Sombrero galaxy M104, 22 januari 2017

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Frank_Teunissen
    Participant

Esprit ED150-F7.0-60Da-T=60min

Op een afstand van ca. 31 miljoen lichtjaar staat dit sterrenstelsel in het sterrenbeeld Maagd en maakt deel uit van de Virgo-cluster. De diameter wordt geschat op 130.000 lichtjaar. Het stelsel beweegt met een snelheid van 1100km per seconde van ons af. De enorme halo en duidelijke stofband maakt dit stelsel wel bijzonder.

Thanks for watching.

SetUp : Esprit ED150 + flattener f/7.0 op EQ8 montering
    Camera : Ca60Da Iso: 1600
    Pixelscale : 0.84 arcsec/pix.
    Filter : IDAS-LPS2
    LRGB : t= 180s*20 / Ttot=1h, (25*dark-, 30*bias-, geen flat-frames)
    Capturing : BackYard EOS
    Guiding : 80mm/f4.1, ASI120MC-s + PHD2
    Proces : PixInsight, LR4, PS6
    Seeing/transp : P8AII-T6

• 2 people like this.

Theunissen
    Keymaster

Het stelsel staat er goed op. Even uit interesse Frank, welke bewerking(en) doe jij in LightRoom?

KeesScherer
    Participant

Op welk gedeelte van de nacht heb je de opnamen gemaakt Frank? Op 22 januari moet je haast wachten tot 04:00 uur voor de beste postitie. Edit: herstel, de maan kwam om 03:00 op, maar dan staat M104 vanuit NL nog best laag

(Ik heb gewacht met reageren tot Marc de post naar het forumgedeelte had verplaatst)

Frank_Teunissen
    Participant

Hallo Marc, na zo’n beetje de hele tutorial van de PI-gids te hebben toegepast, importeer de opname in lightroom als tif-file. Hier controleer ik of de kleurbalans goed is (meestal wel ok) en of ik nog wat herstellen aan de achtergrond. Daar gaat het enkel om fine-tuning. Dit geld soms ook voor de ruis. Dit beeld zet ik om in een jpg. voor slotcompositie in PS met annotatie(s). Wat mij ook opvalt is het enorme verschil van weergave van je beeld op verschillende typen monitoren: laptop, desktop monitor etc. MvG

Frank_Teunissen
    Participant

Hallo Kees, dank voor je reply. De eerste opname van M104 is gestart om ca.3:21 MET bij een alt. van 22° en de laatste om 4:30 MET. De invloed van de Maan is al zichtbaar in het vervolg van de reeks. MvG

• 1 person likes this.

van Overzee
    Participant

Een prachtige foto!!

KeesScherer
    Participant

Hallo Kees, dank voor je reply. De eerste opname van M104 is gestart om ca.3:21 MET bij een alt. van 22° en de laatste om 4:30 MET. De invloed van de Maan is al zichtbaar in het vervolg van de reeks. MvG

Mooi, dan heb je optimaal gebruik gemaakt van het venster en een goed resultaat met zo’n lage stand aan de hemel!

• 1 person likes this.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)

You need to log in or to reply to this topic.