Soul nevel – vraagje over donkere startrails

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Soul nevel – vraagje over donkere startrails

Tagged: ,

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #17362
    Beetsma
    Participant

    Hallo allemaal,

    Ik heb de soulnevel op de gevoelige plaat vastgelegd, 28 x 600s met de qhy23 en een 3nm astrodon ha filter. 102mm f/7 refractor met de nieuwe 0.79 4 element TS reducer waar ik heel tevreden over ben – moet nog wel een millimetertje spacing bij.

    Maar het valt me op dat de meest heldere sterren een soort donker spoor aan de rechterzijde vertonen. Heeft iemand een idee wat dat is?

    Zie bijlage, het is een foto op volledige 9mp resolutie.

    Thanks!

    #17366
    Theunissen
    Participant

    Als je het niet zelf gezien had :-) , inderdaad. Allereerst, fraai resultaat. Bij vergroting zijn de “sporen” inderdaad zichtbaar.

    Ik neig als oorzaak naar veldrotatie in relatie tot integratie? Met welke parameters heb je geïntegreerd (en met welk rejection algoritme?). Welke software gebruik je? APP en/of PI?

    #17367
    Beetsma
    Participant

    Ha, hr Theunissen, dankjewel voor je reactie! Veldrotatie – daar had ik zelf absoluut niet aan gedacht. Het zou kunnen want ik gebruik niet bepaald een polemaster, ik doe het op het oog en niet vreselijk nauwkeurig.

    De foto’s zijn 28x lights en 101x bias, en zijn gestackt met DSS. Als algoritme heb ik sigma clipping en auto adaptive weighted average gebruikt.

    En natuurlijk moet ik de vraag gaan beantwoorden of de artefacten ook op de individuele subs zichtbaar zijn. Ik zal daar vanavond nog eens kritisch naar kijken.

    Edit: nu gedaan – ik kan ze op de losse subs eigenlijk niet terugvinden. Ik krijg dezelfde strepen te zien als ik de boel in pixinsight stack met windsorized sigma clipping.

    #17433
    Beetsma
    Participant

    Hoi Theunissen, ik kom er nog even op terug. Ik heb de startrails inmiddels ook kunnen vaststellen op de individuele opnames – ze zijn absoluut niet makkelijk te zien maar op een 600s sub met het O3 filter zag ik ze staan, zie hieronder. De lijnen lopen altijd horizontaal en altijd naar dezelfde kant, naar ‘rechts’. Iemand een idee?

    #17442
    Beetsma
    Participant

    Hier nog een plaatje van het fenomeen op een gestackte foto. Ik zie dat het op de eerste noncropped foto wel erg lastig te zien is als je niet kunt inzoomen.

    Edit: op astroforum.nl kreeg ik de oplossing: het is een bekend beschreven probleem met gekoelde camera’s van QHY en kan te maken hebben met high readout speeds (ik gebruik die dacht ik nooit) en met iets dat ‘clamp’ heet.

    http://www.qhyccd.com/FAQGeneric.html

    Problem solved dus, voorlopig.

    #17460
    Theunissen
    Participant

    Dank voor de terugkoppeling, ik had er nog nooit van gehoord.

    #17729
    Beetsma
    Participant

    En nog even een follow up. De camera QHY23 kan niet lager dan ‘normal readout speed’ (er is geen low), en de setting Clamp stond al goed. Desalniettemin dus deze trails. Opnieuw contact gehad met QHY, en dit is wat ze zeiden:

    Do you have the oscilloscope?please refer to the attach file,whether you can do it by yourself

    Ik heb de instructie-pdf die ze stuurden ge-attached. Je kunt de camera openschroeven, en met een bepaalde stelschroef een voltage fixen. Mijn maat is elektrotechnisch ingenieur dus die spullen hebben we wel binnen handbereik. Ik koppel wel weer terug als we ernaar gekeken hebben maar dit is dus een stapje dieper. Vermoedelijk moet je de camera opsturen als je dit zelf niet kunt.

    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top