Starten met astrofotografie

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #19583

    Kievits
    Participant
    posts: 15

    Een nieuw topic, als dat mag, voor een eerste stap op het gebied van astrofotografie.

    Ik ben op het gebied van fotografie een absolute beginner, heb al het nodige hier op het forum gelezen maar wil na de zomer (als de hemel weer wat eerder donker wordt en het vocht wat meer uit de lucht raakt) toch echt eens gaan starten met wat simpele opnames.
    Mijn vragen zijn wellicht simpel, maar voor mij belangrijk. Ik ben nog niet op het punt om allerlei dure spulletjes aan te schaffen, dus voor de duidelijkheid even mijn middelen op een rijtje:
    – EQ5 Pro montering met GoTo (erg tevreden over, doet het prima!)
    – Skywatcher 200PDS + 24mm 2″ oculair (doet het ook op de EQ5 Pro prima, is goed gebalanceerd en kan de D60 er nog wel bij hebben)
    – Skywatcher MAK150 + 9 & 20mm 1.25″ oculairs
    – T2 ring voor MAK150
    – Nikon D60 (10Megapixel DSLR)
    – MacBook Pro, serial interface voor evt. koppeling op Stellarium

    Waar gaat het mij nu om? Met bovenstaande spulletjes kom ik vast een eind. Ik wil nog wel een T2-ring voor op de 200PDS kopen, per slot van rekening is het een photo-newton buis dus daar moet ik wel wat mee kunnen!
    Dus nog geen volgkijkers met cameras, dure software of dergelijke. Is dat überhaupt realistisch?
    Graag zou ik de 200PDS willen gebruiken met de Nikon D60 en beginnen met wat sterrenhopen en nevels. Gewoon om te kijken wat er voor nodig is om wat leuke plaatjes te schieten. Natuurlijk is een zwaardere montering, dikke gemodificeerde kamera, volgkijkers en camera’s, koelers, heaters en wat nog niet meer allemaal vele malen beter. Maar het moet met een F5 Newton op een best aardige montering toch wel een beetje kunnen, dacht ik zo. Zeker zonder te proberen de Hubble gelijk af te troeven 😉

    Ik zit echter nog met wat vragen, zoals: Moet ik de camera nu op een oculair plaatsen, of evt. een Barlow? Mijn gevoel zegt van niet, maar vandaar de vraag.
    Dan nog het focussen. Op gevoel, of proefplaatjes schieten, of een Bathinov masker op de 200PDS? Ik heb een zelfgemaakt masker op de MAK150, werkt ook wel maar het blijft lastig. Zeker omdat de D60 niet eenvoudig ‘live’ laat meekijken, hoewel dat met de ‘zij-uitgang’ op een Newton makkelijker zal gaan dan achter op een MAK. Dat was nek-brekend…
    Overigens, het uitlijnen van de montering op Polaris lukt me inmiddels met een minuut of 5 en naar mijn idee spot-on. Naar mijn idee is 3-5 minuten belichten daardoor best mogelijk, maar zoals aangegeven ben ik een absolute beginner op gebied van fotografie.

    En dan? Stel dat ik iets als de Orion Nevel wil schieten. Of M57. Of M3, of… Wat zijn de handigste ISO-instellingen, belichtingstijden, etc. en moet ik me gelijk al verdiepen in het stacken van foto’s? Zo ja, is daar dan wat eenvoudige starters-software voor te krijgen (al dan niet voor Mac, ik beschik ook over een Windows laptop)?

    Ik weet dat het lastig kan zijn, met allerlei middelen aan de slag kan gaan en heel ver kan gaan, maar ik ben al snel tevreden wat dit betreft. Het zou me al geweldig lijken wat aardige plaatjes te kunnen maken. Maar daarvoor zou ik graag de vragen beantwoord zien.
    Met alle plezier maak ik eenieder deelgenoot van de vorderingen, eerst de zomer eens gebruiken om verder te leren en als het weer bijtijds donker wordt wat gaan proberen….

    Alvast dank voor de hulp!

    Arjan

    • 1 person likes this.
    #19584

    Groenewold
    Moderator
    posts: 1135

    Allereerst… mag dat, vragen stellen. Daar ben ik nog steeds niet over uit en ik zal het meteen eens met de beheerder van deze site overleggen. 😉 Graag natuurlijk, daar zijn we voor! Leuk dat je een stap in de fotografie wilt zetten, bereidt je voor op de nodige frustratie, maar gezien je werk met het planetarium zal dat wel snor zitten. Zelf leef ik op van frustratie en wil dan juist het onderste uit de kan halen, dat zijn aspecten die heel welkom kunnen zijn in deze hobby.

    Fotograferen zonder guiding. Het kan, maar zo te zien werk je met telescopen die op zijn minst 1000 mm aan focale lengte hebben. Dat begint het begrip “widefield” al te onstijgen en dan ontkom je eigenlijk niet aan het guiden. Tenzij je zo’n peperdure montering hebt als Kees. Een Heq5 is niet dusdanig precies dat je daarmee lange opnamen kan maken zonder sterren die toch wat uitgerekt gaan worden. Kortere lukken wellicht nog wel, maar dan zal je denk ik moeten denken aan opnames van hooguit een minuut. Dit houdt dan in dat je vanzelf moet gaan kijken naar relatief heldere objecten.

    Dure software is niet perse nodig er zijn goede betaalbare pakketten te krijgen die best goed zijn. Maar wat is duur kan je je ook afvragen, afzettend tegen de hardware die je al hebt. Software in deze hobby is minstens net zo van belang en ik kan je vertellen dat Sequence Generator Pro zijn prijs dubbel en dwars waard is. Het maakt alles een stuk eenvoudiger (na het aanleren van de software natuurlijk).

    De camera kan je met een koppelstukje direct in de focuser plaatsen. Koppelstukjes zijn (relatief) belachelijk duur in de hobby vind ik, maar je ontkomt er niet echt aan. Met een Newton zou ik dan overigens ook meteen aan een correctie-stuk denken, de zogenaamde coma-corrector. Zonder kan je prima beginnen hoor, maar je zal last hebben van flinke vervorming rondom het beeld in de sterren. Dit komt door het gebruik van een spiegel. Zo’n correct fungeert dan ook meteen als het koppelstuk. Ook die zijn er in allerhande prijsklassen, maar probeer niet mijn fout te maken.. meteen vanalles kopen en dan wel goed maar niet te duur. Uiteindelijk wilde ik beter spul en heb in feite 2x voor vanalles betaald. Als je begint met een duur, maar wel meteen goed stuk dan bespaar je je in feite geld (zo leg ik het altijd uit aan mijn vrouw).

    Focussen, zeker doen met zo’n masker. Ik heb inmiddels een auto-focusser, heerlijk, maar zo niet dan is zo’n masker een must. Een beetje met live-view inschatten e.d. werkt niet precies genoeg en er is niks vervelender dan een hele sessie net niet scherp hebben. Een connectie van de apparatuur met een computer is dan ook erg prettig, om dan uitvergroot het beeld te zien en precies te kunnen afstellen. Sowieso is computer besturing heerlijk.

    Jep, duik meteen in het aanleren van een stacking programma (gebruik data welke volgens mij ook hier ergens is te downloaden om te oefenen). Ook daar is betaalde software erg goed in en ik zou APP aanraden, is eenvoudiger aan te leren dan PixInsight en ook iets betaalbaarder. Ook dat stukje is net zo belangrijk als je hardware, al die moeite doe je in feite voor de data die in de software gaat. Ik zie vaak mensen stuntelen met oude, maar gratis, software om dan toch met suboptimale resultaten te komen. Niks mis mee mits je daar tevreden mee bent overigens, maar als je meteen de juiste tools aanleert heb je daar zoveel sneller en meer profijt van op den duur.

    En wat is dan de beste ISO, et voila; http://dslr-astrophotography.com/iso-dslr-astrophotography/
    Belichtingstijden hangen een beetje af van het object en diens helderheid. In het algemeen zou ik in Nederland veel kortere opnames maken ivm lichtvervuiling en die stacken, 5-10 min hooguit per opname meestal voor gewone RGB. Wanneer je naar een echte dark-site gaat in Frankrijk of Namibie, dan kan je beter minder maar zeer lange opnames maken. Zelfde geldt voor het gebruik van speciale narrow-band filters hier in NL.

    • 1 person likes this.
    #19586

    KeesScherer
    Participant
    posts: 1321

    Wat Vincent zegt, en als aanvullingen: Voor SN leden zijn complete oefen stacks hier beschikbaar (Kies submenu “voorbeeldmateriaal”).  Ik raad normaal gesproken aan om te starten met een 70mm of 80 mm triplet APO. Van zo’n kleine telescoop heb je je hele leven plezier, met de brandpuntsafstand van 400-500mm heb je een prachtig beeldveld, geen gedoe met collimeren, goed scherp te stellen en wanneer je later een grotere telescoop erbij neemt (Of je krijgt rugproblemen om maar eens wat te noemen) is de kleine APO nog steeds heerlijk licht/transportabel.

    Starten met DSLR is een goed plan, als tip: in het begin na het maken van een stack omzetten in zwart-wit/grijstinten en dan verder bewerken. Kleur is veel moeilijker, dat kan later ook nog.

    De beste tip die ik in dit stadium kan geven: Koop “The Astrophotography Manual”. Een zeer inzichtelijk boek dat zorgt dat je de juiste keuzes kan maken bij aanschaf van apparatuur en software.

    • 1 person likes this.
    #19587

    Kievits
    Participant
    posts: 15

    Super dank voor de snelle antwoorden. Meteen al nuttig en ik duik er zsm. in (zit nu nog op een berg in Zwitserland, van de week nog naar Cern dus drukdrukdruk 🙂 )

    Ik ga het gewoon proberen, eerst even een adapter erop zien te knutselen voor de Nikon, denk inderdaad gelijk maar een coma-corrector en dan zoal je zegt Vincent: Aan de slag ermee en we zien wel qua frustratie.
    Zodra ik iets van waarde heb geschoten, post ik het wel!

    • 1 person likes this.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)

You need to log in or to reply to this topic.