Tita Tovenaar…

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Tita Tovenaar…

Tagged: 

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #21235
    InFINNityDeck
    Participant

    …oftewel The Wizard Galaxy (NGC 7830).

    Had ik net de camera eraf gehaald, zodat ik met wat kennissen wat visueel werk konden doen, bleek de nacht toch prachtig helder te worden. Dus na afloop (23:00) snel weer naar boven om de camera terug te plaatsen en de focuser om te bouwen naar auto-focus. SGP opgestart en om middernacht ging ie weer voor een paar uur. Alles bij elkaar 25 x 120s per smalbandfilter (Ha, O-iii en S-ii), dus in totaal twee en een half uur data. Flink aan getrokken met PSP, maar nog verre van tevreden, toch leuk om te delen… Voor de volledige plaat, zie fig.10 op mijn website: http://www.dehilster.info/astronomy/deep-sky.php

    Nu nog kijken of ik de sterren wat minder uitgebeten en zonder halo kan krijgen…

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #21237
    Bakx
    Participant

    Mooi toch, bij al dat maanlicht!

    #21238
    InFINNityDeck
    Participant

    ja, prachtig man, jij nog bedankt voor de tip van 5 dagen terug. Je schreef toen “Het Cygnus periodiek breekt aan”, waarop ik meteen ben gaan zoeken en The Wizard er als winnaar uit kwam.

    Bij deze is de periodiek dan ‘officieel’ van start gegaan! Dus ook voor jou geldt: “niet getreuzeld, noch gedraald”, laat maar komen die Cygnus platen… ;-) Vanavond hebben we ruim 3 uur (maar niet geheel zonder bewolking helaas)!

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #21239
    Bakx
    Participant

    Ik heb de mount computer bij 10M in Italie liggen. Dus dat wordt hem helaas even niet. De vooruitzichten waren voor afgelopen week zo slecht dat ik vorige week maandag de control box maar heb opgestuurd. En nu hebben we die toch wel redelijk heldere nachten . . . . .

    Tip voor je Wizzard:

    In PI met SCNR wat groen weghalen. Dan wordt dat groen van Ha mooi blauw.

    Dan de afbeelding inverten en met SCNR weer wat groen er uit halen. En weer terug inverten.

    Nu worden de magenta halo’s een stuk minder magenta….

    Da’s niet de officiele methode, maar het werkt best goed.

    Kijk maar:

    #21242
    Groenewold
    Participant

    Jep mooi! De kleuren komen al goed naar voren voor de beperkte hoeveelheid aan data. Ik zie wel dat jij ook wat last hebt van ringen rondom heldere sterren, had ik ook. Ik weet niet precies waardoor het ofwel weg of veel minder is geworden (te weinig mogelijkheid gehad meer te testen) maar dit veranderde na vervanging van telescoop en focuser. Ik had verwacht dat het iets bij de sensor moest zijn, maar lijkt dan toch meer op reflectie in de focuser/buis?

    #21244
    InFINNityDeck
    Participant

    Heren, ook ik heb nog wat zitten rommelen aan de data, ik vond vooral dat er te weinig kleur in de sterren zat, dat is bij deze wel even anders nu.


    @supernov
    : ik denk inderdaad dat het reflecties in de OTA zijn, wellicht op de field flattener. Vreemd genoeg treedt het alleen op bij de helderste sterren, of daar is het alleen te zien. Ook de aparte stacks van Ha en O-iii laten ze duidelijk zien, bij S-ii is het een stuk minder. Bij eerdere opnames heb ik ze ook al eerder zien zitten. Overigens zijn ze in de huidige processing wel een stuk minder (op mijn website staat de volle resolutie).


    @ariebakx
    : dank voor jouw versie. De kleuren van de nevel er in zijn fraai, maar de sterren nog erg wit. Ik ga kijken wat ik met jouw methode nog kan bereiken. Knap vervelend dat je net nu geen montering hebt, hopelijk is ie snel weer terug.

    Bij mijn laatste processing heb ik een nieuwe laag gemaakt met daarin de negatieve versie van de afbeelding. Vervolgens heb ik de instelling “doordrukken” voor die laag gebruikt op circa 65%, hetgeen de achtergrondruis enorm verminderde en tegelijkertijd de sterkleur flink optrok.

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #21246
    InFINNityDeck
    Participant

    Hoi Arie,

    deze komt qua nevel meer in de buurt van jouw versie.

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #21251
    InFINNityDeck
    Participant

    afgelopen nacht nog wat data bij geschoten, zit nu op 100 minuten per kanaal. Ik blijf het lastig vinden de juiste balans te vinden in de kleuren. Vanmiddag ook kijken wat er aan die halo’s te doen is. Ik las dat Baader filters een voor- en achterkant hebben (indicatie met een ‘v’ op de zijkant), wellicht is dit met ZWO ook het geval. Heeft iemand van jullie daar ervaring mee? De filters die ik gebruik zijn niet voorgemonteerd, het verkeerd om installeren zou dus makkelijk kunnen.

    [EDIT]Inmiddels gevonden dat ook ZWO hier een manier voor heeft, nu nog even kijken hoe ze werkelijk zitten. Voor de geïnteresseerde, zie de onderste helft van: https://astronomy-imaging-camera.com/product/zwo-new-narrowband-31mm-filter [/EDIT]

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #21256
    Bus
    Participant

    Hoi @InFINNity Deck:

    Gebruik je de eerste of tweede generatie ZWO smalbandfilters? Het schijnt dat de eerste generatie inderdaad nogal last had van het Halo-effect rond heldere sterren. Dit zou al een stuk verbeterd moeten zijn bij de tweede generatie waarbij ze ander coatings hebben toegepast!

    Hoe heb je je filter(wiel) aan je camera gekoppeld? Het kan zijn dat je de Halo’s kwijt raakt wanneer je de filters zo dicht mogelijk richting de telescoop plaatst (wel weer meer kans op vignetting)

    #21260
    InFINNityDeck
    Participant

    Hoi Rutger,

    Ik heb tweede generatie filters. Wel heb ik gezien dat ZWO tegenwoordig maskers heeft voor de filters. Ik ben sinds gisteren met ze in gesprek hierover. Volgens hen helpt het weliswaar niet tegen de halo’s, maar wel tegen ringen in de flats (en dus lights) bij de smalband filters.

    Verder heb ik gisteren naast de filters nog een mooie reflector in de kijker gevonden. De stelring direct achter de focuser glom je tegemoet en heb ik gisteren gezwart. Vannacht data geschoten, maar nog geen tijd gehad om er naar te kijken.

    Ook de buitenranden van de filters glimmen je tegemoet, dus hopelijk gaan die maskers daarbij helpen.

    Dank voor je tip aangaande de plaats van het filterwiel. Ik had gisteren ook op een forum iets dergelijks gelezen. Ik zie nog kans hem 11mm op te schuiven, mits ik de vulringen los kan krijgen.

    Hoe heb jij het filterwiel gemonteerd? Zoals bij ZWO geadverteerd, of met de andere kant naar de kijker?

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #21261
    InFINNityDeck
    Participant

    PS. Mijn camera zit direct tegen het filterwiel.

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top