Supernova SN2018gj in NGC6217

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

KeesScherer
    Participant

4 dagen geleden ontdekt en vanmorgen tussen 04:45 en 05:56 UTC 17×300 sec gemaakt met Esprit 100/ QHY16200 CCD @-20 met IDAS-LP2 filter. Noord is boven. NGC6217 in het sterrenstelsel Kleine Beer is op 67 Miljoen lichtjaar afstand.

Flickr Link

• 5 people like this.

Groenewold
    Participant

Say what? Hoe kan het dat zoiets nu pas ontdekt is (heel cool overigens om dat zelf meteen op de plaat te kunnen zetten)?

edit: sorry my bad, ik dacht dat je het stelseltje bedoelde en ik keek niet goed naar de titel. duuuuhhhhh

Frank_Teunissen
    Participant

Mooi opgepikt Kees! Je bent wel een geluksvogel! Hier blijft het onveranderd k.weer. Dus het zal er voorlopig niet inzitten om wat op de plaat te zetten. Helaas, het is niet anders.

• 1 person likes this.

Frank_Teunissen
    Participant

Hoe is het trouwens afgelopen met je vetvlek op je ccd?

KeesScherer
    Participant

Hoe is het trouwens afgelopen met je vetvlek op je ccd?

De vet vlek is uitgesmeerd tot een met flats beheersbare smeer. Inmiddels heb ik 2 nieuwe CCD reinigingsvloeistoffen binnen en wacht even af totdat er een paar dagen met regen zijn en de series opnamen klaar zijn die ik met deze set flats maak. Dan komt schoonmaakaktie 2.

Bus
    Participant

“Inmiddels heb ik 2 nieuwe CCD reinigingsvloeistoffen binnen en wacht even af totdat er een paar dagen met regen zijn” ๐Ÿ™‚ ๐Ÿ™‚

En dat is nu precies het verschil met ons waarnemers en astrofotografen in Nederland…..Wij wachten juist tot het eens niet regent en er een paar opklaringen zijn ๐Ÿ˜‰

KeesScherer
    Participant

David Bishop van ASRAS (Astronomy Section Rochester Academy of Science, New York ) vroeg om opnamen van Supernovae naar hem op te sturen om op te nemen in de database voor Bright Supernova. Deze SN2018gj is alvast toegevoegd.

• 5 people like this.

KeesScherer
    Participant

Update, opname van “vanmorgen” 00:40-03:54 . (67 Miljoen lichtjaar…) De oogst is weer onderweg naar ASRAS (Astronomy Section Rochester Academy of Science, New York )

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)

You need to log in or to reply to this topic.