omdat het precies aan de rand van de nevel zat, dus besloot ik om een betere plaatsing van de beelden te maken. Dit zal een lange termijn project zijn, omdat ik ongeveer 2 nachten per frame nodig heb (ha en oiii), dus ik heb ongeveer 18 nachten nodig. Maar ik ben er zeker van dat ik deze ga maken, omdat ik dit object echt leuk vind. Dus laten we hopen op een heldere vakantieperiode

    Telescoop: tmb92
    Camera: qsi583ws
    Filters: Astrodon OIII (3nm) and Ha (5nm)
    Belichting per frame: 1200 s (20 minuten)

    #19665
    Theunissen
    Participant

    Mooi project en leuk om te volgen. Vanuit de achtertuin of de Eifel geschoten?

    #19668
    KeesScherer
    Participant

    Fraai resultaat alvast. In 2016 heb ik met veel moeite iets kunnen maken van sh2-91 met de canon 6Da in HaRGB maar dit is bij uitstek een smalband object.

    #19669
    van der Hoeven
    Participant

    Ik schiet nu vanuit de achtertuin, maar ga in de vakantie naar de Eifel. Kijken hoe ver ik deze vakantie ga komen…

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top