Telescoop collimeren

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Musquetier
    Participant

Omdat ik onze spaarzame heldere nachten koester en ik net een nieuwe telescoop heb gescored (RC-10 / f8 / 2032 mm) en collega Nicolàs een stertest opstelling heeft gebouwd hebben we vandaag de telescoop maar eens aan een test onderworpen. Dit ging heel mooi met de door hem gebouwde opstelling met een grote 300mm newton telescoop en een in helderheid regelbare kunstster.

Zie het filmpje van de test (na afregeling van ong. 45 minuten) via https://youtu.be/lQZRsN-BaMM

• 3 people like this.

InFINNity Deck
    Participant

Hoi Rob,

dat viel niet tegen, zo voor de eerste keer! Nog bedankt voor het helpen bij het ontwerp van de dimmer van de kunstster.

Even voor de techneuten onder ons: De kunstster bestaat uit een 12V schakeling (zie bijgesloten afbeeldingen, de eerste toont de elektronica nog zonder behuizing) die via een schakelaar drie verschillende LEDs kan aan/uitschakelen en dimmen. Ik heb voor drie LEDS gekozen, aangezien ik niet zeker wist wat het beste zou werken en nu dus kan experimenteren. De eerste LED is een mat-rode, de tweede een helder-rode, de derde een schakelbare RGB-LED. De LEDs zijn 5mm in diameter en zitten gemonteerd in ST-koppelstukken, waarop een Duplex glasvezelkabel ST/ST 9/125 1m OS2 gestoken kan worden. Deze kabel heeft een kerndiameter van 9 micrometer en zit met nog een ST-koppelstuk in een door mij gedraaide bus aan de de focuser van de SkyWatcher 300PDS Newton gekoppeld.

Nicolàs

• This reply was modified 1 month, 3 weeks ago by  InFINNity Deck. Reason: Diagram vervangen door beter geannoteerde versie
    • 1 person likes this.

InFINNity Deck
    Participant

Wat ik nog wou vermelden, maar ik kan mijn posts momenteel niet bewerken: De inspiratie voor de bouw van deze collimator kwam van de sterrenwacht Almere, waar een soortgelijke collimator in gebruik is. Met dank aan Jan van Gastel voor de informatie over het type glasvezelkabel dat ze voor hun collimator gebruikt hebben.

Nicolàs

PS: we kunnen onze posts weer bewerken, Marc bedankt voor het fixen!

• 1 person likes this.

InFINNity Deck
    Participant

Toen @musquetier en ik afgelopen week zijn RC10 aan het controleren waren, moest ik nog een passer gebruiken om te meten of het diffractiepatroon wel symmetrisch was. Nu was dat op zich goed te doen, maar niet heel erg handig. En dus even een paar dagen geprutst (dat mag letterlijk genomen worden ;-)) in Visual Studio en CollimatorGrabber geschreven.

CollimatorGrabber pakt beelden van een ASCOM camera (momenteel alleen 8-bit, maar de gemiddelde monitor kan toch niet meer laten zien), vindt daar automatisch het diffractiepatroon in en zet die uitvergroot op het scherm. Om nu te kijken of het patroon wel goed symmetrisch is, kan het patroon in delen geknipt en gespiegeld worden. Dit kan horizontaal, verticaal en gekruist (dus combinatoe van horizontaal en vertikaal). Op deze manieer valt zelfs de kleinste afwijking meteen op en wordt het collimeren nog gemakkelijker gemaakt.

Nicolàs

• 4 people like this.

Bakx
    Participant

Komt ie op je website?

Lijkt me interessant om eens te proberen.

InFINNity Deck
    Participant

Ik moet er nog wat verder mee prutsen voordat ik hem vrij geef, maar uiteindelijk wil ik CollimatorGrabber wel gaan verspreiden. De software is naar verwachting ook goed op een ster te gebruiken, maar dat moet ik nog testen.

De afbeeldingen van mijn vorige post betroffen de C11-XLT die aanvankelijk op InFINNity Deck gemonteerd zat, voordat ik overstapte naar een C11-XLT-EdgeHD (ex @musquetier). Die C11-XLT-EdgeHD moet ik nog testen, maar hierbij wel alvast een plaat in focus van de XLT, waarin de Airy-disc en diffractiecirkels goed te zien zijn, geheel naar verwachting volgens de theorie. Het kruis in de afbeeldingen (even er op klikken om hem goed te kunnen zien) wordt veroorzaakt door de spider van de 300mm Newton die als collimator dient.

Nicolàs

• This reply was modified 1 month, 1 week ago by  InFINNity Deck. Reason: Afbeelding vervangen door nog gestretchte versie
    • 3 people like this.

InFINNity Deck
    Participant

Gisteravond was het voor de afwisseling weer eens helder en dus heb ik CollimatorGrabber op een echte ster getest. 🙂

Het object in kwestie was Capella, die op dat moment op een hoogte van circa 60 graden stond. Met mijn C11-EdgeHD, een 2 x Televue Powermate en de ZWO ASI174MM heb ik vervolgens met CollimatorGrabber 30 opnamen gemaakt. Vanochtend heb ik ook 30 opnamen gemaakt met de C11-XLT achter de collimator, wederom met de 2 x PowerMate en ZWO ASI174MM.

In onderstaande animatie (als ie niet beweegt, dan even er op klikken) is links het beeld van de C11-XLT/Collimator combinatie te zien en rechts de combinatie C11-EdgeHD/Capella. De seeing was circa 2″ (volgens MeteoBlue).

Het mag duidelijk zijn wat het voordeel van een collimator is…

Nicolàs

• 2 people like this.

Musquetier
    Participant

Lijkt toch wel wat lastiger om dit op een echte ster te doen (zelfs bij de beperkte seeing van 2”)…

• This reply was modified 1 month, 1 week ago by  Musquetier.
    • 1 person likes this.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)

You need to log in or to reply to this topic.