StarMask perikelen

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken StarMask perikelen

Tagged: 

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #16393
    Defesche
    Participant

    Ik krijg het maken van een goed sterrenmasker maar niet voor elkaar. In bijlage is duidelijk te zien dat het midden van de sterren witter zijn (minder gemaskerd) en naar buiten toe roder (meer gemaskerd). Dit leidt natuurlijk bij het inzetten van dat masker tot problemen bij bewerkingen, zoals gaten in de sterren etc. Wie weet raad ?

    #16394
    KeesScherer
    Participant

    Die instelmogelijkheden zijn er niet voor niets, ik zie dat je in de screenprint de standaardwaarden gebruikt. Ik zou de instellingen testen met een kleine preview of uitsnede om de juiste waarden voor deze afbeelding te vinden. Zelf gebruik ik meestal het “Range mask” waarmee je snel een prima masker kan maken. Het overigens precies de bedoeling van een sterrenmasker om een verloop te hebben van helder naar zwak, dat is het sterprofiel ook. Het gaat om het vinden van het masker dat voor de bewerking goed werkt.

    #16396
    Defesche
    Participant

    Ik heb verschillende instellingen ook gebruikt, maar zag toch dat overal in het midden van de helderste sterren de kleur wit bleef. Bij een masker is dat toch not-protected? Ik wilde graag een masker hebben in de lineaire fase om deconvolutie toe te passen alvorens ruisvermindering met multiscalelineartransform toe te passen. Je kunt ook op zoveel manieren maskers maken…. Wil dit graag beter beheersen want dit is denk ik een van de belangrijkste hulpstukken bij beeldverwerking denk ik.

    #16399
    KeesScherer
    Participant

    Meet eens de helderheid van de pixels in het midden van zo’n heldere ster dan zal je zien dat daar voor zowel R, G als B de maximale waarde aangegeven wordt. En dat houdt in dat het midden van die ster de kleur wit zal hebben. De oorzaak is dat daar de ster overbelicht is. Een andere, meer visuele weergave krijg je met een 3D plot zoals weergegeven in bijgaand voorbeeld van de ster Gamma cas. Hier is duidelijk de afplatting van de top te zien en dus is dat hele gebied overbelicht. (Je maakt de 3 D plot door een preview van een gebied te maken en daar het 3D script op te laten lopen) De oplossing is korter belichten of lagere iso instellen. Maar echt heldere sterren zullen al overbelichten bij tijden van een paar seconden.

    #16400
    Defesche
    Participant

    Kees, bedankt voor je verhelderende antwoord op deze kwestie :-)

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top