Teken "Afsluitdijk" petitie!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author

KeesScherer
    Participant

Petitie tegen het lichtproject op de afsluitdijk:

https://afsluitdijkdonker.petities.nl/

Musquetier
    Participant

getekend…

Grootaerd
    Participant

De teller staat op 1138 nu om 10 uur maandagmorgen. Niet slecht voor een begin, maar het kan nog veel beter. Delen, blijven delen en promoten….

Theunissen
    Keymaster

Vooruit dan, ik geloof niet in de effectieve werking van petities (maar niet geschoten is … mis geschoten) en dit thema gaat ons allemaal aan.

https://petities.nl/petitions/behoud-de-duisternis-op-de-afsluitdijk/signatures/8684541?locale=en

KeesScherer
    Participant

En wanneer mensen met 32000 volgers op Twitter (Pritt / Geenstijl) al mee gaan doen kan het nog wat worden.

Theunissen
    Keymaster

Stemt dit hoopvol! Goed opgepakt door GS.

• 1 person likes this.

Grootaerd
    Participant

Norbert Schmidt laat het volgende weten : “Ik geef de Dark Sky Meter app voor iPhone GRATIS weg als je de petitie tekent (normaal 5 Euro). Teken en je krijgt van mij een promo code.  ”

Een extra reden om alsnog te tekenen én ook verder te delen. Deze actie is een eerste stap. Met vereende krachten volgt de hele maand oktober (althans dat is het plan) veel meer.

Grootaerd
    Participant

Ik heb geen idee wie van de 4000 ondertekenaars van de petitie bij de voorstelling van het project was.  Ik ben in elk geval heel gelukkig met Roosegaarde. Hij voorkomt veel erger. wie even wil lezen : https://www.deingenieur.nl/artikel/icoonproject-laat-afsluitdijk-oplichten

Het voordeel van deze petitie (mijn inziens): het wakkerde (toch voor even…) de interesse voor lichtvervuiling aan.

Groenewold
    Moderator

“de kritiek slaat nergens op” vind ik dan weer ietwat “in the face” van die mensen die er bang voor waren. Maar het valt inderdaad, zoals verwacht, reuze mee. Ben benieuwd of die 4000 mensen nu ook de boel breder willen trekken.

Grootaerd
    Participant

Van sommige mensen klonk de kritiek heel denigrerend. Ik las ook zaken zoals ‘lichtgek’ en nog veel erger. Men kon min of meer weten wat hij van plan was. Ik belde hem bvb op…zo moeilijk is dat nu ook weer niet.  Ik hoop erg vurig dat die 4000 mensen (en nog een veelvoud van dat) de boel veel breder willen trekken.

Theunissen
    Keymaster

De kritiek van astronomen en natuurliefhebbers afgelopen week dat Roosegaarde de donkerte zou verpesten slaat dus nergens op.

Let wel, door de auteur van het artikel geschreven, dit lijkt geen uitspraak van Roosegaard. Nu even over die 3M aan publieksgeld, ik ben erg benieuwd wat zijn marge is. Als ik eerlijk ben, is dit mijn grootste bezwaar.

En los van het feit dat petities redelijk zinloos zijn, de formulering en de doelstelling van de petitie rammelt, lees de tekst nog maar eens goed erop na (zoals ik eerder schreef op AF, jaja 🙂 ).

De titel van de petitie duidt op één plaats (de Afsluitdijk). Los van de toelichting in “Observe” die de scope wat breder maakt door de omschrijving “Dat de nacht aan het verdwijnen is uit ons land.” is de doelstelling (of verzoek (request) letterlijk): maatregelen om de Afsluitdijk donkerder te maken, i.p.v. lichter te maken, hiermee beperkt de scope zich per definitie tot de Afsluitdijk.

Harde onderbouwde cijfers die de mogelijke schade voor mens en milieu kwantificeren (met een sterke economische invalshoek)…dit is de manier…lobby en politiek draagvlak creëren (en top down, d.w.z. Rijksoverheid).

Resumerend, de afsluitdijk wordt in ieder geval niet donkerder.

Grootaerd
    Participant

Inderdaad door de auteur geschreven. Maar nogmaals : iedereen kon inschrijven om zelf eens te luisteren én vragen te stellen. Dus mijn vraag : waren er mensen aanwezig die we hier kennen? Ik weet in ieder geval dat Studio Roosegaarde een bondgenoot is in de strijd tegen lichthinder. De toekomst zal uitwijzen of ik gelijk heb of niet.

Maar goed; ik ben toch blij dat de petitie er was. Ik hoop vurig dat interesse voor lichthinder blijft. Al heb ik sterk mijn twijfels, dit wordt mijn ‘hardste’ schoolproject ooit vrees ik 🙂

KeesScherer
    Participant

Ik snap de ophef over de petitie niet zo, het was onduidelijk wat het project precies zou inhouden en de opstelster van de petitie maakte zich daar zorgen over: “De plannen zijn nog niet helemaal duidelijk, via deze petitie willen we de minister en dhr. Roosegaarde vragen de duisternis te respecteren.”

Grootaerd
    Participant

De ophef over de petitie kwam er door reacties van een aantal  mensen. Het gaat niet zozeer over de petitie op zich, dan wel over wat er van gemaakt werd achteraf.

Theunissen
    Keymaster

De plannen zijn nog niet helemaal duidelijk, via deze petitie willen we de minister en dhr. Roosegaarde vragen de duisternis te respecteren.”

Nee Kees, dat is de omschrijving.

Het verzoek (request) is duidelijk: “Dat maatregelen genomen worden om de Afsluitdijk donkerder, in plaats van lichter te maken”.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)

You need to log in or to reply to this topic.