Supernova SN2017EAW in NGC6946

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

KeesScherer
    Participant

De Fireworks Galaxy doet zijn naam eer aan met deze 4 dagen geleden ontdekte supernova. De Type II Supernova (van 22 miljoen jaar geleden) gaat deze week zijn maximale helderheid bereiken. Opname: 9×600 seconden Hutech IDAS LP2 filter op QHY16200/ Esprit 100 f5.5. 17 Mei 2017. Het lokatiekaartje komt van de AAVSO website. Aankomende nacht weer een poging.

• 3 people like this.

Groenewold
    Participant

Supergaaf, dat zijn van die momenten dat je echt liever in Portugal zou willen zitten. 😉

• 1 person likes this.

Theunissen
    Keymaster

En een setup die zoem…zoem naar het object gaat, dank voor het delen.

KeesScherer
    Participant

En een setup die zoem…zoem naar het object gaat, dank voor het delen.

Toch ging het niet helemaal lekker, ik wilde voor het eerst het mount model synchroniseren omdat de richtnauwkeurigheid in dec van 10 naar 100 boogseconden was verlopen. Eeh, dat model was gemaakt met de live view van de Canon 6D en nu moest ik een 1-ster sync uitvoeren met de liveview van de QHY16200 en dat werkt toch weer anders. Ook was mijn uitvoering niet correct en had ik wel een prima richtnauwkeurigheid, maar geen goed werkend model meer bleek vanmorgen. (De sterren zijn niet goed rond). daarnaast een autofocus hickup en de cloudwatcher had alarm geslagen vanwege een wolk dus vanmorgen was ik nog niet blij. Nu eerst weer de sync procedure goed nagelezen en vanavond een nieuwe kans.

Groenewold
    Participant

Ik zou die cloudwatcher ook best willen hebben, maar vind het feit dat deze alles bij het minste wolkje afsluit wel een nadeel.

KeesScherer
    Participant

Ik zou die cloudwatcher ook best willen hebben, maar vind het feit dat deze alles bij het minste wolkje afsluit wel een nadeel.

Dat heb je zelf in de hand, voor wolken heb je “cloudy” en “overcast” als shutdown optie, hij stond nu op “overcast”. Maar je kan ook “overcast” als alarm uitzetten en dan heb je nog “wet” en “rain”.

• 1 person likes this.

Groenewold
    Participant

Ahh kijk aan, veel beter. Dan zou ik de wolken-optie uitzetten denk ik, meer omdat het wellicht net aan snel genoeg weer helder is en PHD de guidestar nog net niet kwijt is… dan kan de boel nog door. Maar toch een interessant ding dus. 🙂

KeesScherer
    Participant

Deze opname van Supernova SN2017EAW in NGC6946 is beter gelukt, 30x 300sec luminance bin 1×1 op -20C, 30 darks, 25 flats. De compositie werkt mooi samen met open sterrenhoop NGC6939. Opname van vanmorgen (19 mei 2017), 00:00 uur tot 03:00 uur.

• 4 people like this.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)

You need to log in or to reply to this topic.