The Pillars of creation in M16

Activity Forums Astrofotografie Deepsky The Pillars of creation in M16

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author
    Posts
  • #6682
    KeesScherer
    Participant

    De start hiervoor was op 3 juli, na uitlijnen,  camerarotatiebepaling en scherpstellen gestart met de sessie om 23:20. (astronomisch donker). Op foto 1 stonden de eerste wolken…… Stop. Verder op 4 juli bij onweersdreiging start met een serie van 60 subs. Na 28 subs begon de bewolking weer. M16 en M 17 staan op zo’n 30 graden maximaal boven de zuidelijke horizon dus hele zwakke (waterstof) neveligheid valt er niet te verwachten op de opnamen gemaakt op zo’n lage hoogte. De totaalstack valt dan ook een beetje tegen. Maar M16 met de “Hubble” Pillars of creation komt mooi uit de verf. Dit is dan ook een kleine crop uit het totaalbeeld.

    (28×180 seconden iso1600, 8 darks, 30 flats en 174 bias. Gestacked in DSS en verwerkt in PI)

    The Pillars in the Eagle. DSLR Image

    #6683
    Theunissen
    Participant

    Kees wat moet ik zeggen! We zijn blij met je. Je bent werkelijk goed bezig.

    De totaalstack valt dan ook een beetje tegen.

    Meer data zou nog helpen?

    #6684
    Groenewold
    Participant

    Geen HDR deze keer voor de hele heldere ster-kernen? Werkelijk subliem weer! Wat die camera-rotatie betreft, hoe lees je dat uit en zorg je de volgende sessie weer voor precies dezelfde stand?

    #6686
    KeesScherer
    Participant

    Ja meer data zou helpen, maar de condities zijn heel lastig. De komende nachten is het half bewolkt, maar daarna… Hier zie je welke crop er is gemaakt en hoe klein de selectie is in vergelijking met het hele beeldveld.

    #6687
    KeesScherer
    Participant

    “Geen HDR deze keer voor de hele heldere ster-kernen? Werkelijk subliem weer! Wat die camera-rotatie betreft, hoe lees je dat uit en zorg je de volgende sessie weer voor precies dezelfde stand?”

    Nee, de belichtingstijd was ook maar 180 seconden per sub en er zijn geen heldere sterren in dit beeldveld. En ik kon maar 90 minuten data verzamelen dus had nog niet de luxe van de HDR korte belichtingen.

    Voor de camera rotatie maak kijk ik eerst in Stellarium, sla een schermprint op en wanneer ik de eerste proefopname heb gemaakt van 10 seconden iso6400 dan kan ik zien hoe in dit geval M16 en 17 in het beeldveld staan. Dan de camera roteren en proefopnamen maken tot ik tevreden ben en weer scherpstellen. (En ik maak een foto van de camera aan de telescoop die ik opsla bij de opnamen om de volgende keer een startpunt te hebben.

    #6688
    Groenewold
    Participant

    Ah right, ik kijk altijd of 1 van de schroefjes op mijn focuser met een bepaald punt van de camera overeenkomt. Maar ik merk toch dat dit nog aardig wat variatie geeft. Eigenlijk zou ik het “live” willen vergelijken met een voorgaande opname van een sessie. Wat natuurlijk gewoon kan… mm, ga ik eens opnemen in mijn workflow. :)

    #6690
    KeesScherer
    Participant

    ” Eigenlijk zou ik het “live” willen vergelijken met een voorgaande opname van een sessie. Wat natuurlijk gewoon kan…”.

    Backyard EOS heeft een mooie optie, “mask framing” die ik  gebruik wanneer ik een vervolgsessie doe. (SGP kan het natuurlijk ook heel mooi, maar het roteren van een DSLR moet je toch echt met de hand doen voor zover ik weet)

    #6700
    KeesScherer
    Participant

    Links: 1 sub van 180 seconden iso 1600 verwerkt in Pixinsight. Rechts, slechts 28 subs, maar gekalibreerd/gestacked  met flats, darks en bias  en ook verwerkt in Pixinsight. Blijft verbazingwekkend.

    #6701
    Theunissen
    Participant

    Dus stacking ook in PI? i.p.v. DSS? PI blijft pracht software inderdaad.

    #6702
    KeesScherer
    Participant

    “Dus stacking ook in PI? i.p.v. DSS? PI blijft pracht software inderdaad.”

    Ik stack altijd in DSS, dat blijft heerlijk simpel, maar een paar muisklikken, aan het ontbijt beginnen en de stack staat klaar. Daarna pas Pixinsight.

    #6712
    KeesScherer
    Participant

    Het totaalbeeld van M16 (Eagle) en M17 (Omega). Eindversie 2016. Na wat speurwerk is dit best goed genoeg voor de eerste eindversie. “Moving on”…

    #6713
    Theunissen
    Participant

    Je hebt de saturatie wat gedempt of als resultaat van een HDRMultiscaletransform is de saturatie wat minder (t.o.v. je eerdere crops)?

    #6715
    KeesScherer
    Participant

    “Je hebt de saturatie wat gedempt of als resultaat van een HDRMultiscaletransform is de saturatie wat minder (t.o.v. je eerdere crops)?”

    Klopt, niet zozeer als reultaat van de HDRMultiscaletransform, want dan krik je de boel gewoon weer op, ik vond dit voor het totaal wat beter. Of is bijgaande versie met 40% sat erbij beter?

    #6716
    Groenewold
    Participant

    Die met 40% boost vind ik persoonlijk mooier, het is niet over-the-top en lijkt toch wat meer detail voor het oog naar voren te halen.

    #6718
    Theunissen
    Participant

    Het is een kwestie van persoonlijke smaak. Ik persoonlijk hou inderdaad meer van de laatste versie. De achtergrond (zwart) springt bij deze versie ook beter uit. Dank voor het posten!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top