Taurus Moleculair Cloud 1, Barnard 22

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Taurus Moleculair Cloud 1, Barnard 22

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #18059
    KeesScherer
    Participant

    Een erg lastig “object”, deze verzameling moleculaire wolken die complexe organische moleculen bevatten waaronder Cyanopolyyine (HC3N tot HC9N). Centraal in Barnard 22 is de (niet blauwe!)  reflectienevel IC2087 te zien. Er is weinig informatie te vinden over dit gebied en weinig opnamen (Vrijwel alle opnamen op Astrobin zijn b.v. gemaakt uit dezelfde dataset van Deep Sky West) Er is gewoon heel veel data nodig om er iets van te maken en ik kwam uit op ruim 34 uur RGB gemaakt op:

    27 sept, 21,22,23,24,27,28 okt, 11,12,15,16,17,18,19,20,21 dec 2017 (72x 600 sec rood, 65 x 600 sec groen, 68x 600 sec blauw)

    De achtergrond heeft een vreemde bauwe gloed die kenmerkend schijnt te zijn voor dit gebied. De sterkleuren waren voor dit onderwerp voor mij van ondergeschikt belang….

    Esprit 100 f5.5/ QHY16200 CCD @-20C.

    #18060
    Groenewold
    Participant

    Grappig te zien dat veel objecten niet vaak de revue passeren vanwege de enorme integratie-tijden. Aan de ene kant heel logisch, maar als je in een donker en regelmatig helder gebied zit, zou je juist verwachten dat mensen de moeilijke zaken eruit gaan peuteren. Maar goed, dat maakt deze opname juist heel speciaal! Prachtige framing en leuk veel variatie in de wolk, kleur-ruis blijf je altijd wel een beetje houden met dit soort donkere gebieden, dat stoorde mij altijd met dit soort objecten maar er is behalve veel integratie niet al teveel aan te doen.

    #18062
    KeesScherer
    Participant

    Hier zie je 1 sub, daar valt niets mee te beginnen want wat kan je verwachten van onverlichte donkerbruine stofwolken? Ook na 10 uur data is het drama. De verwerking in PI heb ik na het stacken met APP een keer of 20 opnieuw gedaan voordat het ok was.

    #18063
    Theunissen
    Participant

    Knap werk en een erg interessant object. En ik zie aan de datums van de data terug dat de projecten inmiddels maanden data verzameling vergen.

    #18065
    KeesScherer
    Participant

    ik zie aan de datums van de data terug dat de projecten inmiddels maanden data verzameling vergen.

    Dank je Marc, maanden inderdaad want: Opname eis=30 graden<Hoogte<74 graden en Maan onder horizon. En compleet helder zonder sluierbewolking. En,….en inmiddels zijn de holadiejee 3 uur en klaar sessies niet meer voldoende. Ergens wel jammer maar wel steeds uitdagender.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top